mx review
mx review
Ik heb de Electribe inmiddels twee weken in huis. Ik moet zeggen dat mijn verwachtingen te hoog waren. Altijd weer die verwachtingen hè? Verwacht weinig en het valt nooit tegen. Anyway, mijn review.
DE DRUMPARTS
De drumgeluiden zijn naar mijn mening bijzonder goed bruikbaar. Ze hebben een flinke dynamiek en zijn lekker warm gekleurd. Kortom ze zitten lekker strak in hun vel. De drumgeluiden zijn direct qua pitch, decay en modulatie te regelen. Op de drumparts zitten GEEN filters, das best raar. Wanneer je de drums gefilterd wil inzetten, bijvoorbeeld om de scherpe attact iets af te platten zul je een Synth part op moeten offeren. De Synths hebben wel een filter. De timing is verbazend goed. Ik hoor constante geluiden, geen vreemde variaties, ook als de boel gelayerd is.
Het is niet mogelijk van verschillende drumparts (drumgeluiden) tegelijk de decay terug te draaien, of tegelijk de pitch te veranderen wat live er leuk is. Das jammer want het apparaatje is juist voor de live-markt gemaakt naar mijn idee. Wat ook vreemd is dat je velocity van de drums niet direct kan instellen. Je moet eerst de zogenaamde Motion Sequence opnemen voor het volume. Dan moet je in de Step Edit mode langs je sequence lopen om vervolgens één voor één het volume niveau aan te passen. Beetje omslachtig wel. Wat hieraan wel leuk is, is dat je hier het volume verloop over een drumgeluid kunt beinvloen, bijvoorbeeld door kort na de attck van je bassdrum het volume te verhogen of te compenseren zo je wilt. Hiermee kun je vrij eenvouden het pomp-effect van een compressor nabootsen.
DE SYNTHPARTS
Je hebt keuze uit verschillende typen oscillatoren. Ik vind ze ronduit SLECHT. Het is echt niet meer dan wat variatie op grondtonen en frequenties. Echt, deze oscillatoren kunnen wat mij betreft zo de prullenbak in. Dit noemt Korg de nieuwe MMT techniek. Djezus zeg. Verwacht hier geen bijzonderheden. Je kunt uiteraard wat moduleren, twee OCS parameters aanpassen en wat filteren. Misschien is het mijn gebrek aan creativiteit of kundigheid maar ik krijg er werkelijk niet bevredigends uit. En allemaal monofoon. En geen envelopes. Maar goed, dat wisten we.
Dan is er nog het oscillator type PCM. Tja, hier hoef ik maar één ding te zeggen. General MIDI. En dan niet de 257 geluidjes pling plong, paf, zap, scratch, zoef, blaf maar 72 geluidjes pling plong, paf, zap, scratch, zoef, blaf en drie prime percussie banken. De basdrums dus, de snaredrum, de hats, de conga's allemaal netjes verdeeld over het klavier.
Echt hoor, van die synthengine ben ik niet onder de indruk. Lang geleden heb ik nog eens een Yamaha Rm1x gehad. Die klonk beter. Beetje flauw, snap ik wel, de RM1x is geheel sample based maar toch. Uiteindelijk gaat het om de bruikbaarheid. De demo's zijn leuk. Het lijkt erop dat de geluidjes gekozen zijn om een paar leuke demo'smee te maken. Waarom hebben ze hier geen vette dance samples ingegooid van vette synthesizers. Ik heb onlangs een Kaoss Padd 2 gekocht. Daar zitten een paar synthgeluiden in. Die zijn geweldig vergeleken met dit. Die zijn bruikbaar, hebben diepgang en zijn interessant. Raar toch, hoe Korg hier keuzes gemaakt heeft?
DE FX
Per part kun je de FX send aan zetten of uit. Bij aan gaat de part naar FX 1,2 of 3. Global FX dus.
De reverb : klinkt als een zeer zeer zerr slechte gratis VST plugin. Ai, ik merk dat ik nu vrij negatief wordt. Das niet de bedoeling. Uiteindelijk blijft een review subjectief, en houd er rekening mee dat mijn verwachtingen hoog gespannen waren.
De Chorug Flanger is leuk. Daar krijg je wat power op je bord. Hier kun je de synth mee opleuken. Wel telkens met hetzelfde sausje maar goed. Door de Gainshifter praten is ook leuk. De delays werken ook erg goed. Zeer tevreden over.
SONGS
Is ok. Heel eenvoudig. Alleen erg onhandig dat je niet kunt aangeven hoe vaak een pattern zich moet herhalen. Monniken werk dus.
De Tubes
Niks warmte. Alleen een vreemd soort distortion. Behalve als distortion effect zie ik het nut er niet van in. Ze worden wel warm overigens. Ook als de Tube Gain helemaal uit staat. Gekleurde ledjes doen ze "gloeien".
MOTION SEQUENCE
Kijk daar hebben we wat aan. Dat werkt echt. Super smooth en zeer makkelijk te gebruiken. Hebben ze leuk geimplementeerd. Je neemt wat op, maximaal 24 parameters. JE gaat naar Step Edit, kiest welke parameter je wilt editten et voilá. Draaien aan die knoppen.
MIJN CONCLUSIE
Prima drumcomputer.
JJ