Contactspray

ik ben amanuensis/ TOA geweest voor o.a. alle exacte vakken. op gymnasium school..

dit lijkt me toch meer scheikunde? maar ok....desalnietemin maakt het niet uit. kennis is ook maar domme opslag van gegevens. het gaat er om wat je er voor leuks of nuttigs mee kan doen!

maar ik vraag me dus af of ik voortaan potmeters met Isoprophyl alcohol kan schoonmaken of daar beter die kontakt 90 voor kan gebruiken....de alcohol heb ik al in huis. gratis van mijn scheikundige moeder...

Scheikunde valt dan ook onder natuurkunde, zoals je misschien weet MarsMusica. En dat heb ik dus universitair gedaan.
Ik zie het probleem niet om schoon te maken met alcohol. Zolang er geen dingen oplossen etc, no probs. Sterker nog, je weet vrij zeker dat als de alcohol verdampt is, dat er geen residu achterblijft. Lijkt me een prettigere gedachte dan een of andere reut/spray waar je geen idee van hebt wat er in zit.

oh ja,, sorrie je hebt helemaal gelijk..scheikunde valt onder natuurkunde.
stom en dom ! :stupid

maar dat verhaal over residu dat kennen we allemaal nu wel.dat is een herhaling van een herhaling van...enz.....

ik hoor toch graag iemand anders die meer ervaring heeft met potmeters cleanen

als alcohol verdampt dan onttrekt het ook nog eens warmte..zou best kunnen zijn dat je koolstofbaan (sleepbaan?) naar de klote gaat door de kou.

maar dat verhaal over residu dat kennen we allemaal nu wel.dat is een herhaling van een herhaling van...enz.....

ik hoor toch graag iemand anders die meer ervaring heeft met potmeters cleanen

Ik snap je niet helemaal. Schoonmaken, daar zijn we toch wel over uit? Dat doe je met een alcohol of een alcohol houdende oplossing. Wat wil je nog meer horen? Schoon is schoon.
In een potmeter is de as van het draaiende gedeelte datgene dat smering nodig heeft, niet het koolbaantje zelf.
Voor schuiven zelfde verhaal: maak de koolbaan helemaal schoon en zorg dat de mechanische delen netjes schuiven mbv wat niet zure smering (siliconen vet kan bv).
Nadeel is dat je ze dan wel open moet maken.

Ik heb beiden nog niet gebruikt in een potmeter, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Wat de samenstelling van contactspray betreft: dat hangt dus af van welke contactspray je bedoelt. Sowieso zullen ze een goed deel IPA bevatten, maar daarnaast kan ik me goed voorstellen dat men afhankelijk van het product er ook nog spul bij doet dat (sterker) ontvet, corrosie wegvreet,soms smeermiddelen...

Maar wat er dan precies meer in Video90 zit dan in IPA weet ik ook niet exact, maar laten we er maar veilig van uit gaan dat het niet 100% hetzelfde is. Aangezien je zoals je opmerkte dus van Kontact zowel IPA als Video90 kan kopen zijn het ofwel oplichters, of waarschijnlijker is er werkelijk een verschil tussen beiden.

ok! fenks!

en met echte smeermiddelen moet je zeer ernstig uitkijken bij pots. olie/smeer moet zeker niet binnenin terecht komen op de sleepcontacten.

mijn mengtafeltje (spirit folio) heeft kuren in sommige pots. beetje kraak. ik geloof dat het kleine ALPS pots zijn.

gesloten en op de printplaat gesoldeerd. dat kan nog lastig worden!

Ik heb een aantal versterkers met krakende/falende pots behandeld met CRC Contact Cleaner, laten liggen (Uurtje) daarna met CRC 2-26(elektro spray) ingespoten, en problemen waren weg.
Heb meerdere keren zo gewerkt en geen problemen met snel vuil worden.

het waren 2 Marshall 8200's (2x100W heads)

Hoop dat iemand er wat aan heeft.

CHeers
JAn

even kicken, kwam hier bij de lokale electroboer die mij een hele sprekbeurt gaf over dat hij zelf absoluut niet kontakt 90 zou gebruiken (die daar bijna 16 euro kost !!!) maar kontakt cleaner 390 van 8 euro. Ik zag op de bus dat die smeert, en dat willen we nu juist niet toch ? Is bedoelt voor een mixer die heel wat jaar niks heeft staan doen en alle pots voelen stroperig aan.

ik zou gewoon alcohol gebruiken,( in een sprayflesje, te koop bij het kruitvat voor 1,-) ,en eerst op een potje proberen, soms gaan ze daarna stroef lopen.
contact90 is bijna hetzelfde, alleen wat duurder.

:mega:

Contact 90 bevat net als alle contactsprays inderdaad behoorlijk wat alcohol. De vraag is hoe belangrijk de extra's zijn.

Ik ben heel tevreden van Contact 90. Bij toepassingen waar je na gebruik van 90 merkt dat je smering nodig hebt, kan je nadien Contact 61 gebruiken (net zoals je na 60 zou doen).

Vandaag heb ik een reparatie geweigerd.
Iemand belde mij op het het verzoek om een JD-800 onder handen te nemen.
Normaal gesproken niet zo'n probleem.
Een aantal toetsen zouden niet goed werken.
Helaas had de eigenaar al een ƩƩn of andere spray in het klavier gespoten waarna het probleem alleen maar erger werd.
Het is al een vrij lastig klavier om te herstellen (ik doel dan op de aanhechting van de beide folies van het contactboard) en nu ook nog residu van een spray weghalen,...dat gaat me te ver.

Jammer, ik houdt dit soort apparaten toch graag werkend maar ik moet nu toch een grens aangeven.

weigeren reparatie

weigeren reparatie

Beste Milco,

Gelijk heb je.

De ironie wil dat met allerlei discussies waarin tips worden gegeven om dingen zelf te doen door niet erg evaren forumleden, dit probleem alsmaar toeneemt.

Om ook maar een steentje bij te dragen aan dit doe het zelf dillema:
Ik spray helemaal niet meer in pots. Ik spuit in een injectienaald een IPA en injecteer dan heel presies een druppel op de plek die ik wil. Het vooordeel is dat er geen verstuiving plaats vindt naar de gesmeerde delen.
Injectienaalden wil de apotheker vaak niet verkopen maar bij Baco Army Goods in Ijmuiden wel te bestellen voor weinig.

Met vriendelijke groet,

Marc

Vandaag heb ik een reparatie geweigerd.
Iemand belde mij op het het verzoek om een JD-800 onder handen te nemen.
Normaal gesproken niet zo'n probleem.
Een aantal toetsen zouden niet goed werken.
Helaas had de eigenaar al een ƩƩn of andere spray in het klavier gespoten waarna het probleem alleen maar erger werd.
Het is al een vrij lastig klavier om te herstellen (ik doel dan op de aanhechting van de beide folies van het contactboard) en nu ook nog residu van een spray weghalen,...dat gaat me te ver.

Jammer, ik houdt dit soort apparaten toch graag werkend maar ik moet nu toch een grens aangeven.

Ai ai ai, mensen die denken dat contactspray (of nog erger: een andere spray) het wondermiddel is voor alle problemen. =( (ik heb wel eens een print gezien verdronken in contactspray, eigenaar probeerde zo slechte soldeerverbindingen te "repareren". Contactspray geleidt niet!) Bij rubber toetscontacten gebruik ik IPA op wattenstaaf en een gom, werkt perfect! Video90 in switches en pots, werkt ook erg goed. En dan inderdaad gericht werken, niet de halve synth verdrinken erin.

Bij gelegenheid eens een JD800 switch aan de Video90 voorstellen, benieuwd of die dan weer top is.

Dierenartsen doen daar niet zo moeilijk over :-)

Ahhh, dat is een goede tip. Als mijn vooraad op is, kan even verder eens naar de dierenarts om te kijken wat voor leuks daar allemaal te halen is.

Bijgaand een foto van mijn operatiekamerset 8~

Attachments

• operatiekamerset.jpg
    operatiekamerset.jpg
    40,7 KB · Bekeken: 153
Ai ai ai, mensen die denken dat contactspray (of nog erger: een andere spray) het wondermiddel is voor alle problemen. =( (ik heb wel eens een print gezien verdronken in contactspray, eigenaar probeerde zo slechte soldeerverbindingen te "repareren". Contactspray geleidt niet!) Bij rubber toetscontacten gebruik ik IPA op wattenstaaf en een gom, werkt perfect! Video90 in switches en pots, werkt ook erg goed. En dan inderdaad gericht werken, niet de halve synth verdrinken erin.

Bij gelegenheid eens een JD800 switch aan de Video90 voorstellen, benieuwd of die dan weer top is.

Contactspray: BRAAK
Ik heb er een stukje over geschreven....
FF hier klikken en wat omlaag worstelen

Ik zie de overeenomst tussen een flipperkast en audio ook niet helemaal.
Overigens kan je injectienaalden ook bij de KLM Travel clinic halen. Voor wanneer je naar een of ander tropisch oord gaat waar je de doktoren en ziekenhuizen niet helemaal vertrouwd.
En ik denk dat je achter het CS ook een goede kans maakt :-)

Back