Contactspray

potverdikke

potverdikke

Heb ik ook ;) 't spuit alleen niet zo lekker.

Beste Vic,

Hen ik hier pas uitgelegt dat je HELEMAAL NIET moet spuiten!
Gebruik injectienaalden die je open kan halen en daar vervolgens alcohol of vanuit een
spuitbus van het een over ander in de injectienaald spuit om het vervolgens zeer gericht
op de juiste delen kan laten vloeien. Dit voorkomt dat door de verspreiding vanuit een spuitbus onder druk de handel ook op delen komt waar je het niet wilt hebben.

Nog een tip:
Die rommel van KONTAKT is wat te koop is bij de elektronicaboer voor particulieren.
Als je serieus bezig bent en per jaar wat honderden euro's uitgeeft aan onderdelen en middelen, schrijf je in bij de kamer van Koophandel als bedrijf - kan gewoon voor een paar tientjes per jaar naast je gewone baan. Dan kan je van alls en nog wat bestellen voor veel minder geld. Heb je nog eens toegang tot betere spullen.

Met vriendelijke groet,

Marc

@marc, heb je een pb gestuurd ivm bezoekje aan de flipperwinkel.nl

Heb 2 nieuwe glazen nodig, kan net zo goed wat verder rijden en een potje flipperen met jou :biertje:

Die rommel van KONTAKT is wat te koop is bij de elektronicaboer voor particulieren.
Als je serieus bezig bent en per jaar wat honderden euro's uitgeeft aan onderdelen en middelen, schrijf je in bij de kamer van Koophandel als bedrijf - kan gewoon voor een paar tientjes per jaar naast je gewone baan. Dan kan je van alls en nog wat bestellen voor veel minder geld. Heb je nog eens toegang tot betere spullen.

En wat raad jij dan aan als beter spul dan bv Kontakt videospray?

(In België is Kontakt overigens nauwelijks in de consumentenzaak te vinden)

Wel even checken of je 98% zuivere alcohol koopt. i.p.v. 70%

Bij de drogist moet je daarvoor opletten, bij de apotheek heb je volgens mij alleen maar de 98%. En daar zijn ze ook gewoon dat mensen het voor elektronica kopen dus denken ze niet meteen dat je een drankprobleem hebt ofzo. :biertje:

Wat ik zelf gebruik is meestal:
CRC 2-26
CRC professional degreaser
CRC contact cleaner
Pro Power IPA solvent
Alcohol 95% of 98% van bij de apotheker of drogist

Sinds ik voor de injectienaalden ben gegaan gebruikt ik de spuitbussen niet meer direct.

Videospray is prima. Alleen: je betaalt als particuler gewoon een hoop geld daarvoor terwijl een IPA
solvent het zelfde doet.

Ook van belang is iets dat reeds eerder in dit topic is aangehaald:
Eerst een middel gebruiken dat aggressief is om goed te cleanen maar residu achter laat
en vervolgens en middel dat het residu dan weghaald.

HoogFrequent reinigen is ook een zeer goed optie indien men bijvoorbeeld een pot helemaal uit elkaar haalt, reinigt en vervolgens wer in elkaar zet met verse aangebrachte smering op de delen die dat behoeven.

Met vriendelijke groet,

Marc

Bij de drogist moet je daarvoor opletten, bij de apotheek heb je volgens mij alleen maar de 98%. En daar zijn ze ook gewoon dat mensen het voor elektronica kopen dus denken ze niet meteen dat je een drankprobleem hebt ofzo. :biertje:

:dubbel:

Bij de apotheek krijg je standaard 70% mee is mijn ervaring. Toen ik vroeg naar een zo hoog mogelijk alcohol percentage moest ik dat wel even uitleggen. Ze moesten het speciaal bestellen dus zit ik nu met een fles van een liter.
Van iemand hoorde ik dat er diverse winkels zijn die wel gewoon reingings alcohol verkopen van een hoog percentage. Het lijkt erop dat apothekers de neiging hebben te moraliseren. Die types die werken bij mijn apotheek hier vind ik zowiezo verdacht ;)

HoogFrequent reinigen is ook een zeer goed optie indien men bijvoorbeeld een pot helemaal uit elkaar haalt, reinigt en vervolgens wer in elkaar zet met verse aangebrachte smering op de delen die dat behoeven.
Marc

Yep. De enige juiste manier, zoals wat Marcmarc zegt.
De boel uit elkaar halen, vervolgens met Isopropanol reinigen (*), en voorzichtig smeren met een dotje niet-petroleum houdend smeermiddel. Hou het deftig: géén K3 of Astroglide ! 8)

Contactspray en alle andere rommel van Kontakt is voor masochisten die graag om de 3 maanden terug sprayen, om dan uiteindelijk zonder kontaktbaan achter te blijven. Goed voor Kontakt, slecht voor je sliders.

(*) Eerst onder de douche met lauw water is nog beter. Dan drogen, dan Isopropanol.

mvg,
_Guy

Contactspray en alle andere rommel van Kontakt is voor masochisten die graag om de 3 maanden terug sprayen, om dan uiteindelijk zonder kontaktbaan achter te blijven. Goed voor Kontakt, slecht voor je sliders.

Met dit soort algemeenheden haal je de kwaliteit van je voorgaand verhaal wel wat onderuit hoor. Kontakt is gewoon een merk, die verkopen ook bv isopropanol wat je 1 zin ervoor aanraadt. De Videospray waarvan sprake bv laat ook geen residu achter dus daarmee heb je niet het probleem van de courante contactsprays (laten plakkerig residu achter dat stof aantrekt en op termijn dus nog slechter contact geeft).

Alle middeltjes lossen allerlei troep op.
Als je die troep vervolgens niet wegveegt heb je alsnog "residu" maar dit keer grondig aangekoekt.
Als je een potmeter wilt schoonmaken zul je het ding moeten demonteren, bij de dichtgebogen potmeters kan dat 1 keer.

Daarmee heb je het probleem in 1 korte stelling keihard staan.
En of je het nou leuk vindt of niet, of het nou een synth. is of iets anders, het probleem blijft dat je vuil wilt verwijderen van een plek waar je godsonmogelijk bij kunt.

Ik heb ook spuitbussen met Partscleaner van Premtech, leuk spul om flipperspoelen schoon te blazen want iedereen smeert die dingen met WD40 (=soort bisonkit) het is thinner met drijfgas...
Wie wil er dit eens uitproberen? Wellicht het beste op een apparaat wat al terminaal is en iedere andere reddingsmogelijkheid is uitgesloten.
(ook prima bruikbaar om je fietsketting, derailleur, enz. meer schoon te maken) lijkt op remreiniger maar is wat minder vluchtig.

Met dit soort algemeenheden haal je de kwaliteit van je voorgaand verhaal wel wat onderuit hoor. Kontakt is gewoon een merk, die verkopen ook bv isopropanol wat je 1 zin ervoor aanraadt. De Videospray waarvan sprake bv laat ook geen residu achter dus daarmee heb je niet het probleem van de courante contactsprays (laten plakkerig residu achter dat stof aantrekt en op termijn dus nog slechter contact geeft).

Beste Nicolas,

Dat is waar hoor maar, die 'Kontaktrommel' is gewoon te duur - teveel geld voor wat je ervoor krijgt. Dat maakt niet zoveel uit als je weinig nodig hebt. Ik service nogal veel en gebruikt derhalve veel IPA-achtige spray's om bijvoorbeeld toetscontacten te reininigen of boards van allerlei rotzooi te ontdoen. Ik koop daarom bij de groothandel in en daar kennen ze KONTAKT niet eens (bij wijze van spreken).

Jouw advies is voor de particulier zeker waardevol en daarvoor mijn dank :okdan:

Met vriendelijke groet,

Marc

Marc
gebruik je dan gewoon een zeepsopje in je ultrasonic reiniger of vul je hem met alcohol ?

WD40

WD40

:dubbel: WD40. Dat gebruik ik als ik bouten van m'n buiteboordmotor los wil krijgen of anderzinds iets met de fiets niet los krijg of iets dergelijks.
WD40 gebruik je nooit of te nimmer in een synth.

Van flipperkasten heb ik vooralsnog onvoldoende verstand;)

Marc

WD40 en synths...neen. Tenzij je een roeste schroef van de behuizing niet los krijgt misschien. :D Maar dat is dan strikt genomen nog steeds niet IN de synth. Sommige mensen geloven iets te heilig in WD40 en gebruiken het inderdaad vooral te onpas. Gelukkig heeft een typische geur dus kan je met wat geluk een WD40 elektronicaslachtoffer voor aankoop herkennen.

Wat Kontakt betreft: ik kan me gerust voorstellen dat het als grootverbruiker te duur is. Als particulier...of ik voor een bus waar ik 10 jaar mee doe nu 6 of 15€ betaal is dan inderdaad niet meer relevant.

@Coinop: je gaat het vuil inderdaad niet helemaal weg uit de pot of switch hebben als je enkel een reinigend middel gebruikt. Maar als het ding gebruikt wordt, zal het losgekomen vuil toch eerder op andere plaatsen dan waar de geleider langskomt gaan zitten, lijkt me. In de praktijk merk ik in ieder geval jaren zorgenloos gebruik nadien. Tenzij iets echt versleten is, dan helpt geen enkele spray of behandeling.

HF reinigen

HF reinigen

gebruik je dan gewoon een zeepsopje in je ultrasonic reiniger of vul je hem met alcohol ?

Ik gebruik gedistilleerd water met een bepaalde toevoeging.
Ik heb geexperimenteerd met een drupje Dubro op 1 liter water --> werkte
Ik heb geexperimenteerd met een scheutje alcohol op 1 liter water --> werkte
Ik heb geexperimenteerd met een scheutje ELMA TEC Cleaner A1 op 1 liter water --> werkte

Het lijkt eigenlijk allemaal te werken.

Belangrijk is de voorbewerking: grootste hoeveelheid rotzooi met bv wattestaafje gedrenkt in Alcohol weg te halen alvorens de HF reiniger in.

Dan een of meerdere malen met tussenpozen de HF-cleaner laten werken voor zo'n drie minuten.

Uit de HF reiniger ruim uitspoelen met lauw water uit de kraan en vervolgens weer met alcohol bewerken alvorens weer in elkaar te zetten met smering op de juiste plekken.

Het is een intensieve procedure maar, als het voor een hele serie pots en/of schakelaars gaat best te doen.

Met vriendelijke groet,

Marc

WD40
:dubbel: WD40. Dat gebruik ik als ik bouten van m'n buiteboordmotor los wil krijgen of anderzinds iets met de fiets niet los krijg of iets dergelijks.
WD40 gebruik je nooit of te nimmer in een synth.

Van flipperkasten heb ik vooralsnog onvoldoende verstand;)

Marc

WD40 hoort ook niet thuis in flippers ;), WD40 hoort in geen enkel electronish toestel thuis.
Flipperspoelen hebben geen smering nodig, er zitten zelfsmerende nylon bussen tussen het spoel en de bewegende kernen

:biertje:

Ik gebruik gedistilleerd water met een bepaalde toevoeging.
Ik heb geexperimenteerd met een drupje Dubro op 1 liter water --> werkte
Ik heb geexperimenteerd met een scheutje alcohol op 1 liter water --> werkte
Ik heb geexperimenteerd met een scheutje ELMA TEC Cleaner A1 op 1 liter water --> werkte
ok thx, probeer ik wel eens uit :okdan:

perslucht

perslucht

Dit is mijn ervaring met het reinigen van draaipotmeters:

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1709082&postcount=132

Cheers,
Exo. :mega:

De link gaat erover dat met perslucht ook veel te bereiken is.

Exo, helemaal waar.

Ik heb altijd een Silair compressor aanstaan met een hele lange slang eraan met een pistool waar ik overal in mijn ruimte bij kan.
Wat Exo hier ter berde brengt aangaande perslucht heb ik voorheen niet eens genoemd omdat het voor mij zo normaal is om dat bj de hand te hebben.

Als ik spray's gebruikt voor pots, schakelaars of boards, dan spuit ik ook flink met 8 bar
lucht erdoor nadat het wat is ingetrokken. Dit om zoveel mogelijk rotzooi eruit te blazen.

Dus: ook perslucht inbrengen --> dank Exo :okdan:

Marc

Back