Contactspray

kontact 90 is toch de video spray?
die is iigv. wel goed ( de videospray dus, ongeacht of die kontact90 heet:D

de video spray gebruik ik al een jaar of wat als contactreiniger, laat geen residu na.

:koffie:

Is Kontakt 90 nog verkrijgbaar eigenlijk?

Is Kontakt 90 nog verkrijgbaar eigenlijk?

Ik ben ook al enkele 10-tallen jaren actief (geweest) in de audio-branche en toetsenist. Ik gebruikte ook steeds Kontakt 90 Video en Kontakt 600 voor krakende schuivers en potmeters, steeds heel tevreden mee geweest.
Kontakt 60 maakt er een smeerboel van, niet doen. Wel voor schakelaars desnoods.
WD40 is kruipolie en vreet plastic en rubber aan, wie dat in een synth spuit is niet goed bezig.
Maar ik heb me de laatste jaren niet meer met die dingen bezig gehouden.
Nu zocht ik (voor een oud masterklavier waarvan enkele knopjes slecht/niet meer werken) terug Kontakt 90 en/of 600 en ik vind die blijkbaar nergens te koop (op het net).
Zou het kunnen dat de nieuwe wetgeving (CFK-verbod) ervoor gezorgd heeft dat deze sprays niet meer verkocht mogen worden? Weet iemand hier daar misschien iets meer van?
Het enige alternatief is blijkbaar IPA (is eigenlijk gewoon IsoPropylAlcohol, kan je ook bij de apotheker gaan kopen) maar daar heb ik geen ervaring mee.
Iemand hier misschien wel?

cfk is (was inmiddels) gewoon het drijfgas en kan makkelijk vervangen worden door een inert gas als bijvoorbeeld propaan en dus dat kan niet de reden zijn.

Het enige alternatief is blijkbaar IPA
ipa is qua reactiviteit vergelijkbaar met gewone schoonmaakalcohol (ethanol), maar het belangrijkste van dit soort sprays/middelen is hoe snel het smeer/stof/vet/etc. oplost en de zuiverheid; onzuivere sprays/alcohol/etc. laten een laagje rommel achter die de tijd heeft om in te werken op je contacten. Dezelfde reden dus waarom je van een nachtje (goede) vodka geen koppijn krijgt en wel van een nachtje likeurtjes; vodka is alcohol + water, terwijl likeuren ook andere alcoholen, esters, aldehydes etc. bevatten (en suikers en kleurstoffen en smaakstoffen)

Deze?
Ik heb even opgezocht en de bestanddelen zijn pentane, carbon dioxide, Naphtha (petroleum), hydrotreated light (benzene<0.1%)
Het tweede component is het drijfgas (CO2) en de rest is eigenlijk gewoon gezuiverde benzine. Normale benzine of diesel zou ook prima werken, ware het niet dat het nogal veel bagger bevat dat niet of heel langzaam verdampt (het bevat zeg maar een beetje smeerolie). Trouwens, pentaan wordt gebruikt omdat dat lekker vluchtig is en omdat hexaan (veel goedkoper) kankerverwekkend is.

snel truukje om te zien of iets (veel) niet-vluchtig residu bevat: spuit/giet een beetje op een stukje glas (ideaal een zgn horlogeglas http://nl.wikipedia.org/wiki/Horlogeglas ) en laat het (buiten) uitdampen.

soms choquerend wat er achterblijft...

Kom net terug van Brugatti (of hoe het ook heet) in Eindhoven, die had Kontakt 90 op zijn site staan, maar dus niks op voorraad in de winkel. Hij begon ook over PRF IPA in combinatie met mixerpots en dat "de jongens van Feedback" het ook voor pots zouden gebruiken. Aangezien ik ook nog een versterker met een paar krakende knoppen heb en hij het daar óók voor aanraadde heb ik de IPA alvast maar meegenomen, en de Kontakt 90 voor de zekerheid besteld.

Wat is het verschil tussen Kontakt 90 en IPA? Nog specifieke voor- of nadelen? Kan het ook voor pots of versterkerknoppen gebruikt worden?

IPA is gewoon alcohol (Isopropyl alcohol om precies te zijn). Kontakt 90 kan ik niet precies achter komen wat er in zit maar het klinkt alsof dat ook gewoon alcohol is.
Contact spray zit vaak nog een smeermiddel in maar PRF IPA en Kontakt Video 90 zijn allebei reinigers die geen residu achter laten.
Je kan het spul ook voor een paar euro per liter kopen en zelf in een verstuiver doen.

Hoi,

Ik ben op zoek naar zo'n flesje Kontakt Chemie 90 in België.
Heb met distributeur Mavom gebeld, maar 't was al een tijd geleden dat dat type nog de deur was uitgegaan en ze konden niet zeggen wie dat eventueel nog ergens zou hebben liggen (aangezien videokoppen-reiniging een soort uitdijende markt is).

Iemand suggesties voor een winkeltje? Liefst in de buurt van Antwerpen?

Dank.

Heb ze onlangs nog bij Atys in Mechelen en Geronika in Westmalle gezien.
Je kan ze eens mailen ...

gister in de kroeg ook contactspray geprobeerd:
ik spoot het in het gezicht van een aantrekkelijke vrouw en nadat ze
was bij gekomen van de schrik zei ze zonder te twijfelen en stellig:

"Geef me je gegevens en je hoort nog van mijn advocaat!"

dus, ja. contact gelegd. het werkt! :luv:

maar als ik het goed begrijp kan je net zo goed isoprophyl alcohol gebruiken voor
contacten schoonmaken ?

Kontact chemie 90 is dan toch weer wat anders, want ze hebben ook:
http://www.mytrendyphone.nl/shop/kontakt-ipa-isopropyl-40369p.html

of is dat een vervanger van chemie 90

Contactspray is niet gewoon IPA. Niet voor elke toepassing is IPA net zo goed als contactspray.

Contactsprays komen in veel soorten en maten. Sommige agressief, sommige zo tam dat ze niks doen, sommige smerend, sommige niet...

Voor gevoelige toepassingen is Videospray (Kontact 90) geschikt omdat het geen residu laat/niet na blijft bijten. Binnenkort bestel ik een bus en dan ben ik benieuwd of hij een paar switches hier terug OK krijgt.

Voor klavieren (Roland...) gebruik ik alcohol van de apotheek (IPA) en een gom. Voor geleidend rubber van Philicorda's een iets agressievere contactspray die ik na een paar minuten met keukenrol weer verwijder.

Horses for courses.

alcohol ontvet en is heel sterk hydraterend (trekt vocht aan)

wat doet de alcohol nog meer? en wat zou contactspray dan voor goedje zijn? wat is de samnestelling?
kan niks vinden op internet..

Alcohol trekt vocht aan? Da's nieuw voor me. Heb je een linkje?

daarom mag je het niet gebruiken om rubber onderdelen van bandrecorders en casetterecorders schoon te maken. het trekt de vocht uit het rubber en dan droogt het rubber nog sneller uit.

en als je te veel zuipt dan ontrekt het vocht uit je lichaam en dat voelt niet goed de volgende dag. daarom ook water drinken als je een avondje coma-zuipt!

linkje? google zelf even op alcohol en hydraterend....

mischien kan je beter zeggen: het onttrekt vocht...

daarom mag je het niet gebruiken om rubber onderdelen van bandrecorders en casetterecorders schoon te maken. het trekt de vocht uit het rubber en dan droogt het rubber nog sneller uit.

en als je te veel zuipt dan ontrekt het vocht uit je lichaam en dat voelt niet goed de volgende dag. daarom ook water drinken als je een avondje coma-zuipt!

linkje? google zelf even op alcohol en hydraterend....

mischien kan je beter zeggen: het onttrekt vocht...

Volgens mij is het geval met rubber niet dat het vocht onttrekt maar dat het de weekmakers/polymeren verandert en dus neemt de elasticiteit af en dus verhard het rubber. Maar niet elke rubber heeft daar last van, en zeker niet de synthetische varianten..
Het alcohol effect op je lichaam is volgens mij niet gerelateerd aan dit effect..

dus.. :)

lekker zitten googlen zeker ! :-)

rubber gaat er uitzien alsof het is uitgedroogd., vandaar misschien....iedereen zei dat vroeger en kom het ook altijd tegen als verhaal....maar inderdaad, nu ik er over nadenk denk ik ook dat het de weekmakers/polymeren verandert en dus neemt de elasticiteit af en dus verhard het rubber.

maar..ik wou weten wat alcohol doet in vergelijking met contactspray. en wat contactspray is van samenstelling.

dat dus....

eh..Mja......

lekker zitten googlen zeker ! :-)

rubber gaat er uitzien alsof het is uitgedroogd., vandaar misschien....iedereen zei dat vroeger en kom het ook altijd tegen als verhaal....maar inderdaad, nu ik er over nadenk denk ik ook dat het de weekmakers/polymeren verandert en dus neemt de elasticiteit af en dus verhard het rubber.

maar..ik wou weten wat alcohol doet in vergelijking met contactspray. en wat contactspray is van samenstelling.

dat dus....

Google is mijn vriend maar ik ben ook natuurkundig geschoold dus veel daarvan onthou je nog. ;)

ik ben amanuensis/ TOA geweest voor o.a. alle exacte vakken. op gymnasium school..

dit lijkt me toch meer scheikunde? maar ok....desalnietemin maakt het niet uit. kennis is ook maar domme opslag van gegevens. het gaat er om wat je er voor leuks of nuttigs mee kan doen!

maar ik vraag me dus af of ik voortaan potmeters met Isoprophyl alcohol kan schoonmaken of daar beter die kontakt 90 voor kan gebruiken....de alcohol heb ik al in huis. gratis van mijn scheikundige moeder...

Back