touchscreen voor auduino

jwhagenbeek

Ouwe rot
:eureka: het lijkt zo mooi maar er zit bij mij nog een kleine error in mn hoofd:stupid:
http://www.sparkfun.com/datasheets/LCD/HOW DOES IT WORK.pdf

als ik zo'n touchscreen kan plakken op een auduino kan ie theoretisch natuurlijk op alle synths die een potmeter gebruiken waar 5V overheen gaat en dat zijn er volgens mij veel :)

maar omdat zo'n touchscreen analoog werkt dan denk ik waarom moet ik er dan een digitale controller achter hangen? tja... na kort denk werk kwam ik er al snel achter dat als ik pin 2 en 3 als sensing strip gebruik en op pin 1 en 4 5V zet ik een ground mis... duh. ehm ik weet t even niet.

Als je 'm alleen in de X-richting of alleen in de Y-richting gebruikt kun je hem inderdaad gebruiken als een soort potmeter (zij het met discrete stappen). Als je beide richtingen wilt gebruiken moet de configuratie bij elke scan omgeschakeld worden, dat is typisch iets waar een controller voor nodig is, alhoewel dat ook wel met losse elektronica kan (clock, logica, S&H).

Overigens gebruiken de meeste analoge synths 0-15V of zelfs -15V - +15V over de potmeters, en ik weet niet of dit dingetje dat aan kan. Dus of je 1-op-1 een potmeter kunt vervangen door dit schermpje weet ik niet. Je kunt er uiteraard wel zelf 0-5V op zetten en dat gewoon gebruiken als CV.

:eureka: het lijkt zo mooi maar er zit bij mij nog een kleine error in mn hoofd:stupid:
http://www.sparkfun.com/datasheets/LCD/HOW DOES IT WORK.pdf

als ik zo'n touchscreen kan plakken op een auduino kan ie theoretisch natuurlijk op alle synths die een potmeter gebruiken waar 5V overheen gaat en dat zijn er volgens mij veel :)

maar omdat zo'n touchscreen analoog werkt dan denk ik waarom moet ik er dan een digitale controller achter hangen? tja... na kort denk werk kwam ik er al snel achter dat als ik pin 2 en 3 als sensing strip gebruik en op pin 1 en 4 5V zet ik een ground mis... duh. ehm ik weet t even niet.

Ik denk ook wel dat dit zou moeten werken. De input van de Auduino verwacht namelijk niets anders dan 0-5V Je zou zo de X en Y as voor de 2 verschillende pitch ingangen kunnen gebruiken bijvoorbeeld. Maar vergeet niet dat de auduino wel 5 inputs scant... En heb jij bij de auduino een werkend lcd scherm ?

Ik heb al ooit zoiets gebouwd maar dan met de losse Softpot en dit werkt erg goed. Ik moet dit alleen nog in een behuizing bouwen...

Afhankelijk van wat je wilt natuurlijk. Maar een S&H is inderdaad wel handig.

Dat zou in het geval van een auduino inderdaad moeten. Maar aangezien een Auduino geen gate input heeft weet ik niet of dit is wat je zou verwachten. Als je er er een softpot of LDR aanhangt wil je ook alleen geluid bij een veranderende waarde lijkt mij. Anders zou je aan 1 stuk door hetzelfde geluid horen. Bij een bepaalde waarde op de input hoor je dan gewoon niks meer wat als een soort van gate kan werken...8o)

tja t gaat natuurlijk alleen om t veranderen van geluid waarbij twee waarden van de auduino worden bepaald met de screen en de overige met een potmeter. t gaat ook niet om een werkend lcd schermpje maar gewoon om een andere interactie te hebben dan een potmeter. op de kaosspads zit toch ook geen lcd maar wel een touchscreen. t lijkt me wel mooi om onder het touchscreentje een opgeschuurd plexiglas plaatje te maken met daaronder een ledlampje. en misschien daartussen nog een op sheet geprint wazig afbeeldingkje. zou echt te gek zijn als t werkt

tja t gaat natuurlijk alleen om t veranderen van geluid waarbij twee waarden van de auduino worden bepaald met de screen en de overige met een potmeter. t gaat ook niet om een werkend lcd schermpje maar gewoon om een andere interactie te hebben dan een potmeter. op de kaosspads zit toch ook geen lcd maar wel een touchscreen. t lijkt me wel mooi om onder het touchscreentje een opgeschuurd plexiglas plaatje te maken met daaronder een ledlampje. en misschien daartussen nog een op sheet geprint wazig afbeeldingkje. zou echt te gek zijn als t werkt

In dat geval lijkt mij die softpot een beter idee voor je. Dat is een drukgevoelige potmeter zoals je die ook vindt op een ribbon controller. ook die krijg je bij sparkfun.

ja klopt maar ik had gehoopt dat je m in twee richtingen zou kunnen gebruiken en er kan natuurlijk een ledje onder... ook dat kan niet met een softpod

2 richtingen niet inderdaad. een rij ledjes moet geen probleem zijn. het ding is doorzichtig voor een deel...

maar denk je dat ik die touchscreen zonder controller wel in twee richtingen kan gebruiken? puur om 5V door te sturen?

nja denk dat dat idd wel kan. maar of dit dan niet een erg dure oplossing wordt? Ik weet zo niet wat dit touchscreen kost? maar een softpot heb je voor een euro of 15

Back