Heb het toch maar gedaan: Cisko Hound

Hebbes. :L Gloednieuw, in doos en alle 8 voices zitten er nog in ook, kreeg zelfs gratis jack kabels :) Een heel kort verslagje:

Vanavond gehaald en nu (na drie uur klooien) al zeer te spreken en zelfs al wat bruikbare patches gesaved (saven gaat doormiddel van wat ze noemen een 'hot' key, wat ik wel een leuke variatie op 'enter' of 'yes' vind). Het ding klinkt erg goed: beheerst analoog (geen geschreeuw maar veel wol, om een bekend gezegde maar 'ns te verdraaien), en ik denk dat zelfs de omschrijving 'dik' van toepassing zal zijn. Tot nu toe snap ik nauwelijks wat ik eigenlijk doe, ik ben zo iemand die eerst wat aanklooit en dan pas de handleiding erbij haalt. Duidelijk is wel al dat het ding beduidend meer kan dan dat ik op het moment kan bevroeden (volgens mij kun je het ding zelfs als een soort modulaire synth editen, dus door 'dingen' op verschillende manieren te routen en te sturen naar de verschillende outputs, alleen begrijp ik niet wat ik nu zeg).

Grootste nadeel is (zoals verwacht) de afwezigheid van een 'hands on' interface. Ondanks de 'shortcuts' (die ik al snel ontdekte) moet je toch nog door wat menuutjes heenwerken voordat je bent waar je wilt zijn, wat het arme ding voor met name live gebruik onhandelbaar zal maken, dus niet iets voor geile filter tweak mannetjes. Echter, de interface is toch behoorlijk simpel, raar genoeg mede dankzij het beperkt aantal knoppen (links, rechts, onder, boven, enter, exit en een traploze dial) en natuurlijk het redelijk grote display (even groot als 4 cd hoesjes liggend op elkaar gestapeld). Voor wie de horror kent van het editen van de Roland D110, is de Hound echt een verademing.

Met een midicontroller moeten de grootste ongemakken hopelijk op te lossen zijn, alleen de implimentation chart zegt voor de control change maar over een beperkt aantal functies te beschikken. Dat baart me zorgen, maar ik kan me niet voorstellen dat een synth uit 1999 daarin beperkingen heeft, dus ik moet een midi-monitor voor XP vinden die ik ook nog 'ns begrijp...

Ik ben er nu ook wel achter waarom het ding zo slecht verkocht: de presets zijn ronduit slecht en geven daarom absoluut geen goed beeld van wat het ding kan. Waarom ze geen beta-tester hebben genomen om fatsonelijke presets voor ze te maken is me een raadsel.

(Ik heb overigens serie nummer 2016, in de handleiding staat een foto van een Hound met serie nummer 2013. Is het nu veilig om te denken dat er nog maar 16 zijn gemaakt?)

Als ik een nummer af heb (heb het nu te druk met werk dat nog ligt) zal ik het met U allen delen.

interesant ,ik ben zeer benieuwd hoe ie klinkt, ...

Zijn er ook nog trouwens leuke dingen uit Belgie ? Sherman Filterbank en Fruity loops weet ik van, maar zijn er ook leuke synths die in Belgie gemaakt zijn soms ? Ben ik wel benieuwd achter... *D

Back