paia fatman werkend krijgen

HBRO

Nieuwkomer
Hallo ik heb een Paia Fatman gebouwd
maar krijg hem niet werkend en ben niet technisch
is wel goed gesoldeerd maar weet niet hoe ik een printplaat doormeet
hij staat al 2 maanden voor mijn neus stof te happen
en zou graag een keer geluid willen hebben
wie kan mij helpen???????

Het zou helpen als je vertelt waar je woont...
En om te beginnen zou je ook kunnen aangeven wat wel werkt?
Heb je bijv. met een multimeter de spanning op de uitgangen van ic20/19/14 gemeten e.d?

ik krijg geen midi uit de fatman
ik had de 2 type transistoren verwisseld en bij het goed doen
heb ik de soldeerpunten op de printp. verfikt
en krijg het circuit niet rond ik heb een multimeter in mijn handen gehad maar weet niet wat ermee tedoen en een oscilloscoop heb alleen nut als er geluid is maar er is wel spanning maar spanning op de uitgang zal ik even checken

Ok, je bedoelt neem ik aan dat de eilandjes zijn losgekomen? Wat je dan kan doen is bv. een stukje van de printbaan kaalkrassen en met een dun draadje de transistor aansluiten

ik heb zo technisch als ik ben een poging gedaan het circuit rond Te maken met stukjes ijzerdraad ,maar ik heb geen idee waar ik eigenlijk mee bezig ben
als je het op papier ziet lijkt het allemaal simpel&logisch maar om hem werkend te krijgen als de pcb beschadigd is valt niet meehttps://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=52516&stc=1&d=1256159565https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=52518&stc=1&d=1256159711https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=52517&stc=1&d=1256159645https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=52516&stc=1&d=1256159559

Attachments

• DSC00112.jpg
    DSC00112.jpg
    235,2 KB · Bekeken: 96
  • DSC00139.jpg
    DSC00139.jpg
    205,7 KB · Bekeken: 95
  • DSC00091.jpg
    DSC00091.jpg
    158,7 KB · Bekeken: 96
  • DSC00107.jpg
    DSC00107.jpg
    207,3 KB · Bekeken: 99
Laatst gewijzigd:
Waar woon je? Is wel handig ivm eventuele reparatie

Aantal tips voor in de toekomst naar aanleiding van de foto's:

- Ijzerdraad is niet het beste om verbindingen mee te maken/herstellen. Beter is om koper gebruiken.
- Goed gereedschap is het halve werk. Wat voor soldeerbout heb je hier voor gebruikt en welk type tin? Een hoop eilanden lijken niet netjes te zijn gesoldeerd. Verkeerde temperatuur of tin kan hier de oorzaak van zijn.
- Gebruik een PCB reiniger spray om de PCB schoon te maken. Zo krijgt de print weer een mooi uiterlijk en verbindingen zijn zo veel makkelijker te controleren.

en krijg het circuit niet rond ik heb een multimeter in mijn handen gehad maar weet niet wat ermee tedoen en een oscilloscoop heb alleen nut als er geluid is maar er is wel spanning maar spanning op de uitgang zal ik even checken

Met de multimeter kun je in ieder geval de spanningen op de uitgangen van IC12 (pin1 en 7) meten, als je een midi signaal aanbiedt moet je in ieder geval daar de spanning kunnen varieren, verder moet het gate ledje ook uit en aan gaan bij het indrukken en loslaten van de toets. Met een scope zou je op R56 (mix potmeter trouwens altijd signaal van de twee VCO's moeten kunnen meten).

ik woon in dodewaard en heb net even reiniger besteld om hem te reinigen
ik heb gesoldeerd met 1mm stannol
en een 30w bout ,maar is er iemand die reparatie aan huis doet?

Ben volgende week paar dagen vrij, dus je mag langskomen. Is wel een uur rijden, misschien dat er iemand dichter bij je in de buurt woont.

Volgens mij gaat de midi niet over de torren, trouwens waarom kies je niet voor midi kanaal 1 (dip switch), als je meerdere synths hebt kun je in ieder geval de midi in-thru verbinding testen... Met "hij doet het niet" komen we (en jij vooral) niet veel verder...

Zo, even een update. Vorige week is HvDbr bij me langs geweest, maar kon op het eerste gezicht geen fouten ontdekken. Wel waren de solderingen meer geplakt dan gesoldeert. Heb de module nu open liggen en ben em netjes aan het maken, er waren verschillende eilandjes los gekomen, dus die worden omgelegd. Tevens waren wat componenten omgedraaid, dus dan werkt het natuurlijk nooit. Het begint er al weer netjes uit te zien, ben op de helft.

Eerst.JPG Nu.JPG

Update:

Er komt nog geen geluid uit. Midi-in en thru werken wel (led knippert mooi op midi) en de gate led werkt iig ook. Er komt alleen geen geluid uit, zelfs niet op de potmeter zelf van de VCO1/2 MIX komt geen signaal. Wel is de L7912CV stuk, maar verder kan ik zo niet opmerken. Ik ga de 7912 vervangen.

Iemand anders nog een idee, behalve alle ic's vervangen?

Iemand anders nog een idee, behalve alle ic's vervangen?

Ehm... wat gerichter zoeken dan "botte bijl"? :D
Schema erbij en met de scope kijken wat er wel werkt en wat niet, en waar in het pad je het signaal kwijtraakt.

Maar als de 7912 het niet doet lijkt werkt waarschijnlijk het hele analoge stuk inderdaad niet, dat zal wel +/-12V nodig hebben. Het digitale (dus midi) stuk draait vermoedelijk alleen op 5V dus dat werkt ook prima als de -12V ontbreekt.

Het zou helpen als je vertelt waar je woont...
En om te beginnen zou je ook kunnen aangeven wat wel werkt?
Heb je bijv. met een multimeter de spanning op de uitgangen van ic20/19/14 gemeten e.d?

hy woooooont in ...dodeward
by die nuke central
:okdan:
:P
is dat t probleem niet
yoke ik hebter ook eentje kzalder eens wat tyd voor nemen ,..en m eens gaan tsjekken by mij ligtie ook in de hoelk byna af kwam geluid uit werkt op midi aleen nog scalen en afstellen ,..
doosje erom hebk al

Hhm iets vreemds:

Bij een positieve 12V werkt de midi wel, maar de vco heel zacht en bij een negatieve 12V werkt de midi niet, maar de vco klinkt wel duidelijk.

Ok, ik heb nog even hulp nodig. Er komt geluid van de vco's op de uitgang, alleen bij aanzetten is het er al. Je kunt wel met een midi-note de vco's aansturen, maar het geluid blijft aanhouden. Het probleem zit volgens mij in het ADSR gedeelte. Volgens de troubleshoot moet er op de uitgang van de ADSR (potmeter 102, pin 3) 0V zijn en als je een toets indrukt +-7V, die 7V klopt wel, maar ik heb meteen al 4V op de ADSR staan, dus daar zit denk het probleem. De ic's (ic7, ic8, ic12), transistors (Q10, Q11) en diodes (D5-D8) zijn goed volgens de meting.

Ik heb het schema bijgevoegd.

Schema.JPG

Zie je die spanning ook vóór de buffer opamp (dus op C19)?

Ook even checken waardoor je +4V ziet: blijft de attack hoog (meetpunt V) of gaat de release niet naar beneden (meetpunt Y). Als een van de twee niet schakelt dan terugwerken (schakelt de bijbehorende tor, krijgt die het juiste signaal op z'n basis, etc.)

Check ook de weerstanden die die voltages bepalen (als R100 bijvoorbeeld veel te laag is wordt hij ook nooit 0V).

Hmm, op punten V en Y staan 4V. R100 is gewoon goed. Zie nu ff niet meer wat ik nog kan doen. :(

Als Y 4V blijft suggeert dat een beetje dat Q11 niet schakelt of dat er geen verbinding is tussen punt Y en Q11. Aangenomen dat er wel een release signaal op de basis van Q11 staat (heb je dat gecheckt?) en Q11 werkt, dan moet de collector van Q11 richting de 0V gaan aan het einde van de ADSR-cyclus.

Back