Welke sampler/sequencer raden jullie me aan...

tegendemuur

het sociaal vuurpeleton
Hela,

Ik heb nu al een tijdje een Korg ESX in huis staan, leuk allemaal... Lekker intuitief maar ik ben een beetje klaar met het geluid wat eruit komt... Het enige wat ik er nog enigszins uit wil persen zijn monotone crunchy/gedistorde beats (power noise), maar ik zou graag ook wat meer rituele/tribal drum en houtslagwerk percussie willen sequencen, maar alles uit die korg klinkt zo electronisch dat het hier onbruikbaar voor is, laat staan dat de vele layers aan beats duidelijk hoorbaar blijven

Ik heb een hele tijd terug eens gespeeld met een roland sp55 en mc909 (de eerste was het ook niet voor me, en de tweede was wel erg aanvallend qua complexiteit - maar of deze roland serie qua geluid geschikt zou zijn heb ik niet kunnen achterhalen). En voor de rest weet ik eigenlijk niet waar ik moet kijken omdat ik nergens iets heb gevonden over een apparaat dat geschikt zou zijn voor deze doeleinden.

Voor de prijsrange zou ik zeggen, tot aan de 800,- Hopelijk weten jullie iets voor me te noemen :)

Die korg kan toch ook samplen? Anders misschien een MPC500/MPC1000.

Enne.. welkom op dit forum!

Van de geluiden van een mc909 ofzo krijg je ook snel weer genoeg. Is het geen beter idee om er een leuke synthesizer-module bij te kopen? Die kun je vast prima aansturen met je Korg. Bv. een Roland jv-1080, die heb je al voor 250 euro tweedehands. Of een Motif of Roland Phantom of een workstation van Korg of iets van Kurzweil.. of ... er is zoveel spul dat vol zit met drumkits, helemaal voor 800 euro, dat het wel heel lastig wordt om een advies te geven als je eigenlijk niet precies weet wat je wil.

Je kunt natuurlijk ook een MPC (http://www.akaipro.com) met wat leuke sample-CD's overwegen, maar als je de mc909 complex vindt, weet ik niet of je daar heel blij van wordt.

Die korg kan toch ook samplen? Anders misschien een MPC500/MPC1000.

Enne.. welkom op dit forum!
Thanks voor de twee, hoe zou je het geluid ervan omschrijven als je er acoustische toms/kicks e.d. erin laad? Geeft het een natuurlijk geluid?

Hij kan inderdaad ook samplen... Maar het is het geluid, ik zou graag m'n eigen reeks samples die ik hier heb op willen sequencen zonder dat deze die electronische touch krijgt zoals deze Korg hier. Fatsoenlijke FX als een volle, warme reverb (en niet zo'n blikkerige als in de esx) zou daar ook wel bij helpen, dus ja... Er is vast een apparaatje wat aan deze eisen kan voldoen.

Oh je hebt al samples. Dan zou je wellicht toch een mpc moeten overwegen. Rete-strak, kleur het geluid niet en heeft redelijk fx aan boord. Of een losse racksampler. Wat was er eigenlijk mis met die sp55 (is er wel een sp55? ik zie alleen een sp555).

SP555 bedoelde ik, typfoutje. Ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar toen ik er bij een vriend een hele tijd terug mee speelde vond ik het niet echt een apparaat voor mij. Ik vond het leuk om mee te geinen, maar ik zie het nu niet als het apparaat waarmee ik acoustische ritmes mee de wereld in wil brengen :) hij is iets te futuristisch, heh.

Zo zeg, die MPC's lijken me inderdaad wel wat... Zo te zien wel wat meer menu-diving dan m'n korg maar ach... De acoustische sample demo's laten precies datgene zien waar ik naar zocht. Die ga ik eens even ergens uitproberen! Thanks!

Oke, een opvolger. Ik heb wat leuk spul gezien wat met de MPC kan worden gedaan; vinden mensen ook dat voor een bestemmeing als rituele, acoustische (met lekkere reverb & een massief geluidje) er een voordeel te halen valt uit de MPC1000 of één van Akai's hogere producten? (of zou je zeggen dat de extra's uit de 2500 en 5000 meer bedoeld zijn om completere (complexere?) sets ala dance/hiphop/etc set te draaien?) Ik wil benadrukken dat ik het lekker tribal wil houden (max van zo'n 8 layers). Qua geluid eenvoudig (met een goede reverb) maar wat wel leuk/helder/eerlijk/duidelijk opgenomen kan worden?

Ik wil gewoon lekkere tribal/ritual kunnen programmeren met relatief sterke/warme effecten (mocht ik betere nodig hebben dan koop ik die) het gaat even om de goede compexe structuren die niet perse dansbaar/lounge/etc hoeven te zijn. Het gaat erom om geluid naturel te houden en te zorgen dat het z'n acoustieke klanken behoud. Dus ja.... Die het dus niet richting de electronische geluiden toe trekken. Een realistische sampler met fatsoenlijken effecten om dat beetje extra te geven! De MPC serie lijkt me interessant, maar zou boven de MPC1000 me een meerwaarde opleveren wanneer ik me beperk tot eeen aantal layers van lekker hypnotisch houtklikwerk?!!?

Back