Roland fantom X versus xv5080

dorrus

Stamgast
Hallo Forum.
Ik ben een leadgitarist en speel op het moment thuis toetsen in mijn homestudio op een Motif xs8.
Deze xs8 heb ik ingeruild voor de xs7 die ik eerder had, maar het klavier van de 8 beviel mij beter.
Nadeel is dat deze xs8 loodzwaar is en nu ik toetsen ga spelen bij de band had ik beter de xs7 kunnen houden natuurlijk.
Ik ben dus op zoek naar een 2de synth en loop te denken aan een gebruikte
Roland Fantom X7
Zijn de sounds/samples van de Fantom x serie dezelfde als die van de XV5080 rack ?
Als dat het geval is gaat namelijk mijn interesse over want ik heb een jaar of wat terug de xv5080 weggedaan omdat er weer vele extra boards nodig waren om goede Hammonds e.d. te verkrijgen.
Of hebben de Fantoms X series meer samples aan boord?

De Fantoms hebben meer samples en deze zijn 44.1 kHz. De samples in de XV5080 zijn 32kHz (rest van machine is 44.1kHz). De samples/waveforms/patches zijn niet precies hetzelfde maar er zijn veel overeenkomstige sounds. Volgens velen zijn de Hammondpatches in de Fantom niet de beste en kun je beter bij Korg kijken.

ik kan beamen dat de orgels in de fantom echt ruk zijn. Had gehoopt om 1 fatsoenlijk orgel te vinden maar dat is me tot op heden nog niet gelukt… Sowieso vind ik het rotary effect niet echt lekker in de fantom.

korg wavestation, korg 01, korg n5 etc. hebben veel betere orgels. Gebruik zelf de Voce DMI64 MK2 maar die is puur voor orgels (en enkel rack). Speciaal genomen omdat de orgels in mijn fantom zo slecht zijn (en het niet altijd even handig uit kwam om een orgel uit me wavestation te plukken)

Roland of Korg is inderdaad een goede aanvulling op de Yamaha XS. De Fantom X is heel erg vergelijkbaar met de XV5080. Ook in de Fantom X kan je dezelfde SRX kaarten kwijt en die heb je naar mijn mening wel nodig voor sommige geluiden.

De hammond is inderdaad gewoon niet goed in de XV5080, Fantom X en ook de nieuwe Fantom G. De oorzaak is voor het grootste deel te vinden in het erg matige leslie effect. Maakt dus niet uit welke SRX kaart je er in stopt, het blijft behelpen. De Korg workstations zijn wat dat betreft gewoon beter. Alhoewel ook weer niet echt 100%. Voor Hammonds zijn er echt goede alternatieven (bv Nord) maar daar is in andere forums voldoende over geschreven.

Een andere optie is overigens een extern (leslie) effect over je Yamaha, Roland of Korg. Daar kan je een heel behoorlijk resultaat mee krijgen.

Hier een linkje naar een geluidsvoorbeeld met zo'n extern effect...
http://files.keyfax.com/forums/user-files/413539-AUDIO005.MP3
Is gespeeld op een Yamaha XS7 (achteraf vond ik het wat erg schel, maar het idee van een extern leslie effect is goed te horen) De XS heeft als voordeel dat je redelijk simpel de 8 sliders als drawbars kan gebruiken

Back