samson of tascam

jwhagenbeek

Ouwe rot
Ik kan twee mixers kopen, maar weet niet helemaal welke.
een 22 kanaals samson, nadeel is dat de direct outs niet via de faders lopen.
een 20 kanaals tascam, nadeel is dat de eq alleen hoog en laag heeft.

De samson:
samsonmpl2242.jpg

De tascam:
tascammm1.jpg

Wat wil je er mee? Voor op het podium? Dan de Tascam. De Samson lijkt mij een uigebreidere spec te hebben (handiger in de studio) maar het is nou niet echt een wereldmerk.

eigenlijk voor in de studio, maar ik ga ook wel eens t podium op. dan gebruik ik nu meestal een line-mixer die daarna naar de pa gaat.

ik moet toegeven dat ik op mn huidige mixer de eq niet altijd gebruik maar wel soms om de mix wat lekkerder te maken.

ik neem op met protools en mn huidige mixer heeft geen direct outs dus opnamen gaan nu meestal in twee sporen en dat is natuurlijk zonde.

Nee, (maar da's misschien off topic). Direct out gebruik je om de signalen die de mixer binnenkomen direct naar een multitrack te sturen, zonder dat daar faders of EQ's tussen zitten. Het signaal wordt meteen na de gain van de pre-amp afgetakt. Je wil (in meeste gevallen) het directe signaal van de geluidsbron opnemen. De faders gebruik je om die opgenomen signalen af te mixen tijdens de weergave.

Zoek over dit onderwerp op internet eens naar "Inline Mixers"

Voorbeeld uit de praktijk:

Als ik een band moet opnemen / registreren die Live wordt uitgezonden op Radio of TV dan maak in de stereo mix met behulp van de faders. Maar als de multitrack opnamen later nog een keer afgemixt moeten worden voor een CD dan wil je niet dat de levels van alle tracks steeds veranderen omdat ik aan de faders zit. Daarom neem je alle signalen vóór fader en EQ op zodat ze "Schoon" zijn. Daarom gebrruik je direct outs. De Gain instelling van de kanalen heeft uiteraard wel gevolgen voor de levels. Daarom probeer je dan ook de Gain zoveel mogelijk met rust te laten.

ah duidelijk... daar heeft de samson dus een probleempje... die direct outs zijn na de eq maar voor de faders. dan zou ik dus ook gewoon geen tafel kunnen aanschaffen maar een zwikkie di-boxjes. dan mix ik voor de fun af op de mixer tijdens t spelen en dan kan protools gewoon zn ding doen (opnemen) en mix ik het later af via de output van mn geluidskaart.

hhm na het artikel van vinnieq over mixers gelezen te hebben lijkt mij de samson weer een betere keuze. vooral omdat deze meer output groups heeft. maar aan de andere kant 20 kanalen in en 20 kanalen direct out ben je er toch ook al? dan worden dus voor mij eigenlijk weer de fx-sents belangrijker. die gebruik ik nu op mn oude analoge bak ook veel. lastig lastig ik kom er niet uit denk ik. ik zou ze eigenlijk allebij moeten gaan kopen....

Dat zou ik niet doen. Koop eerst die samson (dirt cheap neem ik aan) en zie waar je tegen aan loopt. Ik gebruik vaak 2 of 3 stereo bussen (1-6) als ik snel iets met meerdere synths/drums met MIDI en audio tegelijk in ProTools wil zetten. De inputs van ProTools heb ik aan de 8 bussen van de mixer zitten en de outputs van m'n patchbays op de channel ins van de mackie. Niet optimaal qua geluidskwaliteit misschien maar het werkt wel lekker. Die 16-8 is erg fijn omdat je zo flexibel bent en -ie niet zo enorm groot is (75x75 cm). Hier ( http://www.mackie.com/pdf/8bus_om.pdf ) staat ook wel goede informatie in (misschien een beetje teveel van het goede). Zijn er eigenlijk wel andere betaalbare 8 bus mixers (naast Behringer)?

ha t worden ondertussen denk ik geen van beiden. ben er via deze thread achter dat ik een mixer wil met 8bussen en niet zomaar direct outs (bedankt!)

zit nu twee andere opties te overwegen:
twee yamaha mx12/4 naast elkaar heb je ook 8 bussen
een studiomaster 16-8-16 is een mooie uitgebreide tafel maar omdat ie wat ouder is meer kans op vuil in de faders.

maar goed de zoektocht is dus nog op volle gang :)

nog steeds in de running:
2x yamaha 12/4 (totaal 24 kanalen, 8 bussen en 1x fx sent): samen 160,-
1x studiomaster 16-8-16 (totaal 32 kanalen, 8 bussen en 4x fx sent) 250,-

groot verschil in kosten en dat zou betekenen dat ik voor de yammys mn korg700 de deur niet uit hoef te doen!

De inputs van ProTools heb ik aan de 8 bussen van de mixer zitten en de outputs van m'n patchbays op de channel ins van de mackie. Niet optimaal qua geluidskwaliteit misschien maar het werkt wel lekker.

eh? waarom niet ideaal voor je geluidskwaliteit? dat lijkt mij de manier om alles eenvoudig te routen zonder dat je veel rare fratsen hoeft uit te halen en elke frats die je uithaalt is niet ideaal voor je geluidskwaliteit lijkt mij

Back