Studio geluidsdicht maar wel frisse lucht?

broscy

Stamgast
Hey,

Ik heb samen met een maat een studio laten bouwen in een inpandige kelderbox. Nu hebben we een airco-unit staan omdat het best warm kan worden binnen, maar door de afvoer gaten naar buiten komt best wel veel geluid. Om de buren geen overlast te bezorgen moet er dus eigenlijk geen open gaten naar buiten zijn maar wel aan/afvoer van frisse lucht.

Heeft iemand ideeen.?

Thanx

Zet voor de uitgang van de aan/afvoer een doos met isolatie beklede panelen in zigzag-vorm. Lucht gaat er zo nog wel uit, maar het geluid wordt gedempt, omdat het er niet direct uitkan en elke keer dat 't ergens tegenaan komt gedempt worden.

Kijk anders maar eens hoe http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=1&t=107&start=200 het heeft opgeknapt, vanaf deze pagina's beginnen de foto's maar je zult even wat verder door moeten bladeren voor te zien wat 'ie met de airco heeft gedaan.

Ik heb hier zelf weinig ervaring mee, maar als het om zon airco unit gaat die via een slang naar buiten zn warmte kwijtraakt, zou ik zelf proberen een stevige mdf kist tegen het gat in de muur ter bevestigen die op de invoer (slang van airco) en de afvoer (gat in muur) na helemaal luchtdicht is, hier zou ik dan schotten in plaatsen waardoor de lucht een lannger traject af moet leggen, en tot slot nog wat absorberend materiaal in de box plaatsen, maar zoals ik al zei heb ik hier nog geen ervaring mee, het is maar een idee.

Ook nog even opletten bij materiaalkeuze dat een airco vocht uit de lucht haalt en die afvoert.

Ok dat zijn wel punten waar ik iets aan heb.. Thanx voor alle reacties!!
Maar stel nou dat ik de airco eruit zou gooien ( de airco is trouwens zon verrijdbare unit ) Hoe krijg ik dan frisse lucht binnen zonder dat t geluid naar buiten kan.?

Mooie fotos trouwens... onze studio is een stuk simpeler in elkaar gezet haha...

Grtz

Dan ben je afhankelijk van natuurlijke ventilatie, en de situatie - kelder etc. - lijkt me daar niet echt geschikt voor. Bij de airco zit er nog druk achter, bij natuurlijke ventilatie niet, dus blijft de lucht in de kelder gewoon hangen. Elk schot in de doos zorgt weer voor weerstand, en zonder druk blijft de lucht stilhangen.

Hier een snelle link voor die piccies waar Yoozer het over heeft : http://www.bobgolds.com/PaulWoodlock/home_1172pics_7MegaBytes.htm
Ha - goeie. Alleen werken de links niet, maar met een beetje hacken: van iets als
http://www.bobgolds.com/PaulWoodlock/DSC02688%5B1%5D.JPG

moet je dus
http://www.bobgolds.com/PaulWoodlockOld/DSC02688%5B1%5D.JPG

maken.

Laatst gewijzigd:
een kanaal ventilatortje met een luchtkanaaltje oid...voor frisse lucht, een airco zorgt niet altijd voor verse lucht he, het zo'n verrijdbaar ding recirculeerd de lucht vaak.

voor een goed alfgesloten studio ben je aangewezen op geforceerde luchtverversing, zou ik ook zeker wat geld en energie instoppen.

je kan alleszelf maken.

zet buiten een suskast met een flinke ventilator erop, de uitgang van de suskast gaat naar de inlaten van je verversing ( roosters ofzo) je kan het beste van die gladde kanalen gebruiken voor wasemkappen ( bij de bouwmarkt alle soorten bochten enzo)
de afvoer ook geforceerd, , dus afvoerkanalen,,>>> suskast en daarop een fan .
het is redelijk simpel allemaal zelf te maken, en niet echt duur.
kost alleen wat moeite.

sucses.

groeten,
jeroen

ow ja,
en neem grote langzaam draaiende fans, geen kleine sneldraaiende, die maken een tyfusherrie.

behalve natuurlijk als je van stofzuigergeluiden door de opnames houdt.

:mega:

Ok thanx....
Zijn echt goede ideeen allemaal...
Op het ruften na natuurlijk

Ga dit weekend aan de slag...

Fuck me wat een hoop fotos!!!...wel cool!!

zinvolle bijdrage!!!

Ehmmm ja....wat zal ik eens zeggen.....:D

Iets zinvoller: Bij de meeste growshops verkopen ze ook geluidsdempers voor luchtverversing...je kan er bv. meerdere achter elkaar plaatsen voor een betere dempingswaarde, of enkele in parallel. Daardoor ontstaat er uiteraard wel (veel) meer weerstand in de luchtstroom, dit kun je dan opvangen door nà de airco en vóór de dempers, een extra (centrifugaal) afzuiger te plaatsen. Liefst laagtoerig (dus redelijke overcapaciteit) ivm. eigen geluidsproductie.
E.e.a. zou wel een slok op een baco moeten schelen :baco:

Wat dacht je van een meganishe afzuiging. DIe je bijv ook in je badkamer hebt etc.

Vervang je de Fan door een superstille fan, of je laat hem gewoon zachter draaien. Klaar :)

Gaat je warmte toch weg. Afzuiging staat buiten je hok, dus geen last \:d/

En dat helpt <hoe> tegen het geluid dat naar buiten lekt .. ?

Back