Nord Modular G2 review

Dank je Sander,interessant om te lezen en slik.....m'n modulairtje zal nu wel snel minder waard worden

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
slik.....m'n modulairtje zal nu wel snel minder waard worden

Ja, ik vind het voor bezitters van de originele (Micro)Modular (waartoe ikzelf helaas niet behoor) bijzonder onsympathiek van Clavia. Aan andere kant zijn ze natuurlijk maar een klein bedrijfje, maar dan nog. Toch wel een nadeel dat je in de gaten moet houden bij kopen van dure soft-/hardware combinaties, het zal nu wel steeds moeiljker worden om je oude (Micro)Modular te verkopen. De software zal wel dusdanig complex in elkaar zitten dat het vrijwel onmogelijk is dat andere programmeurs de editor gaan namaken... met andere woorden: er zitten naar mijn idee nog best grote nadelen aan een 'software only'-studio wat continuiteit betreft.

Hopelijk komen ze terug op hun besluit, maar ik betwijfel het...

Groetjes,
Ironfreq aka Vincent

Origineel geplaatst door ironfreq
Ja, ik vind het voor bezitters van de originele (Micro)Modular (waartoe ikzelf helaas niet behoor) bijzonder onsympathiek van Clavia. Aan andere kant zijn ze natuurlijk maar een klein bedrijfje, maar dan nog. Toch wel een nadeel dat je in de gaten moet houden bij kopen van dure soft-/hardware combinaties, het zal nu wel steeds moeiljker worden om je oude (Micro)Modular te verkopen. De software zal wel dusdanig complex in elkaar zitten dat het vrijwel onmogelijk is dat andere programmeurs de editor gaan namaken... met andere woorden: er zitten naar mijn idee nog best grote nadelen aan een 'software only'-studio wat continuiteit betreft.

Hopelijk komen ze terug op hun besluit, maar ik betwijfel het...

Groetjes,
Ironfreq aka Vincent

Maar zo gebeurt het toch met elk artikel op deze aardkloot dat er na verloop van tijds iets beters komt zodat het oorspronkelijke ding minder waard wordt.

En ik snap niet wat iedereen loopt te zeuren dat de editor voor de (micro)modulair niet meer verder ontwikkeld wordt. Ik heb een micro en zo bij god niet weten wat daar nog aan modules bij geprogrameerd zou moeten worden.

Tja, het is logisch maar ook weer een beetje beangstigend. Eigenlijk houd dit in dat je nu moet zorgen dat je op z'n minst 1 oude pc bewaard voor later. Straks kun je bijv. applicaties niet meer draaien op een nieuwe Windows versie en Nord heeft hem al laten vallen. Dus geen aangepaste editor.

Niet dat het mij weerhoud om in de nabije toekomst een G2 aan te schaffen, maar toch.

Een mooi stukje. Dat beloofd wat 8D Wat ik me afvraag -en dus nog niks over heb gelezen- is of de patchload ook vergroot zal zijn. Je zou zeggen 'dat kan niet missen' aangezien er volop nieuwe patchload-eisende modules bij zijn gekomen. En of de patches van de NM compatible zijn met de G2. Andersom iig niet

Als je nu je NM weet te verkopen voor +/- 1000E (de prijs zal idd wel gaan zakken) dan kan je de rack versie aanschaffen zonder verlies als de rack 999,- zal gaan kosten zoals op de site staat.
keyboard versie is 2100E ...slik...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sander02
Wat ik me afvraag -en dus nog niks over heb gelezen- is of de patchload ook vergroot zal zijn.

Dan moet je de draad over de G2 lezen elders op het forum. Meerdere mensen hebben de heren en blonde dame bij Clavia gesproken op de Musikmesse :D

Iig, dsp's zijn 2x zo sterk. In theorie kan er later een dsp uitbreiding gemaakt worden maar is niet waarschijnlijk. Het is ook niet mogelijk meerdere G2's te linken om 1 superpatch te maken.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Tja, het is logisch maar ook weer een beetje beangstigend. Eigenlijk houd dit in dat je nu moet zorgen dat je op z'n minst 1 oude pc bewaard voor later. Straks kun je bijv. applicaties niet meer draaien op een nieuwe Windows versie en Nord heeft hem al laten vallen. Dus geen aangepaste editor.

Vooralsnog zijn de nieuwe Windows versies steeds redelijk backwards compatible geweest. Programma's van vijf jaar oud draaien nog steeds op XP, dus of je nou erg bang moet zijn dat je straks ineens je editor niet meer kan draaien weet ik niet.

Die G2 rack klinkt trouwens wel erg interessant :) Het zou mooi zijn als ze ook gewoon een versie met alles der op en der aan maar zonder keyboard zouden maken. (net zoals de Nord Racks). Alleen zo'n 19" engine is meteen weer zo kaal :)

Tsja, heb hem ook wel zien staan maar het was er zo druk dat ik maar ben doorgelopen. Er komt wel een keer dat ik zo'n ding kan horen.

En over die software ondersteuning. Vind dat Clavia een beetje raar bezig is. Geen support meer (zo zie ik het dan) voor hun oude produkten en ook geen voorlopige OSX versie. Dat is marketing technisch gewoon dom, dat ze geen ontwikkelaars genoeg hebben .....
Als ze nou eens nadenken dat je door het ondersteunen van de oudere versie meer klanten voor je nieuwe spullen houd hebben ze zeker niet door. Als iemand een 2e hands micro modular op de kop tikt en er lekker mee kan stoeien gaat deze persoon veel eerder een nieuwer model kopen als de ondersteuning van die oude ook nog goed voor elkaar is. (dat je uit irritatie een nieuwer produkt koopt omdat daar de ondersteuning wel goed is zie ik wat minder want dan gaat men wellicht eerder naar een concurrent (lees bijv Reaktor)) Want het afblazen van versie 4 omdat een nieuw produkt voorrang heeft is gewoon zwaar K.
Maar zoals Rob al zegt. Het is nog maar afwachten of ze die software op tijd af hebben. :)

Origineel geplaatst door fuse
Tsja, heb hem ook wel zien staan maar het was er zo druk dat ik maar ben doorgelopen. Er komt wel een keer dat ik zo'n ding kan horen.

En over die software ondersteuning. Vind dat Clavia een beetje raar bezig is. Geen support meer (zo zie ik het dan) voor hun oude produkten en ook geen voorlopige OSX versie. Dat is marketing technisch gewoon dom, dat ze geen ontwikkelaars genoeg hebben .....
Als ze nou eens nadenken dat je door het ondersteunen van de oudere versie meer klanten voor je nieuwe spullen houd hebben ze zeker niet door. Als iemand een 2e hands micro modular op de kop tikt en er lekker mee kan stoeien gaat deze persoon veel eerder een nieuwer model kopen als de ondersteuning van die oude ook nog goed voor elkaar is. (dat je uit irritatie een nieuwer produkt koopt omdat daar de ondersteuning wel goed is zie ik wat minder want dan gaat men wellicht eerder naar een concurrent (lees bijv Reaktor)) Want het afblazen van versie 4 omdat een nieuw produkt voorrang heeft is gewoon zwaar K.
Maar zoals Rob al zegt. Het is nog maar afwachten of ze die software op tijd af hebben. :)

ik snap het verhaal wel van de support..maar je moet geen support leveren vanwege de support an sich.....ik weet wel zeker dan maar 10% van alle gebruikers meer dan 50% van alle mogelijkheden van OS3 gebruiken.....maar toch blijft iedereen roepen om een OS4...eigenlijk alleen maar vanwege "meer meer hebbe hebbe hebbe" .. ik maak mezelf er ook schuldig aan..niets leukers dan iets nieuws krijgen voor nop....

Hoi,

Ik bedoelde in mijn post voornamelijk dat Clavia ervoor moet zorgen dat de huidige editor draait op nieuwe besturingssystemen (in mijn ogen hoort MacOS X daar eigenlijk ook bij), nieuwe features zijn idd minder belangrijk in mijn ogen, al was het maar omdat versie 3.0 idd al zo compleet is en het produkt 5 jaar oud is (logisch dat Clavia liever wil dat men een nieuwe G2 koopt ipv een 2-hands G1). Clavia zou er alleen voor moeten zorgen dat hun producten kunnen blijven draaien op nieuwe computers.

Dus ik ben het met je eens wat nieuwe features betreft.

Mzl,
Ironfreq

[volkomen offtopic]

Bij m'n oude synth zat vroeger een Apple II editor. Waarom is daar geen OSX editor van? En wie haalt het in z'n hoofd de seriele interface van de Apple's af te halen? Dat ding is maar 20 jaar oud dus da's geen excuus.

Prutsers!

[/volkomen offtopic]

Origineel geplaatst door fuse
[volkomen offtopic]

Bij m'n oude synth zat vroeger een Apple II editor. Waarom is daar geen OSX editor van? En wie haalt het in z'n hoofd de seriele interface van de Apple's af te halen? Dat ding is maar 20 jaar oud dus da's geen excuus.

Prutsers!

[/volkomen offtopic]

Haha Fuse, dat vind ik ook erg stom ja :D
Het hangt er een beetje vanaf denk ik. Veel synths zijn zonder software ook wel te bedienen. Maar neem bijvoorbeeld de Modular en de nieuwe G2's. Zonder editor ben je nergens. Vandaar dat ik vind dat de support toch niet uit het oog moet worden verloren. Wil je er als bedrijf niet zelf meer mee verder moet je de mogelijkheid geven om anderen daarmee door te gaan. Er zijn altijd wel synthfreaken die ook nog eens kunnen programmeren. Die zorgen dan zelf wel voor een aangepaste editor die op nieuwere besturingssystemen kan draaien.

...met het gevaar dat je hele systeem een slechte naam krijgt omdat jan en alleman loopt te prutsen met je software, ik denk niet dat Clavia daar veel zin 'an heeft ;)
En ligt de schuld nou bij Clavia dat ze hun software niet willen updaten of bij Apple omdat hun OS niet backwards compatible is?
Clavia is natuurlijk geen groot bedrijf, en support voor twee afzonderlijke modulaire systemen is waarschijinlijk niet haalbaar.

Hoedanook, balen is het wel. Er is fantastische software voor OSX, maar m'n hardware wordt niet ondersteund. (S5000 via Ak.Sys, en Micromod.). Ironisch dat je met hardware meer last hebt van het overgaan naar OSX dan als je bijvoorbeeld 'n softsampler en 'n modulaire softsynth gebruikte....

Iemand 'n micromod kopen?

En toch is de nieuwe G2 een vet apparaat, de bestaande was al cool maar dit slaat natuurlijk alles, vooral dat je meerdere aan elkaar kunt hangen. Ik vond bij de modular dat je zo snel aan z'n processorkracht zit... hoop dat dat niet meer is.

Je kunt nu je modules erin smijten en ze optimaliseren zichzelf. Ik bedoel, je kent de oude oscillatormodellen wel waar je zorgvuldig moest afwegen wat je er mee moest doen, en hoe (als je niet weer een hele zooi patches wilde omgooien) je alle connecties opnieuw moest maken als je toevallig nou -toch- die FM nodig had?

Hoeft niet meer. Je mag er 't dikste model oscillator met alle poortjes en connecties ingooien en wat je niet gebruikt kost je ook niets in DSP-power; pas als je het draadje legt gaat de meter weer wat omhoog.

En bij de demo heb ik 'm inderdaad op 101% zien staan :). Dus 't kan wel, iets te gauw overladen - gebeurt volgens mij gauw bij physical modelling en zo. Maar nog niet alles was af (voor de editor) dus ik weet niet of er nog verbeteringen in komen.

Origineel geplaatst door King of Snake
En ligt de schuld nou bij Clavia dat ze hun software niet willen updaten of bij Apple omdat hun OS niet backwards compatible is?

Als dit OS 100% backwards compatible zou zijn ontwikkelden ze ook geen editor want dan gebruikte bijna niemand een Apple meer. Kwestie van kiezen.

Back