Oddity + Asio4all = sounds like cr*p ?

Keybern

Ouwe rot
de Gforce Oddity heeft nooit echt indruk op me weten maken, en nu pas ontdek ik waarom: standaard stel ik in elke softsynth die ik me aanschaf of uitprobeer asio4all in als driver.
Tot nu toe ging ik er altijd vanuit dat dat de beste keuze was.

Ik merk echter een eeeee-norm geluidsverschil tussen mijn standaard driver en asio4all in Oddity. Kort gezegd klinkt ie als crap met asio drivers. (gedempt en distorted)
Nu vroeg ik me af hoe dat komt. Zijn sommige synths gewoon niet ontworpen voor asio-drivers ? Ben dit tot nu toe alleen tegengekomen met Oddity maar maak me zorgen dat ik voortaan voor iedere synth een vergelijking ga moeten maken.
Ik moet wel zeggen, in Oddity heb ik zonder asio drivers geen last van latency. Voor andere softsynths vaak wel.

Kan iemand dit wat toelichten ?

Mail Gforce zou ik zeggen... die zouden het passende antwoord moeten hebben..

uhu, zal ik misschien wel eens doen. Maar is het inderdaad zo dat de keuze tussen asio4all drivers of niet afhangt van softsynth tot softsynth ?

Mijn redenering was gewoon: wanneer voor 1 softsynth blijkt dat de asio4all driver beter presteert dan de standaard driver, dan zal dat wel zo zijn voor alle andere softsynths. Voor de Oddity blijkt dit vreemd genoeg anders te zijn. (overigens bij de overige producten van GForce weer niet :erm: ImpOSCar en Minimonsta doen het goed onder asio4all)

Onder "beter presteren" bedoel ik trouwens "minder latency". Nooit bij stilgestaan dat andere drivers op vlak van geluid zo'n wereld van verschil konden maken.

asio4all zijn toch geen echte asio-drivers maar WDM-drivers?

en dus niet zo goed voor latency problemen

had ik ergens gelezen vorige week op een ander forum

asio4all zijn toch geen echte asio-drivers maar WDM-drivers?

en dus niet zo goed voor latency problemen

had ik ergens gelezen vorige week op een ander forum

Wat bedoel je? Je kunt met ASIO4all je latency heel klein maken op een standaard (onboard) geluidskaart. Ik heb op mijn laptop Vstack draaien met een aantal softsynths (o.a. Korg ms20 legacy) met een latency van zo'n 7ms, en dat klink hetzelfde als met de ASIO drivers van mijn audiophile 2496 in m'n desktop.

Denk eerder dat de kwaliteit van de geluidskaart zelf van invloed is op de klank van het geluid. @TS: welke geluidskaart gebruik je?

Hier hetzelfde, ik draai op mijn laptop asio4all dus heb lage latency maar crappy geluid.
Dat crappy geluid heeft met die onboard geluidskaart te maken.
Heb nog een audiopc met een tc konnekt , laptop is voor schetsdingetjes.

Denk eerder dat de kwaliteit van de geluidskaart zelf van invloed is op de klank van het geluid. @TS: welke geluidskaart gebruik je?

Ik gebruik een nieuwe laptop (Acer Aspire met T6600 proc) en diens onbound soundcard. Ik mag niet zeggen dat ie crappy klinkt, het verschil is tot nu toe alleen in Oddity echt waarneembaar.
Je zou kunnen zeggen "schakel dan asio4all uit voor Oddity" en dat doe ik ook, maar ik weet graag het waarom achter zulke dingen.
Die Aspire is trouwens multimedia-gericht: simuleert surround sound en beschikt ook over zo'n Tuba Booster (ingebouwd subwoofertje). Dus het lijkt me sterk dat die onbourd soundcard (of diens drivers) zo crappy zou zijn.

Ik gebruik een nieuwe laptop (Acer Aspire met T6600 proc) en diens onbound soundcard. Ik mag niet zeggen dat ie crappy klinkt, het verschil is tot nu toe alleen in Oddity echt waarneembaar.
Je zou kunnen zeggen "schakel dan asio4all uit voor Oddity" en dat doe ik ook, maar ik weet graag het waarom achter zulke dingen.
Die Aspire is trouwens multimedia-gericht: simuleert surround sound en beschikt ook over zo'n Tuba Booster (ingebouwd subwoofertje). Dus het lijkt me sterk dat die onbourd soundcard (of diens drivers) zo crappy zou zijn.

Het zijn vaak dat soort opties (gesimuleerd surround en "tuba Boost") die je geluid kunnen verkloten. Ze passen vaak "smerige" truukjes toe om dingen zogenaamd beter te laten klinken. Het kan best zijn dat dat een negatief effect heeft op die oddity. Welke driver gebruik je als je geen ASIO4all gebruikt?

Mijn advies: Koop gewoon een goede externe geluidskaart met ASIO drivers. (hoeft ook niet veel te kosten)

Enne... een ingebouwd subwoofertje?? Hoe groot is die laptop dan wel niet?

Om een beetje sub laag te krijgen heb je gewoon een grote speaker met vermogen nodig. Dat lukt niet met een klein speakertje in een laptop.
Zoek op het forum even naar (de vele vele) threads over advies voor geluidskaarten.

Neem geen Creative . Da's leuk voor gamers en multimediafreaks met DVD's en Blu-Ray's enzo maar als je een beetje serieus muziek wilt maken is het gewoon niet super.
Er zijn zat kaarten met meerdere outputs.

Neem geen Creative . Da's leuk voor gamers en multimediafreaks met DVD's en Blu-Ray's enzo maar als je een beetje serieus muziek wilt maken is het gewoon niet super.
Er zijn zat kaarten met meerdere outputs.
Zoveel vind ik er nochtans niet. Ik dacht eerst aan M-audio maar nergens 5.1, vaak wel met midi (zoek ik niet maar verhoogt wel de prijs), en tegen een aanzienlijk hogere prijs.
Voor max. 70 euro heb ik een Soundblaster X-Fi 5.1
Waar zijn die alternatieven ? (of ben ik nu een beetje krenterig ?)

Die oddity is dus gewoon TE vet voor je onboard geluidskaart :D
Kijk eens op marktplaats en hier de gearsectie...
Waarom wil je 5.1 ? Als het niet nodig is..je hebt dan ook meer speakers nodig.
Sounblaster zou ik mooi vanaf blijven. En of je krenterig bent weet ik niet, maar als je het goed wilt doen zal het wel meer kosten dan €70 (nieuw dan hé)
Heb zelf een TC Electronic Desktop Konnekt 6 (firewire) 2 in 2 uit, geen midi, maar wel een topding en ziet er nog kek uit ook.

Ik vond me ESI Juli@ ook top!
Koop een echte geluidskaart. Absoluut GEEN Soundblaster. (Entertainment)
Dat is zulke lage kwaliteit in vergelijking met productiekaarten......
Gamekaarten stellen echt niets voor in vergelijking hiermee.
Ook is het niet mogelijk om met studiowaarden te werken.

Spec Juli@:

• 2 analog input channels, 2 analog output channels
  • 24-bit/192kHz AD converter with 114dB(a) dynamic range
  • 24-bit/192kHz DA converter with 112dB(a) dynamic range
  • swappable socket (Unbalanced RCA with -10dBv or Balanced TRS with +4dBu )
  • coaxial S/PDIF digital input
  • synchronisation to digital S/PDIF input signals
  • optical S/PDIF digital output with automatic shutter (max.96kHz)
  • coaxial S/PDIF digital output (max 192kHz)
  • support for DirectWIRE 3.0
  • 4 inputs and 4 outputs can be used with 24bit/192kHz simultaneously (incl. MIDI I/O) - full duplex
  • PCI card is compatible with 3.3V and 5V PCI slots
  • independent monitoring control for analog and digital input signals and playback
  • EWDM driver: MME, DirectSound, ASIO 2.0 and GSIF 2.0 support
  • Windows 98SE/ME/XP/2000/Vista/7 compatible
  • compatible with Mac OS X 10.1 and newer
  • Linux compatible (ALSA)

ESI Juli@ --> ziet er mooi uit, maar ook in laptop-variant / extern ??

TC Konnekt --> usb variant ??

Ah damn sorry, ik let niet op.
Denk dat je zoiets nodig hebt?
http://www.esi-audio.com/products/?m=22
Zou niet weten welke mobile interface vergelijkbaar is met de Juli@.
De Maya44 is een uitgebreide variant met meer mogelijkheden, maar die kost teveel met dit budget.

http://www.m-audioshop.nl/mobilerecordings/maudiofasttrackpro.php
Deze lijkt me niet verkeerd. :)
Vaak kun je door middel van een break out kabel, de midi inputs verhogen.

Hier een tweedehands van deze, prima staat.
http://link.marktplaats.nl/293153185

Een M-Audio Fire Wire is daar ook voor een mooie prijs te krijgen, maar goed, kijk wat je wensen zijn, want het kan echt overkill worden.
Succes ermee. :P Im out!

Laatst gewijzigd:
Kan ik niet over zeggen, maar als ik op internet erover lees zijn het goede instapkaarten.
De US 122 was / is in ieder geval een populaire interface. US 144 is hier de opvolger van.
http://www.meetmusic.com/NL/archivedetail.asp?id=636
Bij de link staat een review.

Dat het crap klinkt met asio drivers, staat de buffer (latency) niet te laag?
Beetje laat om er nog over te beginnen trouwens en sowieso is een productiekaart een goede aankoop wanneer je tegen dit soort problemen aan loopt.

Laatst gewijzigd:
ik zal dat sowieso eens even nakijken. Het zou kunnen hoor.

Ik zal me eens moeten verdiepen in audio interfaces want ik ken werkelijk niets van analoge in/uitgangen, s/pdif, het verschil tussen mic in en line in, enz.

Momenteel zie ik voor mij maar 3 toepassingen:
- recorden van hardware synths zoals mijn Microkorg.
- outputten naar boxen en genieten van de sound
- samplen (mic in ipv line in ?)

M-audio is momenteel een big no-no want die lijken in de verste verte nog niet bezig te zijn met Win7 drivers.

Laatst gewijzigd:
ESI Juli@ --> ziet er mooi uit, maar ook in laptop-variant / extern ??

ESI Juli@, heb ik ook gehad. echt een hele goede kaart ! klinkt strak en helder, en werkt stabiel. op mijn laptop had ik een audiotrak maya44 usb (=ESI)
maar dat was een ramp. dof geluid en enkel problemen mee - zo ook een vervangend exemplaar.

Back