Midi Connections BR-1600

Hansie

Ingeburgerd
Ik ben niet zo'n kenner wat midi aansluitingen aan gaat.

Ik heb de volgende apparatuur/instrumenten: Boss BR-1600 recorder, Roland sound module, Boss DR880, G-70 keyboard en een QY-700 sequencer. En ik heb geen idee hoe ik deze apparaten met elkaar moet verbinden.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar wat ik graag zou willen is dat de Boss BR-1600 recorder leading is en dat hij zowel de sequencer als de Boss DR-880 drumcomputer aanstuurt wanneer ik op play van de recorder druk. En dat de sequencer op zijn beurt weer de soundmodule en keyboard stuurt. m.a.w. dat ik met 1 druk op de knop alle apparaten aan kan sturen.

Is dit mogelijk en hoe moet ik dit doen? :?

Alvast bedankt,
Hans

Het is in zo'n geval handig om een MIDI splitter te hebben. Daar stop je de midi out van de BR1600 in en dat verdeel je naar alle andere apparaten die daaraan moeten "Slaven" . Controleer wel of alle apparaten het juiste sync signaal accepteren, MIDI Time Code.

Als je geen splitter wilt gebruiken kun je de apparaten doorlussen via de Thru aansluiting dus:

BR1600 out-> DR880 In
DR880 Thru -> QY700 In
QY700 Out-> G70 In
G70 Thru -> Module In

De kans is wel dat je op die manier een kleine vertraging hebt.

Een splitter is in zo'n geval het handigst. Je zult ook een merger moeten hebben om de signalen die de QY700 ingaan (als je dat wilt, bijvoorbeeld je keyboard om midi tracks in te spelen in de QY), samen te voegen met de binnenkomende Midi sync signalen.

Kortom een MIDI splitter / Merger / Patcher zoals de Edirol UM880 of de wat oudere Roland A880 zou een oplossing zijn.

Bedankt voor je antwoord! Ik moet dan maar kijken of ik een Edirol of Roland midi splitter voor een leuk prijsje kan bemachtigen.
Gr,
Hans

Ik heb inmiddels een A880 op de kop weten te tikken. Echter, nu echter moet de hele boel aangesloten worden. Elke hulp is welkom.
Bij voorbaat dank,
Hans

Bedankt voor de reacties. Helaas lukt het me nog steeds niet om alles goed aan te sluiten. Wat ik wil is dat de QY700 sequencer de Roland G-70, BR-880 drumcomputer en de Roland module aan gaat sturen. Ik heb alle midi ins en outs aangesloten op de A-880 splitter. Wanneer ik op de play button van de sequencer druk gaat het ritme gedeelte van de G-70 wel spelen, maar ik kan het geluid niet wijzigen en ik kan geen nieuwe tracks opnemen c.q. toevoegen op de sequencer.

M.a.w. ik wil dus gewoon een nummer opnemen waarbij de sequencer sounds van (met name) de G-70 opneemt en afspeelt en daarnaast de drumcomputer mee laat lopen. Helaas ben ik geen deskundige op dit gebied. Bij voorbaat dank,
Gr,
Hans

Wat bedoel je met "waarbij de sequencer sounds van (met name) de G-70 opneemt en afspeelt"? De sequencer kan geen sounds opnemen, alleen midi data. Je kunt toch de uitgang van de G70 routen naar de ingang van de sequencer zodat je je partijen kunt inspelen op de sequencer met het klavier van de G70.

En wat bedoel je met geluid wijzigen? Kun je geen presets veranderen? Begrijp je goed hoe en wat de sequencer precies doet? Weet je wat MIDI kanalen zijn, multi timbral parts etc?

Bedankt voor je antwoord. Waarschijnlijk heb ik mijn vraag niet goed gesteld, ik ben inderdaad op de hoogte dat een sequencer geen geluiden kan opnemen :)
Ik heb in het verleden zonder problemen met de G-70 met de sequencer gewerkt, maar inmiddels heb ik wat meer hardware en die wil ik nu tegelijk laten spelen.

Wat ik wil is dat via de A-880 de sequencer, de drumcomputer, de module en de G-70 met elkaar verbonden zijn.
Vervolgens wil ik dat de sequencer zowel de G-70, als de drumcomputer plus de module aan gaat sturen, dus dat ik met 1 druk op de knop ze alle tegelijk hoor. Om dit mogelijk te maken heb ik een A-880 splitter gekocht.
Als ik op de G-70 speel zie ik het record lampje van de sequencer branden, hij ontvangt dus een signaal. Als ik op de play van de sequencer druk gaat de ritme partij van een style van de G-70 spelen en niet de sounds welke ik oorspronkelijk heb ingespeeld.
Gr,
Hans

ja dat zal een kwestie zijn van instellingen in de sequencer en de G70. Ik ken ze beide niet dus dat zul je zelf moeten uitvogelen ben ik bang. De G70 is natuurlijk ook een arranger keyboard met een eigen sequencer gedeelte. Je zult hem moeten instellen zodat dat gedeelte uitgeschakeld is.

Verder, als je de seq wilt gebruiken om je G70 op te nemen zul je ze beide zo moeten instellen dat de G70 de juiste midi noten via het juiste midi kanaal verstuurd en dat de sequencer dat opneemt. De A880 moet dan zo staan dat de uitgang van de G70 naar de ingang van de seq gaat en andersom. Je weet zeker dat de seq de noten van de G70 ontvangt? En dat ze worden opgenomen? Kloppen de midi kanalen?

Vergeet voor nu nog even het syncen van alle andere apparaten. Zorg eerst dat je G70 <-> Seq werkend krijgt.

Back