Beginner met solderen

lennaerttol

Ingeburgerd
Ik ben een beginner met solderen (heb het nog maar 1 keer gedaan) en ik zou graag willen leren solderen. Wat is goedkoop en een goede test om te kijken of ik het kan?

Dan zou ik zeggen ga naar de kringloopwinkel of kijk of je zelf nog oude electronische apparaten hebt liggen, sloop deze open en probeer componenten los te solderen. Leer hierbij ook gebruik te maken van een tin-zuiger (zo'n apparaat om het tin mbv een onderdruk weg te zuigen.) Probeer daatna weer de componenten vast te solderen. Als dit lekker gaat dan kun je solderen :mega:

Ja; Je kan ook proberen om een paar jack-kabels te solderen.
Overigens vind ik litzedraad ook erg fijn werken om mee te desolderen.
Om de tip te reinigen gebruik ik geen spons maar zo'n messing-wol-bolletje.
voordeel hiervan:
Je koelt je punt niet af. (zoals bij zo'n natte spons)
Je punt oxideert minder omdat er geen vocht op komt.

:W

Attachments

• tip cleaner.jpg
    tip cleaner.jpg
    9,9 KB · Bekeken: 94
Een simpele bout van 15 Watt met een kleine punt waar een afgevlakt deel aan de punt zit, vind ik altijd erg prettig werken. Soldeertin van 0,75 mm diameter is ook prettig om mee te werken. Als ie op een rol zit, werkt dat erg makkelijk ipv in een soort potlood.

Je kunt zoals eerder gepost beginnen met componenten uit een oud apparaat los te solderen en die dan weer op een stukje experimenteer print weer vast solderen.

Als je dan echt iets in elkaar wil gaan zetten is een soldeerbout houder erg handig:
811033_LB_00_FB.EPS.jpg

tinzuiger:
588463_LB_00_FB.EPS.jpg

Soldeerlitze:
811785_BB_00_FB.EPS.jpg

en een lamp op een zwenkarm zodat je die in de juiste positie kunt draaien om je print goed te belichten.
Een stel grijparmen om je print vast te houden is misschien ook handig.
588087_BB_00_FB.EPS.jpg

Kijk hier maar eens:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTE2MTQxODUxNTU=?direkt_aufriss_area=SHOP_AREA_17583&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub7&aktiv=7&navi=oben_2

Ik zou wel een regelbare/instelbare soldeerbout nemen om oververhitting van componenten te voorkomen. Bijna alles wat hierboven genoemd is staat trouwens op die site van popschoolmaastricht. Lees dat maar eens door. Verder kun je beginnen op een oude (defecte)radio wat componentjes los en weer vast te solderen om er gevoel voor te krijgen.

Met 15 watt moet je wel heel erg je best doen om iets te oververhitten is mijn ervaring. Voor IC's kun je ook insteekvoetjes gebruiken.

O trouwens, let ook op statische elektriciteit! Sommige IC's kunnen daar slecht tegen, dus kijk ook even naar ESD veilig werken.

Is die statische elektriciteit enkel een probleem met "de moderne microelektronica", of ook met 30 jaar oude dinosaurusIC's als daar zijnde de CMOSsen, OTAs, OPAs, 741s en dergelijke van deze wereld? Ik vraag het omdat die intern veel bruter gebouwd zijn.

Als je van plan bent te gaan solderen en je hebt geen station maar een soldeerbout, houd dan heel goed rekening met het vermogen van de soldeerbout. Zodat je de componenten binnen het apparaat niet verbrand.

en zorg voor bier ( om te koelen) en brandzalf ( ook om te koelen)

nee hoor,..........
gewoon beginnen en volhouden.
net zolan dat je mooie stevige, glimmende soldeerverbindingen kan maken.

en begin met lood/tin harskern soldeer 60/40 ( wat iedereen tot voor kortgebruikte, en ik nog steeds)
daarna pas met zilversoldeer gaan proberen ( is minder belastend voor de natuur)
:mega:

In veel apparatuur, zit zo iets wel (dus gewoon een stuk apparaat o.i.d nemen), maar bij bijvoorbeeld conrad.nl of een speciaal zaakje koop je dit soort zonder probleem. Zou ook eens oefenen met een paar weerstandjes en potmeters, condensator. Zeker als er iets kortere poootjes aanzitten. Dan wordt het allemaal wat priegeligger.

Is die statische elektriciteit enkel een probleem met "de moderne microelektronica", of ook met 30 jaar oude dinosaurusIC's als daar zijnde de CMOSsen, OTAs, OPAs, 741s en dergelijke van deze wereld? Ik vraag het omdat die intern veel bruter gebouwd zijn.

Wat ik me nog kan herinneren zijn die opampjes meestal wel zo degelijk dat die geen last van elektrostatische ontladingen hebben. Maar de cmos IC's uit de 4000 serie weer wel (altijd een voetje gebruiken).

Ik gebruik sowieso altijd een voetje om een IC op zijn plaats te zetten. Een IC voetje that is, geen trap met m'n hiel op z'n dak. ;) Voornamelijk om uitwisseling nadien makkelijk te maken, en om geen gevaar van soldeerhitte te hebben.

Ik dacht meer aan het gevaar van een statische ontlading van je handen, zoals je met PC chips kan hebben. Maar daarvoor lijkt een CMOSje me ook te robuust.

En hoe pak je dat uitkijken best aan, antistatisch polsbandje ofzo? Of verwarming vastgrijpen?

Niet dat ik meteen van plan ben iets met CMOS te doen; verder dan OPA en OTA gaat het huidige project niet.

Back