Beginner met solderen

lennaerttol

Ingeburgerd
Ik ben een beginner met solderen (heb het nog maar 1 keer gedaan) en ik zou graag willen leren solderen. Wat is goedkoop en een goede test om te kijken of ik het kan?

Dan zou ik zeggen ga naar de kringloopwinkel of kijk of je zelf nog oude electronische apparaten hebt liggen, sloop deze open en probeer componenten los te solderen. Leer hierbij ook gebruik te maken van een tin-zuiger (zo'n apparaat om het tin mbv een onderdruk weg te zuigen.) Probeer daatna weer de componenten vast te solderen. Als dit lekker gaat dan kun je solderen :mega:

Ja; Je kan ook proberen om een paar jack-kabels te solderen.
Overigens vind ik litzedraad ook erg fijn werken om mee te desolderen.
Om de tip te reinigen gebruik ik geen spons maar zo'n messing-wol-bolletje.
voordeel hiervan:
Je koelt je punt niet af. (zoals bij zo'n natte spons)
Je punt oxideert minder omdat er geen vocht op komt.

:W

Attachments

• tip cleaner.jpg
    tip cleaner.jpg
    9,9 KB · Bekeken: 94
Een simpele bout van 15 Watt met een kleine punt waar een afgevlakt deel aan de punt zit, vind ik altijd erg prettig werken. Soldeertin van 0,75 mm diameter is ook prettig om mee te werken. Als ie op een rol zit, werkt dat erg makkelijk ipv in een soort potlood.

Je kunt zoals eerder gepost beginnen met componenten uit een oud apparaat los te solderen en die dan weer op een stukje experimenteer print weer vast solderen.

Als je dan echt iets in elkaar wil gaan zetten is een soldeerbout houder erg handig:
811033_LB_00_FB.EPS.jpg

tinzuiger:
588463_LB_00_FB.EPS.jpg

Soldeerlitze:
811785_BB_00_FB.EPS.jpg

en een lamp op een zwenkarm zodat je die in de juiste positie kunt draaien om je print goed te belichten.
Een stel grijparmen om je print vast te houden is misschien ook handig.
588087_BB_00_FB.EPS.jpg

Kijk hier maar eens: