Toetsenbord rechtzetten / uitlijnen

synthiaks

Gepokt en gemazeld
Een aantal toetsen van mijn MultiMoog staan wat scheef/hoog/laag. iemand tips of ik dit zelf kan verhelpen met huis tuin en keukengereedschap of heb ik echt nieuwe bushings nodig en speciaal gereedschap?

-D-

als de bushings goed zijn en heel ( dus geen ¨plakkende ¨ toetsen, dan is het prima zelf te doen.
kost alleen wat tijd.
haal het toetsenbord eruit, haal alle toetsen los (weet zo evenn niet hoe, ik ken het toetsenbord van de multimoog zo even niet voor de geest halen), gewoon goed kijken.
houd ze allemaal op volgorde.
meteen schoonmaken.
en dan toets voor toets weer monteren (altijd per groepje eerst de zwarte)
en met een klein tangetje de bushinhouders recht in de goede postitie buigen
kijk voordat je begint welke toetsen nog goed staan, dat is je uitgangspunt.

deze klus is echt de moeite waard, speelt veel lekkerder, een recht toetsenbord.

:koffie:

als de bushings goed zijn en heel ( dus geen ¨plakkende ¨ toetsen, dan is het prima zelf te doen.
kost alleen wat tijd.
haal het toetsenbord eruit, haal alle toetsen los (weet zo evenn niet hoe, ik ken het toetsenbord van de multimoog zo even niet voor de geest halen), gewoon goed kijken.
houd ze allemaal op volgorde.
meteen schoonmaken.
en dan toets voor toets weer monteren (altijd per groepje eerst de zwarte)
en met een klein tangetje de bushinhouders recht in de goede postitie buigen
kijk voordat je begint welke toetsen nog goed staan, dat is je uitgangspunt.

deze klus is echt de moeite waard, speelt veel lekkerder, een recht toetsenbord.

heb ik ook wel eens gedaan..maar als je toch bezig bent dan effe nieuwe bushings er in..

als het rubber van de bushing nog goed is, dus niet plakkerig of uitgedroogt, dan gaan ze zeer waarschijnlijk nog 20 jaar mee.
maar nieuwe kan natuurlijk altijd, gezien de hoeveelheid werk misschien wel slim.

oh ja, en let svp eerst voordat je iets doet op de constructie van de toetscontacten.
als ze door gaatjes in geleiders gaan die aan de toetsen vastzitten eerst kijken hoe je een toets loshaalt zonder de contacten te buigen of nog erger, breken.
hier is wat voorzichtigheid nodig.
goed de constructie bekijken dus...

sucses, en als je het niet zeker weet, niet doen.

:mega:

hoi

als je een keer in de buurt bent moet je eens langskomen, ik heb ook een speciale sleutel voor een pratt read keyboard om de metalen lipjes af te stellen. Uiteraard, de rubber bushings vervangen doet meestal al wonderen. Suc6

Oh, over meegaan van 20 jaar gesproken. Ik heb de eerste al weer vervangen van een serie van 3 jaar geleden. Ik hoop dat het een minkukel was, want de rest was nog erg flexibel van mijn mini.

John

Ja, je kunt ze mooi met twee tangetjes rechtbuigen, geen enkel probleem.
Overigens heb ik nog een octaafje toetsen liggen voor het geval je meteen wat gescheurde toetsen (of die ene met die sigarettenkegelafdrukikwordernietgoedvanzojammer ;-) hebt.

Laatst gewijzigd:
Back