Condensators en inspelen myth of true story?

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Hi,

Wat is er waar van dat capaciteiten soms moeten worden ingespeeld?
Er is op youtube een hi-end fabriekant die dus zijn versterkers 24 uur inspeelt.

Heb zelf een aantal ervaringen die doen blijken dat dit ook echt het geval is.
1 is een RIAA pre-amp die ik zelf heb gebouw en daar zatten russiche olie caps in.
Daarvoor had ik twee super deluxe Luhndall transformers gekocht.
Tijdens de tests waren viool geluiden werkelijk niet te harden.
Desperate heb ik toen opzoek gegaan naar een impedantie correctie.
Allerlij weerstandn geprobeerd en niet hielp.
Een week later klonk het als een zonnetje.....

Zelfde met mijn Soundcraft K1 tafel.
Daar heb ik alle caps vervangen. Maar ook de voeding.
Die is in een verloop van een aantal dagen steeds beter gaan klinken.
Je rook ook een electronica lucht van de nieuwe caps.

Nu heb ik een behringer RD6 waar de hihats snerpend hoog zijn en hoop dat inspelen kan helpen. Maar dat lijkt niet het geval en het zal best wel eens de headphone amp kunnen zijn of is er een andere mod nodig...

Wat denken jullie is caps inspelen een myth of is het waar dat er wat veranderd in de caps zodra die in gebruik raken?

Cheers

T

In elektrolytische condensatoren wordt het diëlektricum gevormd door een oxidelaagje. Door een gelijkspanning met de juiste polarisatie over een elektrolytische condensator te zetten kan dat oxidelaagje worden hersteld als dat niet al te ernstig beschadigd is of worden "gevormd" als het nog onvoldoende opgebouwd is. Zie:

Conclusie: voor elektrolytische condensatoren die lang niet gebruikt zijn of die niet op de juiste manier in gebruik zijn genomen kan het diëlektricum in slechte staat verkeren, en dat euvel kan als de schade niet al te erg is verholpen worden door reforming van de condensatoren Hoe je dat moet doen wordt in de video uitgelegd. Soms helpt het ook om het apparaat waar de condensatoren in zitten domweg in gebruik te nemen, maar dat is een paardenmiddel.

Verschil meten is wat anders dan verschil horen.

En of je iets kan horen of niet is extreem makkelijk zelf te testen als je weet waar je op moet letten.

En het onderzoek wat je gepost hebt gaat niet over audio. Maar over zonnepanelen, wind energie en lithium ion baterijen.

Nu is het wel zo dat een cap natuurlijk niet altijd in het audio pad zit en daardoor wellicht de verandering niet hoorbaar is.
Ook caps die niet direct in het audio pad zitten kunnen invloed hebben op het audio pad. Denk aan ontkoppeling van de voedingslijnen die voor minder ruis op de rails zorgen en dus minder ruis overdragen aan actieve componenten.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik aan patat zijn kant sta qua deze discussie. Mensen horen van alles wat niet tot nauwelijks te meten is, denk aan stroom snoeren voor je hifi set van €180. Vooral mensen die weinig van een techniek begrijpen hebben vaak een sterke mening/voorkeur, in mijn beleving.

Voor 180eu koop je geen fatsoenlijke snoeren, dat kan nog best met een factor 10-20 omhoog :D

De mooiste theorie die ik hoorde was dat je audiokabels ook moet 'inspelen'. Door er over langere periodes (uren/dagen) sine sweeps over alle frequenties doorheen te sturen zouden de 'elektronen dezelfde kant op gaan staan' zodat het audiosignaal met zo min mogelijk weerstand door de draad kan lopen en daardoor natuurlijk nog VEEEEEEEL beter klinkt. Inspelen van speakers heeft wellicht nog enig nut omdat ik me voor kan stellen dat de moving parts nog een beetje los moeten komen/soepel moeten worden ofzo, even de nieuwigheid eruit, al vraag ik me af waarom leveranciers dat dan niet zelf doen als ze willen dat hun product zo goed mogelijk uit de verpakking komt en niet teruggestuurd wordt omdat 'ie niet goed genoeg klinkt... In elk geval nergens zoveel mythes en magical thinking als in de wereld van pro audio.

Laatst gewijzigd:
Snap niet zo goed wat engele pis verhalen hier mee te maken hebben.
Bij mijn voorbeeld van mijn diy RIAA pre-amp is het evident.
Die klonk echt voor geen meter.
Dat is na een x aantal uren verbeterd.
Daar zaten wel papier in olie caps in.

Bij mijn mixer was er niet veel verschil te horen maar er was wel een week lang een electronica lucht.

Het is overduidelijk dat caps over tijd veranderen en dat dat invloed kan hebben op de sound. Hoeveel is de vraag. Dat hangt van de type cap en situatie af.

Snap niet zo goed wat engele pis verhalen hier mee te maken hebben.
Bij mijn voorbeeld van mijn diy RIAA pre-amp is het evident.
Die klonk echt voor geen meter.
Dat is na een x aantal uren verbeterd.
Mensen kunnen eea hierover gelul vinden, whatever voor hun.
Mijn ervaring is bovenstaande dus ook, dat het echt zo kan zijn.
Had een 2e hands maar geupgrade high end voorversterker gekocht (bij fabrikant zelf), en moest deze ook inspelen volgens hun.
Aangesloten en het ding klonk inderdaad vlak en een beetje vreemd. Heel apart geluid. Maar, week of twee later brak het geluid open, viel alles op zn plaats en begon ie te klinken zoals het hoort.

Ik ging inderdaad (semi) off-topic en reageerde meer op de mythes dan jouw specifieke voorbeeld. Excuses.
Ja ik haakte in op de €180 audiosnoeren :D Wat betreft condensatoren kun je me alles wijsmaken, heb geen idee hoe die dingen werken verder.

Wat betreft condensatoren kun je me alles wijsmaken, heb geen idee hoe die dingen werken verder.

Zie daarvoor (voor de elektrolytische condensatoren) de video in mijn eerdere berichtje. Op basis daarvan is de zin van het "inspelen" van zulke condensatoren heel goed te begrijpen, hoewel je daarbij geen wisselspanningen maar een gelijkspanning nodig hebt.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Vaak zie je helemaal geen elco's in het signaalpad. Bij kwalitatief goede apparatuur wel filmcondensatoren. Ik zie niet zo dat het "inspelen" een effect heeft, een tijdsduur van dagen, weken, zelfs maanden is veel te kort om iets te merken van veroudering waardoor het anders zou klinken. Je oren ben je aan het "inspelen", of nauwkeuriger, wat tussen de oren zit.

Maar dit topic gaat toch over apparaten waarin er wel elco's in het signaalpad zitten?

Il denk dat het verschil ook wel bij je zelf kan liggen. Hoe vaak ik niet heb dat de ene dag een mix waardeloos klinkt, vervolgens meerdere versies maak en een week later dan toch tot de conclusie komen dat versie 1 goed klinkt. Nou gaat dat niet over het inspelen.

Het enige om het verschil tussen nieuw en inspelen te vergelijken is inderdaad opnemen met nieuw en "ingespeeld" en dat terug luisteren en schakelen tussen A en B. Als je niet direct naast elkaar kan vergelijken is het alleen maar gissen.

Back