Condensators en inspelen myth of true story?

Ik herken dit fenomeen ook met een goedkope class D aliexpress versterker. Geen idee waar het mee te maken heeft maar de eerste paar dagen dacht ik, wtf heb ik nu weer gekocht. Daarna was t beter dan mijn ooit best dure Denon ooit geklonken heeft.

De titel van het topic en uit de openingspost haal ik niet dat het per se over elco's gaat.

Je hebt gelijk. Voor andere soorten condensatoren dan elco's zou het best wel eens een mythe kunnen zijn dat het wenselijk zou zijn om ze in te spelen. Dat weet ik verder niet.

Ik herken dit fenomeen ook met een goedkope class D aliexpress versterker. Geen idee waar het mee te maken heeft maar de eerste paar dagen dacht ik, wtf heb ik nu weer gekocht. Daarna was t beter dan mijn ooit best dure Denon ooit geklonken heeft.
Ja Cool ik heb ook zo een Class D bakje en die klinkt echt studio clean.
Gewoon voor afluistering prefereer ik toch mijn Harman Kardon PM665 met iets wat mojo.

@Disharmonic het gaat niet zozeer om de veroudering lijkt het.
Maar meer dat zodra de condensatoren in gebruik worden genomen er wat lijkt te settelen.

Zo kon ik echt de condensatoren ruiken nadat ik alle in mijn K1 mixer had vervangen.
Dus daar toch een indirect bewijs dat er wat veranderd zodra de cap in gebruik raakt?

Er zijn ook fabriekanten van highend versterkers die ze inspelen voor verkoop. Daar zit natuurlijk ook een burnin test bij.

Ik weet dat.
Hoe we worden beinvloed.
En hoe echt luisteren best moeilijk is.

Maar dat is hier niet het geval.
In dit geval is het evident.
Zoals met de RIAA pre-amp.

Zo kon ik echt de condensatoren ruiken nadat ik alle in mijn K1 mixer had vervangen.
Dus daar toch een indirect bewijs dat er wat veranderd zodra de cap in gebruik raakt?

Condensatoren hebben een dichte behuizing die het binnenste moet beschermen tegen invloeden van buitenaf. Tegen vocht, bijvoorbeeld. Dat je de nog "verse" behuizing ruikt bij het eerste gebruik zegt weinig tot niets over de eigenlijke condensator binnenin.

Ok dat kan.

Anyhow je kunt dit makkelijk testen.
Test de capaciteit.
Gebruik de cap en test nog eens.

Nogmaals de RIAA preamp met pio caps was overduidelijk.
De klonk heel slecht.
Heel agressief overstuurd hoog.
Duidelijke te horen bij violen.
Na een paar dagen klonken dezelfde plate gewoon goed.
De pre-amp is er 1 met 2 luhdahl transformers en ruisarme stabiele voeding.

Hier de twee boards met onderdelen.

1697272682584.png

Maar dat is hier niet het geval.
In dit geval is het evident.
Zoals met de RIAA pre-amp.
Je kan gelijk hebben.
Ik heb soortgelijke verhalen heel veel gehoord.
Sterker nog, ik heb ze zelf verspreid.

Waar is het bewijs?
Iedereen kan iets op het internet zeggen.

Niet, onvoldoende of verkeerd "ingespeelde" elco's hebben een verkeerde capaciteit en een lage lekweerstand. Dat is geen sprookje maar dat volgt simpelweg uit de opbouw van zulke condensatoren. En een verkeerde capaciteit en te lage lekweerstand heeft weer effect op de werking van het circuit. Of dat effect groot genoeg is om hoorbaar te zijn hangt er vanaf hoe erg de betreffende elco's mishandeld zijn. Zo simpel is het.
Maar kennelijk is het leuker om te discussiëren op basis van geloof of ongeloof dan uitgaande van technische feiten... :gaap::beard:

Technische feiten zijn prima, hoe nerdyer hoe beter.

Maar waar het om gaat is of je het kan horen of niet.
We hebben het tenslotte over audio en niemand kan mieren horen lopen zonder dat dat geluid versterkt is.
En het geluid van lopende mieren is prima te meten.

Dus een degelijk uitgevoerde ABX test of driehoek test zal zeer welkom zijn.

Laatst gewijzigd:
We hebben het tenslotte over audio en niemand kan mieren horen lopen zonder dat dat geluid versterkt is.
En het geluid van lopende mieren is prima te meten.
En hier doe je een aanname die fout is.
Je kan een mier horen lopen zonder versterking.
Dat kan iedereen.
Das mij gebeurd een mier de mijn oor in liep en tegen mijn trommelvlies aanliep.

Ik vind het daarom beter als mensen zich wat meer open opstellen.
Je kan niet alles weten, net zo min kan de wetenschappelijke theorie je alles verklaren en met die kennis kun je je dus beter wat meer bescheiden opstellen dan als een soort religeuze je geloof verkopen.

Das mij gebeurd een mier de mijn oor in liep en tegen mijn trommelvlies aanliep.
:D
Ik vind het daarom beter als mensen zich wat meer open opstellen.
Je kan niet alles weten, net zo min kan de wetenschappelijke theorie je alles verklaren en met die kennis kun je je dus beter wat meer bescheiden opstellen dan als een soort religeuze je geloof verkopen.
En daarom hebben we degelijke luistertesten nodig, ipv mensen die wat zeggen op het internet.
Ik heb de tijd.

En daarom hebben we degelijke luistertesten nodig, ipv mensen die wat zeggen op het internet.

Meten is weten zeggen ze maar je hebt ook zoiets als karakter en da's heel persoonlijk natuurlijk dus voor de superkritische luisteraar kan ik me voorstellen dat een apparaat met elco's van een bepaald merk z'n voorkeur heeft al zou ik zelf waarschijnlijk het verschil niet horen.
Ik kan me ook voorstellen dat iets wat gebouwd is met de beste componenten niet in elke luistertest de voorkeur zal krijgen al wijzen de cijfers uit dat het wel het beste is, geluukkig blijven we allemaal mensen.

Het is vrij simpel, degene die een bewering doet moet het bewijzen. Meent iemand dat je condensatoren moet "inspelen", laat maar zien dat dit inderdaad zo is.

Helaas, geloof verkoopt men inderdaad altijd zonder enig bewijs. Dat heeft totaal niks met wetenschap te maken, integendeel.

Sinds Gödel weten we dat wetenschap niet alles kan bewijzen maar als hier iemand het beter weet dan Gödel hoor ik 't graag. :D
Dus ja, wat is het beste, wetenschap veroudert ook continue dus over vijf jaar hebben we weer een nieuwe discussie over hetzelfde onderwerp.

Meten is weten zeggen ze maar je hebt ook zoiets als karakter en da's heel persoonlijk natuurlijk dus voor de superkritische luisteraar kan ik me voorstellen dat een apparaat met elco's van een bepaald merk z'n voorkeur heeft al zou ik zelf waarschijnlijk het verschil niet horen.
Laat die persoon dat dan maar bewijzen met een degelijke luister test.

Ik kan me ook voorstellen dat iets wat gebouwd is met de beste componenten niet in elke luistertest de voorkeur zal krijgen al wijzen de cijfers uit dat het wel het beste is, geluukkig blijven we allemaal mensen.
Dat je iets kan meten, betekend niet dat je het kan horen.

In de wetenschap is de dubbel blinde test de absolute maatstaf.
Als het gaat om audio geld exact hetzelfde, een degelijke dubbel blinde luistertest kan je gelijk bewijzen of niet.

Sinds Gödel weten we dat wetenschap niet alles kan bewijzen maar als hier iemand het beter weet dan Gödel hoor ik 't graag. :D
Dus ja, wat is het beste, wetenschap veroudert ook continue dus over vijf jaar hebben we weer een nieuwe discussie over hetzelfde onderwerp.
Er is weer eens iemand die Godel niet begrijpt.
Audio wetenschap heeft helemaal niets met Godel te maken.

Gewoon een degelijke luistertest ipv wat roepen.
Het is een heel groot verschil.

Als het gaat om audio geld exact hetzelfde, een degelijke dubbel blinde luistertest kan je gelijk bewijzen of niet.
Je hebt gelijk maar ik heb m'n eigen voorkeur, ik luister graag naar slechte audiosets. :D

Er is weer eens iemand die Godel niet begrijpt.
Audio wetenschap heeft helemaal niets met Godel te maken.

Ik ga hier verder niet op in want we raken veel te ver van het topic af en wordt het een hele andere discussie.

Laatst gewijzigd:
Back