Yamaha AN1X

Na het verkopen van mijn PLG150-AN (wegens het verplicht gebruiken van de software editor...welke niet werkt op de Mac) eindelijk weer de AN sound in huis in de vorm van een zeer nette AN1x!

Ik heb het idee, maar ik kan het nu niet vergelijken, dat de AN1x iets minder digitaal klinkt t.o.v. de PLG150-AN in een CS6x. Ik heb wel eens het idee dat de CS6x het hoog iets boost op de uitgangen. Of hij is gewoon kraak helder en de AN1x iets minder. IN ieder geval vind ik het klavier zeker niet tegenvallen. Vergeleken met een JP8000 een stuk beter. De bouw kwaliteit valt ook nog geen eens tegen en de sound, natuurlijk helemaal niet. Het is weer een gevoel van thuiskomen :-)

Het geluid, staat bij mij toch boven aan. Hij kan erg levendig klinken. De Free EG is erg interessant, de FM. Qua Interface is hij wellicht niet helemaal up 2 date, al zijn er natuurlijk heel veel sinten die nu gemaakt worden en nog veel minder knoppen hebben. Een VST editor zou wel erg handig zijn, maar hij is vanaf het fort prima te programmeren. Er is wel een editor, maar niet voor de mac. Op W7 doet hij het geloof ik nog wel.

Dat kan de AN1x zeker. Je hebt wel max 10 voices. Dat is wel een punt van aandacht. Daarnaast is het wel de vraag of je nog andere synths ernaast hebt en of het dan een echte aanvulling is. Het laatste halfjaar lijken ze wel wat in prijs toe te nemen. De prijs lag meestal rond de 225 euro.

Het volgende is natuurlijk allemaal subjectief:

Ik vind de AN1x persoonlijk lekkerder voor pads en strings dan de NL2. De Virus C is wel weer (iets) dikker in geluid dan de AN1x. Komt aan de 1e kant ook wel door de effecten. De Virus C heeft ook wel meer mogelijkheden. De AN1x vind ik wel meer analoog klinken dan de Virus. Ze passen overigens wel erg goed naast elkaar. Daarnaast is de AN1x (nog) wel de goedkoopste van de 3, tweedehands dan.

Dit zijn denk ik wel een aardige demo's (vast al gezien) op het gebied van Pads

De AN1x gaat er hier in ieder geval nooit uit.

Kijk nou eens

Kijk nou eens

Op de eerste pagina werd geklaagd over afwezigheid van een officiele editor. Nou ben ik zelf weer op zoek naar een universele en heb de koffer met cdroms maar weer eens te voorschijn gehaald. Dat zijn zilveren schijfjes die niet in een floppydrive passen:D
On topic: ik heb voor belangstellenden de officiele editor gevonden, wel voor Os9 denk ik maar daar kan je voor twee tientjes ofzo wel een computer bij vinden.
Die editor blijft mij bezighouden dus start ik een nieuw draadje daarover.
De an1x heb ik een haat-liefde verhouding mee. Vreselijk plastic ding maar je kan er geweldige geluiden uit halen. Er is zelfs een solo geluid dat een oude minimoog wel akelig benadert dan wel stiekem overtreft maar dat zal ook aan de effecten liggen. De syntsolo in Welcome to the machine kan je er feilloos mee imiteren:mega:

Trouwe aanhangers van de AN1x

Trouwe aanhangers van de AN1x

Leuk om te lezen dan bijna 20 jaar na het op de markt komen van deze Yamaha VA Synth er nog steeds veel trouw zijn aan hun AN1x.

Ik heb hem ook nog steeds, ondanks dat hij te weinig aandacht krijgt.
Je kan er waanzinnig complexe klanken in programmeren; zeker met de modulatie matrix.
Bijna alle klankparameters kan je aan elke beschikbare controller koppelen.
Zowel de fysieke controllers op de AN1x zelf als ook externe CC nummers.

Ook in de mono solo mode kan je zelfs met een enkele oscillator en wat controllers al een heel mooi geluid maken die goed in de mix met andere geluiden doorklinkt.
Wat ik ook een geweldige vondst vind is dat je met de "edge" parameter de scherpte van de flanken van de zaagtand en blokgolf kan afronden tot dat er een pure sinus golfvorm overblijft.
Hiermee kan je de golfvormen trimmen zodat ze meer op andere Synths gaat lijken.

De officiële editor voor de mac die ik er destijds heb bij gekregen stond zelfs nog op een 3,5" floppy disk. Ik heb geen idee tot welke mac OS deze nog werkt.
Ik moet mijn oude mac Powerbook en PowerPC nog steeds reanimeren om weer te gebruiken.

De Yamaha AN1x was destijds volgens mij de regelrechte concurrent van de Roland JP-8000.
Mijn keuze is toen gevallen op de Yamaha omdat deze voor mijn idee wat meer programmeer mogelijkheden had dan de Roland, maar ook de Roland klonk toen erg goed en heeft ook meer "hands-on" control omdat deze meer sliders en knoppen heeft dan de Yamaha.

Naast de AN1x ben ik ook de trouwe en blije bezitter van de CS1x; deze is natuurlijk geen VA maar gewoon een rompler synth, maar ik vind er nog steeds heerlijke klanken in zitten.
De CS2x heb ik ook een aantal keren gehad, maar daar heb ik een haat liefde verhouding mee.
Deze heeft ook hele goede geluiden aan boord, maar om een of andere onnavolgbare reden is het net of hij minder ziel heeft. De geluiden die erin staan, zitten tussen die van de AN1x en CS1x in maar missen naar mijn gevoel toch net de dynamiek en het karakter van zijn voorgangers.

De AN1x en CS1x zijn wat mij betreft blijvers en ik hoop dat ze nog jaren zonder problemen mee zullen gaan, maar gezien de kwaliteit van Yamaha producten zit dat vast wel goed.

Ik ben benieuwd wat je keuze is geworden Steve; voor €300,- voor een nette AN1x kan je wat mij betreft geen buil vallen.

Al vast heel veel plezier met je uiteindelijke keuze.

Ik heb de mijne al jaren niet meer, maar ik vond het wel een leuke synth. Wat mij wel opvalt is dat weinig mensen zeggen dat hij toch wat 'muffig' klinkt, dat vond ik zelf een minpuntje. Vergeleken met de Nords en Virussen vind ik hem echt een stuk minder helder/sprankelend klinken. En de matrix / editing vergt de nodige oefening. Maar een prima synth in zijn klasse, onverwoestbaar en een erg prettig klavier. Inderdaad zo'n beetje het beste wat je kunt kopen qua VA binnen die prijsklasse.

In vergelijking met de Nord en Virus klinkt de An1x inderdaad minder krachtig, maar "muffig" vind ik wel een beetje negatief overkomen.
Natuurlijk mag je van een nieuwe generatie VA synths verwachten dat deze ook weer beter klinken.
De Nord vind ik persoonlijk erg"rauw" klinken en recht in je gezicht, maar dat kan anderen juist aanspreken.
De Virus zit wat geluid betreft er een beetje tussen in; hij kan heel rauw en zacht klinken, maar ook weer heel digitaal.

Gelukkig is er voor iedere smaak en portemonnaie een leuke keuze beschikbaar.

De An1x is aangekomen en bevalt heel goed. De an1x editor, die trouwens nog steeds te downloaden is via de Yamaha site werkt gewoon onder Windows7.
Op zich denk ik de editor niet echt te gaan gebruiken voor het maken van sounds maar meer voor het opslaan van patchen.
Ik vind de bedieninig via het frontpanel eigenlijk nog prettig werken voor een synth van 1997.
En dan het belangrijkste; het geluid dat er uit komt vind ik prijs kwaliteit zeer goed!

Dat vind ik ook.

Zeker voor de prijs waarin de AN-1x tegenwoordig 2e hands te koop wordt aangeboden, krijg je heel veel synthesizer voor je geld.

En natuurlijk nog gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Veel plezier ermee.

Super klanken voor een Aldi/Lidl prijs

Super klanken voor een Aldi/Lidl prijs

Heb onlangs ook een AN1X op de kop kunnen tikken. Wat een fantastische synth ! Zo muzikaal .. in tegenstelling tot (bvb) een Arturia Origin (die 4-5x meer kost) draai je aan een knop.. en hop.. een tonale evolutie dat gewoon werkt. Sommige van de Scene morphs zijn ook gewoon Wow!!

De aanschaf van de AN1X heeft nogmaals onderstreept hoeveel value for money je kunt vinden in "bakken" van 20 jaar oud. Door die AN1X ga ik dus zeker geen 2K neertellen voor de Arturia MatrixBrute. Liever een pak vintage gear erbij...

Back