Trouwe aanhangers van de AN1x
Trouwe aanhangers van de AN1x
Leuk om te lezen dan bijna 20 jaar na het op de markt komen van deze Yamaha VA Synth er nog steeds veel trouw zijn aan hun AN1x.
Ik heb hem ook nog steeds, ondanks dat hij te weinig aandacht krijgt.
Je kan er waanzinnig complexe klanken in programmeren; zeker met de modulatie matrix.
Bijna alle klankparameters kan je aan elke beschikbare controller koppelen.
Zowel de fysieke controllers op de AN1x zelf als ook externe CC nummers.
Ook in de mono solo mode kan je zelfs met een enkele oscillator en wat controllers al een heel mooi geluid maken die goed in de mix met andere geluiden doorklinkt.
Wat ik ook een geweldige vondst vind is dat je met de "edge" parameter de scherpte van de flanken van de zaagtand en blokgolf kan afronden tot dat er een pure sinus golfvorm overblijft.
Hiermee kan je de golfvormen trimmen zodat ze meer op andere Synths gaat lijken.
De officiële editor voor de mac die ik er destijds heb bij gekregen stond zelfs nog op een 3,5" floppy disk. Ik heb geen idee tot welke mac OS deze nog werkt.
Ik moet mijn oude mac Powerbook en PowerPC nog steeds reanimeren om weer te gebruiken.
De Yamaha AN1x was destijds volgens mij de regelrechte concurrent van de Roland JP-8000.
Mijn keuze is toen gevallen op de Yamaha omdat deze voor mijn idee wat meer programmeer mogelijkheden had dan de Roland, maar ook de Roland klonk toen erg goed en heeft ook meer "hands-on" control omdat deze meer sliders en knoppen heeft dan de Yamaha.
Naast de AN1x ben ik ook de trouwe en blije bezitter van de CS1x; deze is natuurlijk geen VA maar gewoon een rompler synth, maar ik vind er nog steeds heerlijke klanken in zitten.
De CS2x heb ik ook een aantal keren gehad, maar daar heb ik een haat liefde verhouding mee.
Deze heeft ook hele goede geluiden aan boord, maar om een of andere onnavolgbare reden is het net of hij minder ziel heeft. De geluiden die erin staan, zitten tussen die van de AN1x en CS1x in maar missen naar mijn gevoel toch net de dynamiek en het karakter van zijn voorgangers.
De AN1x en CS1x zijn wat mij betreft blijvers en ik hoop dat ze nog jaren zonder problemen mee zullen gaan, maar gezien de kwaliteit van Yamaha producten zit dat vast wel goed.
Ik ben benieuwd wat je keuze is geworden Steve; voor €300,- voor een nette AN1x kan je wat mij betreft geen buil vallen.
Al vast heel veel plezier met je uiteindelijke keuze.