Verschil usb-mixer en usb-interface?

Larsmannetje

Ingeburgerd
beste lezerdts,
ik raak in de wars van de terinminologie die ik overal zie. Ik begrijp wat een audio interface doet (firewire dan wel usb), maar wat is dan het verschil met een usb-mixer? Zit 'm dat alleen in het feit dat een mixer niet aan midi doet?
Ik heb op dit moment een Phonix firefly 302, maar vind er te weinig inputs op zitten. Wat kan ik het beste doen?

Een mixer met usb functioneert vaak als een 'normale' mixer, met als enig verschil dat je de main-mix via USB kan opnemen in de computer, en dat de stereo-uitgang van de computer via USB ook terugkomt op de mixer, zodat je die over de op de mixer aangesloten speakers kan beluisteren.

Vaak zitten de stereo in en uitgang van de computer op de plek waar op een standaard mixer de tape-in en tape-out zitten.

Bij een mixer met firewire (en sommige USB2.0 mixers) zijn soms in plaats van alleen de main-mix ook alle afzonderlijke ingangen via firewire op te nemen (een soort direct out die direct je computer in gaat). Vaak hebben deze wel nog steeds maar 1 stereo-spoor van de computer naar de mixer.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen waarbij het anders werkt (N-series van Yamaha bv), maar dat zijn vaak geavanceerde features waar je ook voor betaald.

Back