Hit/Sample

Aottens

Stamgast
Ik weet niet of dit in het goede draadje staat, maar ik ben op zoek naar een hit/sample. Het wordt gebruikt in de muziek van Zapp and Roger, en dan vooral tijdens het optreden live at bet 1989.

In dit nummer zit precies op 0:14 volgens mij.

Wie kan mij helpen aan deze geluiden, is er een synth die iets dergelijks produceert (ongetwijfeld)?

Volgens mij bedoel je die stab uit een DX-7...
De laatste helft van de jaren 80 ligt ermee bezaaid :D

Het zit 'm volgens mij vooral in de vibrato (heel klein beetje delay time, zodat de vibrato niet meteen vol begint als je een noot aanslaat) , en ik zou zeggen dat hij een akkoord speelt en tegelijkertijd het pitchbendwiel omhoog gooit, dan ben je al een heel eind.
Maar het precieze geluid (zoals vanaf 2.15) dat weet ik ook niet.

o/t die AK gitaar in part 1, matrozenpakje, bouwhelmpje... Zapp & Roger!!! :halleluja
ik heb deze al jaren bij mijn youtube favorieten staan :)

Ik heb het 2e deel van de video weer even goed bekeken, op 2.35 kan je volgens mij duidelijk zien dat het geluid uit een kawai sx-240 komt, gezien de achterkant met daarnaast de 3 uitgangen.

@Cecil kan je dat verder toelichten/ heb je daar een sample van? Ik heb hier zelf een dx7 staan, dus het zou natuurlijk geweldig zijn als ik het na kon maken.

Sorry, nee, ik heb dat geluid niet, maar het heet een stab. Je zou het als sample kunnen isoleren en als je het dan een stuk langzamer afspeelt, hoor je beter wat er precies gebeurt (vibrato, pitchdrop, envelopes)...

Lucky shot: probeer een boel dx7 bankjes te downloaden en loop de geluiden af, je zou er genoeg moeten tegenkomen...

andere tip: Dave Benson weet het vast wel...

Synth brass kiezen op willekeurige synthesizer (Junos kunnen dit prima, JX3P ook, maar het maakt eigenlijk weinig uit). Pitchbender op +2 zetten, modulatiewiel naar LFO > pitch, snelheid goed instellen en dan B-D-E-G spelen (Em7) terwijl de bender omhoog staat, en dan de bender loslaten.

De truc is nou juist dat er -geen- zaagjes gedetuned worden, je hebt er maar 2 nodig en die hoeven niet veel van elkaar verstemd te zijn.

In die tijd werden een hoop dingen ook gewoon gespeeld in plaats van dat dat allemaal uit 1 patch of 1 apparaat kwam.

bedankt voor al deze nuttige tips, aangezien ik eerst een groter project heb lopen (een modular) zal het er eerst niet van komen om een jx3p / jx8p aan te schaffen, helaas. maar hij zal er ongetwijfeld komen :)

Back