hoe maak je goeie muziek?

Origineel geplaatst door nick nova
Nog een tip, iets dat ik zo'n maand of 2 geleden ontdekte:

Begin een track met een geluidje (sequensje, sampeltje, basslinetje,...) waarvan je direkt zegt van: "Oeoew dit is vet!" Dat je dus al meteen in de sfeer geraakt die je wilt oproepen enkel en alleen met dit geluid.

ghehe, da's wel grappig, ik doe juist het omgekeerde

iK WEET HET NIET JAZZMAN ,THIS GEWOON MIJN FISIE EROP. IN SOMMIGE OPZICHTEN KLOPT HET OOK WEL WEER WAT JE ZEGT

tja, ieder heeft zn eigen mening & visie... godzijdank

maar dan hoef je nog niet zo te ROEPEN;) :biertje:

ik ben al helemaal doof geworden van dat roepen :D

coole thread, heb er veel uit geleerd... maar na veel pielen en nog eens pielen en nog eens pielen,
wat hier overal zo aangeprezen werd, heb ik besloten om geen trens meer te willen maken en iets
anders te proberen. het deugde toch niet. ik kan dan beter iets heel freaky doen en dus mijn eigen ding gaan doen.
don't go in the footsteps of the masters!
search for what the masters are looking for...

greetz

cloudy

Hmm...

Mijn ervaring is dat als je TEVEEL geluiden gebruikt, je de aandacht van de luisteraar verliest!..

Less is dus wel more vaak...

Vaak met electronische sounds is het zo dat je maar een paar "wijze" geluiden op een goede manier hoeft te mixen om al een zeer vol resultaat te krijgen...

Dus 24 tracks vol met sounds is IMHO echt onzin! Veel te volgestouwd met geluiden (zoals Garbage af en toe bewijst)
Ik heb hele leuke tracks gemaakt met maar 8 sporen in Cubase ... BV :

1 kick
2 hihats
3 percussie/claps
4 baslijn
5 arpeggio
6 tapijt
7 leadlijntje
8 FX sound

... als je maar de goede sounds combineert, op tijd varieerd in de sounds en muten/unmuten op gevoel kun je al zeer interessante tracks krijgen..

Het helpt natuurlijk wel als je enigzins muziekles hebt gehad, en dat je bv weet hoe je een Dm7 moet aanslaan..
8 :biertje:

je moet in een relaxte stemming zijn, geen stress aan je hoofd hebben en lekker in zo'n uitslaap ritme zitten.... hey... dat heb ik nu!! tijd om muziek te maken :D

Origineel geplaatst door Bass
Hmm...

Mijn ervaring is dat als je TEVEEL geluiden gebruikt, je de aandacht van de luisteraar verliest!..

Less is dus wel more vaak...

Vaak met electronische sounds is het zo dat je maar een paar "wijze" geluiden op een goede manier hoeft te mixen om al een zeer vol resultaat te krijgen...

Dus 24 tracks vol met sounds is IMHO echt onzin! Veel te volgestouwd met geluiden (zoals Garbage af en toe bewijst)
Ik heb hele leuke tracks gemaakt met maar 8 sporen in Cubase ... BV :

1 kick
2 hihats
3 percussie/claps
4 baslijn
5 arpeggio
6 tapijt
7 leadlijntje
8 FX sound

... als je maar de goede sounds combineert, op tijd varieerd in de sounds en muten/unmuten op gevoel kun je al zeer interessante tracks krijgen..

Het helpt natuurlijk wel als je enigzins muziekles hebt gehad, en dat je bv weet hoe je een Dm7 moet aanslaan..
8 :biertje:

Dit is ook ongeveer wel hoe ik mijn tracks opbouw. Veel meer lagen als dit zitten er meestal niet in. (tenminste als je niet alle drumsounds als aparte sporen telt). Ligt er natuurlijk aan wat voor muziek je maakt maar voor dance/electronisch in het algemeen heb je aan een paar tracks al genoeg, als het maar lekkere sounds zijn die goed samenwerken.
Akkoorden ken ik nog steeds niet op een keyboard, maar ik hoor het wel als het "klopt" en anders kan ik altijd het akkoord op m'n gitaar aanslaan en dan omzetten naar keyboard. :)
Hmmm...ik moet toch maar eens keyboardles gaan nemen...

Origineel geplaatst door Bahamut
je moet in een relaxte stemming zijn, geen stress aan je hoofd hebben en lekker in zo'n uitslaap ritme zitten.... hey... dat heb ik nu!! tijd om muziek te maken :D

YEP !

Ik maak dan ook de 'beste' tracks op vrijdagavond na een paar biertjes !

Soms dubbel ik de basslijn. Dat wil zeggen dat ik 1 bassgeluid heb wat heel diep gaat, ook qua eq op de mixer, en die miditrack kopieer ik naar een ander spoor en dan gebruik ik dezelfde bass melodie maar dan met een aggresievere sound waar ik wat laag uithaal. Dit klinkt echt vetjes!

-C-

Origineel geplaatst door C738
Soms dubbel ik de basslijn. Dat wil zeggen dat ik 1 bassgeluid heb wat heel diep gaat, ook qua eq op de mixer, en die miditrack kopieer ik naar een ander spoor en dan gebruik ik dezelfde bass melodie maar dan met een aggresievere sound waar ik wat laag uithaal. Dit klinkt echt vetjes!

-C-

Maareeh dat kun je toch ook uit 1 synth-patch halen ?
1 sinus met 1 gefilterde saw ofzo ?? Zo hoef je niet te kopieren...

1 kick
2 hihats
3 percussie/claps
4 baslijn
5 arpeggio
6 tapijt
7 leadlijntje
8 FX sound

gebruik je geen snares? ;)

IMHO is het echt fundamenteel fout om een dergelijke standaard lijstje met tracks op te schrijven. elk nummer is anders. bij mij iig wel. soms gebruik ik 16 audiokanalen en maar 2 midi. soms gebruik ik helemaal geen drums. soms gebruik ik maar 1 stereo audiokanaal en 18 midikanalen. weet ik veel! ik weet ook niet wat ik doe! maar het komt er allemaal prima uit, ik heb een hekel aan standaarden / vaste patronen.
maar als het voor jou werkt, prima.

Maareeh dat kun je toch ook uit 1 synth-patch halen ?
1 sinus met 1 gefilterde saw ofzo ?? Zo hoef je niet te kopieren...

De diepe bass is een superbasssssstation met 2 gedetunede saws, een sub ocs (square), een beetje ringmodulatie met de filter enigszins dicht. En daarop leg ik een mks50 patch, met 1 saw, 1 square en ook een subosc (square) + chorus!
En dan heb je echt een hele vette bas. Ik zou het kunnen samplen en doen, maar nu heb ik veel meer controle erover doordat ik 2 EQ's heb en 2 verschillende synths die het werk doen :D.

-C-

Ik zal wel van alles herhalen, maar ik ben wel de eerste met deze combinatie: ;)

Zoals al gezegd werd: 20% inspiratie, en 80% transpiratie (misschien eerder 10-90?). In de meeste gevallen draait een nummer (vooral in de dance, maar daar gaat het hier vooral om; progrock is iets anders natuurlijk 8) ) om één geniaal idee. De rest is allemaal vulling om dat maar zo mooi/gaaf mogelijk te laten uitkomen. En dat is gewoon geploeter, vaak ook ronduit vervelend: einde bedenken, intro ervoor, rustig tussenstuk, enz. Het moet, maar het is transpiratie en bijna een verplichting, en lang niet zo gaaf als dat ene idee opeens krijgen, onthouden en invoeren (de inspiratie dus). Zo'n idee kun je niet sturen of oproepen. Drie uur naar je spul staren helpt niks (je raakt er juist eerder geblokkeerd van). Ga van alles doen, van een uur wandelen tot een nacht zwaar stappen, en het idee komt vanzelf (zo niet, en zelfs nooit: zoek een andere hobby... :duivels: ). Maar als je echt niks kunt bedenken: neem iets (melodie, zanglijn, bas) van een ander nummer, en probeer daar eens iets mee om te kijken of het dan wel lukt (zoals Gigi D'Agustino met The riddle, of die Trancemix van de Villa Volta van de Efteling).

Wat wel is: zodra je een nummer gaat maken rond je idee is ervaring erg prettig. Overgangen zijn bijvoorbeeld erg moeilijk, maar heb je er al weetikhethoeveel gemaakt, dan lukt het wel. Daarbij is het goed om veel muziek te kennen, dat levert ideeën op. Dat houdt niet in dat je kopieert, maar het geeft je een brede 'woordenschat' waaruit je kunt putten als je een muzikale 'zin' wilt bouwen (wat een metafoor zo uit het niks! :geslaagd: ). Nee, geen plagiaat, maar achtergrondkennis. Het is nergens voor nodig dat iedereen opnieuw het wiel zou gaan uitvinden. Uiteindelijk is het nu eenmaal zo dat heel veel gaat via bepaalde routines, of je dat nou leukt vindt of niet (en muziek wordt er echt niet minder creatief van). Als je moeite hebt met overgangen: luister binnen je genre eens hoe anderen het doen (echt analyseren dus), kijk hoe het werkt, en pas je kennis toe. Zelfs als je zelf weet waar je het idee vandaan hebt (wat meestal niet zo is), dan heeft niemand anders het door. Uiteindelijk is geen enkel element van een nummer nieuw, alleen de combinatie van elementen.

Veel apparatuur is wel en niet nodig: een goed idee en een goede gesequencete song kun je met wat low-budgetspul ook in elkaar draaien. Wil je echter de perfecte geluiden en een echt vette sound, dan moet je óf ontzettend creatief en handig zijn met je gear, óf veel en duur spul hebben. Uiteindelijk kun je met een Andromeda nu eenmaal meer dan met een CS1X.

Iets anders trouwens: ik wil die 5/5, 6/6 en 7/7 weleens horen, dat moet echt heel apart klinken... :D Of moet je dan tel relatief nemen of zoiets? :confused: In ieder geval: andere maatsoorten werken niet in dance, want dan valt er weinig te 'dancen'; dat draait vaak om symmetrie en strakheid, en dat mis je toch een beetje met een 7/4 (en precies daarom ben ik sterk vóór dat soort maatsoorten, maar ja, dat is mijn afwijking... Progrock rules! :halleluja )

Laatst gewijzigd:
Back