Onbekendheid met de materie is vaak het probleem: je weet niet wat je doet. Meer kennis is dus het antwoord, maar kennis vergaren kost wel moeite. Een kast vol apparatuur helpt je daar niet bij, ook niet het weer aanschaffen van nieuwe spullen. Dan ben je alleen maar met gereedschappen bezig zonder dat je er wat mee doet. Vandaar dat eindeloos pielen.
Ook de keuze voor een apparaat is niet echt belangrijk. Wat wel telt is: kan dat ding doen wat je wilt?
En de keuze: wat wil je, impliceert antwoord op de vraag dat je ongeveer weet waar je naar toe wilt. Alleen dus: HOE?
Hoe leer je voetballen? Door het te doen, of door goed op te letten hoe voetballers het doen om het daarna zelf te doen? Je wilt immers zeker scoren!
Hoe leer je pizza’s bakken? Door het te doen, of door goed op te letten hoe pizzabakkers het doen om het dan daarna zelf te doen? Je wilt immers een goede pizza!
In de zelfde strekking ligt het met muziek: door het te doen? Of door goed op te letten hoe musici/muzikanten het doen om het daarna zelf te doen? Je wilt immers gepakt worden.
Hoe doen musici/muzikanten het? Door te luisteren en zich af te vragen wat er gebeurd. Als je daarop antwoord hebt, en dat kost moeite, kun je dat zelf na doen. Begin met het na doen (zonder er direkt rechten aan te ontlenen: het is niet van jou). En probeer er variaties op los te laten. Luister dat dan terug. Bevalt het niet: een andere variatie, of naar iets anders luisteren en daar weer variaties op los te laten.
Hoe komt het dat beroemde komponisten beroemd werden? Zij hadden geniale vondsten en soms blijkt dat voor een geniale vondst je helemaal geen genie hoeft te zijn. Het ging immers om de vondst en die kan iedereen krijgen, als je er de moeite maar voor neemt. Het is buiten kijf dat die beroemde komponisten niet op een zondagmiddag aan het werk waren.
Mijn eigen gear houd ik eenvoudig, ik heb slechts enkele keyboards. Twee MS 20 voor de effecten, een PSR 4550 (speelautomaat) die mij direkt aan een demo helpt, een YS 200 voor de leading, een digitale nagalmbak, het nodige aan mixers, recorders, eindtrappen en luidsprekers. Dat plukje moet het doen. En daar heb ik al wat mee gemaakt, kompleet met speelfouten, opname fouten etc. Maar het idee ligt dan al vast.
Is het echt de moeite waard? Dan houd ik de instellingen bij: administratie. Hoor ik iets nieuws? Dan probeer ik het na tedoen, als het voor mij waarde heeft.
Die PSR is voor mij een grote hulp omdat er vrijwel onmiddellijk iets mee kan worden opgezet. Verder doe ik moeite om mij de harmonischen aan te leren. Precies, ik neem les. Beethoven, Bach, Ravel zijn daarbij grote voorbeelden. Daar schaam ik mij helemaal niet voor want ze kunnen mij vertellen wanneer en waarom ik iets geslaagd vind en ik “luister” graag naar “adviezen”. Breng ik een melodie terug naar de essentie, meestal twee of drie tonen, dan zou het gevoel wat ik eerst had nog terug moeten komen. In dat geval heb ik het geheim bij zijn staart en kan ik er zelf wat mee als ik er wat in zie. Walter/Wendy Carlos deed dat. Hij kwam er achter dat de muziek het belangrijkst is. Zo belangrijk dat de uitvoering daar aan ondergeschikt was. Toen hij klaar was had hij drie Brandenburgse concerten (Beethoven) met Moog synthesizers op band staan. De plaat die hij uitbracht sloeg in als een bom. Prompt werd hij beroemd. Isao Tomita deed ongeveer hetzelfde.
Een stap verder is de frasering in muziek. Wanneer klinkt iets als een soort climax, of als een anticlimax. Pink Floyd en bovenstaande ed. vertellen mij dat. Dacht je nu echt dat Pink Floyd niet zelf eerst goed heeft geanaliseerd? Of al die anderen? Ze weten echt precies wat ze doen! Weten, kennis dus. En kunnen spelen. Oefenen dus.
Dan komt de hele structuur ter sprake: de muzikale emoties van het volgende stuk moeten passen op het vorige etc. Want, wat wil je zeggen?
Wanneer klinkt iets stoffelijks, zoals wolken, landschappen of dieren? Mussorgski en Saint Saëns vertellen mij dat. Wanneer klinkt iets als van deze tijd? White Noise, Jarre, Vangelis, Schulze, Kraftwerk vertellen het mij. Gratis en voor noppes. Ik hoef er alleen maar over na te denken. En hoe vaker ik dat doe, des te beter gaat het mij af. Er is immers een tijd geweest dat ik er helemaal niets mee kon. Maar toen ik besloot om er eens over te gaan nadenken, weer terug luisteren, na doen, na spelen etc., toen ging ik het zien. En dat ben ik blijven doen.
Inderdaad, dat krijg je niet meteen vandaag, maar als je er nu aan begint, dat analyseren, dan heb je het binnen de kortste tijd onder de knie.
Aftrappen maar…
pcoene