hoe maak je goeie muziek?

Origineel geplaatst door JazzMann
Al wie 50 € op mn bankrekening stort krijgt een gesigneerde foto !!!
mail me ff voor mn rekening nummer

& voor slechts 100 € extra krijg je er een darts-board bij met een fotoprint op (excl pijltjes)

:okdan:
zijn er ook nog jazzmann t-shirts, buttons & tassen? 8o)

Origineel geplaatst door Roonan
Alleen beluisterd/gewaardeerd worden vind ik voorlopig genoeg, om het nu gelijk over die boeg te gooien......

Als je muziek niet pakkend is zijn ze snel uitgeluisterd Roonan. ;)

Origineel geplaatst door pcoene
<heel verhaal>
Aftrappen maar…:walker:

pcoene

gooi de thread maar dicht, dit is de beste tip die je kunt krijgen.
precies mijn mening, pcoene!

Wat een enorme hoeveelheid letters !! in 1 woord geweldig.

Onbekendheid met de materie is vaak het probleem: je weet niet wat je doet. Meer kennis is dus het antwoord, maar kennis vergaren kost wel moeite. Een kast vol apparatuur helpt je daar niet bij, ook niet het weer aanschaffen van nieuwe spullen. Dan ben je alleen maar met gereedschappen bezig zonder dat je er wat mee doet. Vandaar dat eindeloos pielen.

Ook de keuze voor een apparaat is niet echt belangrijk. Wat wel telt is: kan dat ding doen wat je wilt?
En de keuze: wat wil je, impliceert antwoord op de vraag dat je ongeveer weet waar je naar toe wilt. Alleen dus: HOE?
Hoe leer je voetballen? Door het te doen, of door goed op te letten hoe voetballers het doen om het daarna zelf te doen? Je wilt immers zeker scoren!
Hoe leer je pizza’s bakken? Door het te doen, of door goed op te letten hoe pizzabakkers het doen om het dan daarna zelf te doen? Je wilt immers een goede pizza!
In de zelfde strekking ligt het met muziek: door het te doen? Of door goed op te letten hoe musici/muzikanten het doen om het daarna zelf te doen? Je wilt immers gepakt worden.
Hoe doen musici/muzikanten het? Door te luisteren en zich af te vragen wat er gebeurd. Als je daarop antwoord hebt, en dat kost moeite, kun je dat zelf na doen. Begin met het na doen (zonder er direkt rechten aan te ontlenen: het is niet van jou). En probeer er variaties op los te laten. Luister dat dan terug. Bevalt het niet: een andere variatie, of naar iets anders luisteren en daar weer variaties op los te laten.

Hoe komt het dat beroemde komponisten beroemd werden? Zij hadden geniale vondsten en soms blijkt dat voor een geniale vondst je helemaal geen genie hoeft te zijn. Het ging immers om de vondst en die kan iedereen krijgen, als je er de moeite maar voor neemt. Het is buiten kijf dat die beroemde komponisten niet op een zondagmiddag aan het werk waren.

Mijn eigen gear houd ik eenvoudig, ik heb slechts enkele keyboards. Twee MS 20 voor de effecten, een PSR 4550 (speelautomaat) die mij direkt aan een demo helpt, een YS 200 voor de leading, een digitale nagalmbak, het nodige aan mixers, recorders, eindtrappen en luidsprekers. Dat plukje moet het doen. En daar heb ik al wat mee gemaakt, kompleet met speelfouten, opname fouten etc. Maar het idee ligt dan al vast.
Is het echt de moeite waard? Dan houd ik de instellingen bij: administratie. Hoor ik iets nieuws? Dan probeer ik het na tedoen, als het voor mij waarde heeft.

Die PSR is voor mij een grote hulp omdat er vrijwel onmiddellijk iets mee kan worden opgezet. Verder doe ik moeite om mij de harmonischen aan te leren. Precies, ik neem les. Beethoven, Bach, Ravel zijn daarbij grote voorbeelden. Daar schaam ik mij helemaal niet voor want ze kunnen mij vertellen wanneer en waarom ik iets geslaagd vind en ik “luister” graag naar “adviezen”. Breng ik een melodie terug naar de essentie, meestal twee of drie tonen, dan zou het gevoel wat ik eerst had nog terug moeten komen. In dat geval heb ik het geheim bij zijn staart en kan ik er zelf wat mee als ik er wat in zie. Walter/Wendy Carlos deed dat. Hij kwam er achter dat de muziek het belangrijkst is. Zo belangrijk dat de uitvoering daar aan ondergeschikt was. Toen hij klaar was had hij drie Brandenburgse concerten (Beethoven) met Moog synthesizers op band staan. De plaat die hij uitbracht sloeg in als een bom. Prompt werd hij beroemd. Isao Tomita deed ongeveer hetzelfde.

Een stap verder is de frasering in muziek. Wanneer klinkt iets als een soort climax, of als een anticlimax. Pink Floyd en bovenstaande ed. vertellen mij dat. Dacht je nu echt dat Pink Floyd niet zelf eerst goed heeft geanaliseerd? Of al die anderen? Ze weten echt precies wat ze doen! Weten, kennis dus. En kunnen spelen. Oefenen dus.
Dan komt de hele structuur ter sprake: de muzikale emoties van het volgende stuk moeten passen op het vorige etc. Want, wat wil je zeggen?
Wanneer klinkt iets stoffelijks, zoals wolken, landschappen of dieren? Mussorgski en Saint Saëns vertellen mij dat. Wanneer klinkt iets als van deze tijd? White Noise, Jarre, Vangelis, Schulze, Kraftwerk vertellen het mij. Gratis en voor noppes. Ik hoef er alleen maar over na te denken. En hoe vaker ik dat doe, des te beter gaat het mij af. Er is immers een tijd geweest dat ik er helemaal niets mee kon. Maar toen ik besloot om er eens over te gaan nadenken, weer terug luisteren, na doen, na spelen etc., toen ging ik het zien. En dat ben ik blijven doen.
Inderdaad, dat krijg je niet meteen vandaag, maar als je er nu aan begint, dat analyseren, dan heb je het binnen de kortste tijd onder de knie.
Aftrappen maar…

pcoene

:
Als iets veel moeite kost doe je het waarschijnlijk verkeerd.

zeker. en echt goeie muziek verveelt niet! dat blijkt elke keer weer. er moet dus iets in muziek zitten dat onafhankelijk is van stijl, hype, rage, etc. als dat er niet in zit is het leuk voor een dag, maand , jaar.. maar daarna hoor je niemand er meer over. dat is in alle stijl perioden het geval geweest.

Echt goeie muziek vind ik pas na 3 keer luisteren echt goed.

de tijd is de beste leermeester of muziek goed is of niet.

Aanleg, inzet en ervaring.

Als een van die factoren ontbreken dan blijf je lekker thuis klooien en prima naar je zin te hebben.

:
Als iets veel moeite kost doe je het waarschijnlijk verkeerd.

Daar kan ik het voor een klein deel slechts mee eens zijn: alle begin is moeilijk.
En op deze dooddoener volgt een tweede: een goed begin is het halve werk.
Het zijn werkelijk afgrijselijk grijs gedraaide cliche's, maar nog steeds spijkerhard. Snel succes haal je alleen op de beursvloer en daar kun je ook als een rotsblok naar beneden donderen.

Zo vol risico is muziek maken niet. Maar je kunt er wel veel mee winnen. Meestal is de clou 90 procent transpiratie en 10 procent inspiratie. Wanneer iets (te) veel moeite kost, had je gewoon door moeten gaan! Het leidt altijd wel tot iets.

pcoene

Mischien is het soms ook goed om een paar dagen geen muziek te maken,en vaak wanneer je met andere dingen bent bezig geweest of wat je hebt gedaan,gezien of hebt meegemaakt in een week,kan het je vaak erg frisse inspiratie geven.
Sluit eens die deur van je studio een paar dagen en kom terug.

Het is denk ik ook niet goed als je je continu bezig houd met het idee een goede track te maken,terwijl je inspiratie verzadigd is.

Of huur een goede dvd!

:D

Alleen een goed mens kan goede muziek maken;
een slecht mens maakt slechte muziek,
.. zo is muziek altijd een afspiegeling van jezelf.

Muziek kan je niet los zien van de persoon die het gemaakt heeft.

Marcel.
*D

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg

kun je dit nog verder terugbrengen naar karaktereigenschappen en stemmingen?
(bedacht me net dat ik hoofdpijn heb en muziek wilde gaan maken :))

Àls je nou veel inspiratie hebt,maar het geheel niet kunt krijgen of uitwerken? zit je ook vast. Heb erg veel inspiratie,nog wel,maar mijn punt is het uitwerken.

Heb een paar jaar gelden,een lead ingespeeld alla out of the blue met een goede melody.heb het nooit gehoord in tracks,maar het geheel. Dan komen deze tracks toch weer op een cdje te staan en je doet er niks mee het verouderd............. Dat zit je ook goed vast.

Denk gewoon dat je je 200% moet inzetten,en ik weet het gewoon zeker als jij je inzet en er hard voor werkt,wordt je zeker eens beloond,met vallen en opstaan kom je er,hoe harder je op je bek gaat hoe beter. Je zult er alleen maar van leren tenminste dat hoop ik,als je er ook voor inzet.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg

Marcel.
*D

Ik vind persoonlijk mijn muziek steeds beter worden, word ik nu ook een beter mens ?
Gelukkig maar!

iig, ik steek zeer veel tijd aan muziek (luisteren, maken) en theorie (analyseren, lezen, software leren kennen)
zeker 40 uur per week, en ik word steeds beter.

Al doende leert men, alle begin is moeilijk, de aanhouder wint, weet ik het allemaal nog meer.
Er zijn verschillende redenen waarom muziek goed kan worden. De een kost het veel moeite, de ander weinig.

Origineel geplaatst door metatron
Wouw ben dus niet de enigste die tijdelijk zonder insperatie zit.

Heb er al zo beetje het hele jaar al last van. Elke avond weer voor m`n cputje en proberen prpberen en maar proberen, niks lukte er kwam echt niks meer uit en daar werd ik dan weer gek en gefrusteerd van en zo.
Maar goed elke dag weer opstaan met de zin "vanavond gaat het echt lukken" en dan kom je weer thuis en daar zit je dan voor je cpu zonder ideeën maar wel g.v.d. fucking veel zin om muziek te maken, en niks lukt meer.

Maar goed ik had m`n probleem voorgelegt aan colega muziekanten en ze zijden allemaal:"gewoon stoppen met muziek maken totdat je gevoel weer terug is. Je insperatie is gewoon op en moet worden aangevult."
Dat heb ik dan gedaan, niks geen programma meer geopent of maar iets met muziek gedaan alleen maar veel geluisterd en ook naar andere muziek, en het helpt (bij mij dan) het is ff doorzetten want een avond niet klooien met muziek vind ik het zelfde als een avond niks doen maar het heeft wel gehoplen.;)

Je zegt je hebt fuckin veel zin om muziek te maken toch? maar in die zin van je ,zit ook inspiratie.Wat voel je, je bent enthoustiast nou maak met je gevoel nou dat wat je voelt! Hoe klinkt enthousiaste muziek in jouw oren,mischien moeilijk uitteleggen,maar de zin staat er. Ik weet zeker dat je de inspiratie daar uit kunt halen.

Inspiratie kun je ook krijgen door ergens mischien naar te kijken,een vaas weet ik veel wat. Welke ingevingen krijg je wanneer je naar die vaas kijkt, probeer dit om te zetten in muziek!!! stijf,kaal,koud,warm.druk,kleurig, wat geeft je in!

Ga op je gevoel af!

Het verschil? talent of niet talent,een niet talent werkt harder en langer,waar een talent een maand over zou doen ,doet een niet talent mischien 5 maanden over,maar alles is te leren! Mischien moet je als niet talent harder werken om dat te bereiken wat een talent in een maand zou kunnen doen,maar dat zegt niet dat je geen talent bent of hebt!

ik heb zeer veel geleerd uit deze tread.
ik surfte vroeger wel nog rond op het net met bijvoorbeeld de vraag "how to make trance" in het vakje
van www.askjeeves.com
En jefke wist het antwoord. er was wel een forumpje ergens dat een poging deed om dat te beantwoorden...
maar de meeste reacties weinig diepgaand zoals hier.
er zijn een paar trackerhandboeken waar je leuke tips krijgt...
maar nog steeds niet dat "je-ne-sais-quoi"
we zouden dit hier bijna moeten kunnen samenvatten of zo...
en inderdaad, allicht komt dan de grondige uitleg van pcoene aan bod.

het is nog maar zeer onlangs dat ik voor het eerst een track (bijna) afwerkte en dat die op kousevoetjes
mijn eigen lat haalt. Ik moet enkel de tekst nog inzingen en door een vocoder zien te draaien.
(niet evident allemaal met share-demo-en freeware)

ik ben het in ieder geval met veel dingen eens: afbreken en opbouwen => analyseren,
kennis, veel lezen, bijleren, uitproberen, sukkelen, stoppen, opnieuw beginnen, ander programma
proberen, op een dag making up your mind en blijven bij dat ene proggie en dan sanderendaags
thuiskomen van het strand en een moment van inzicht hebben en vervolgens die ene track uit je mouw schudden...
maar het gaat inderdaad niet van zelf.

er is weinig dat ik hier kan aanbrengen die origineel is of nog niet gezegd is denk ik.
de quintessentie van muziekmaken staat hier reeds. Ik moet enkel denken aan een uitspraak van
de makers van "turn around" de mutant disco hit uit 99: gooi nooit een idee of een sampel weg
voor je het ook achterstevoren hebt afgespeeld :) [het interview is geloof ik te vinden op de site van "computermusic" of "futuremusic"]
zij maakten een hitje met een hoop oude brol (tis geen brol, maar bon)
een atari st die met cubase wa kon sequencen, ik geloof een of twee synths, een paar filters misschien,
een sampler, en dat was het zowat. hun studio kostte geloof ik nog geen 1000 €

er is tenslotte nog iets waar ik aan moet denken, misschien weinig interresant, maar bon.
er was ooit een intervieuw met Vangelis, en ze vroegen zich af hoe hij zo groot geworden was
(de jaren 92-94) en waar hij zijn ideeen haalde. naar het schijnt had hij als kind/puber al zoiets van
wat voor raar geluid hij hoorde "dat wil ik" en later met de nodige toestellen die ontwikkeld werden,
werd hem dat ook mogelijk. Als speedy J inderdaad ooit zei "een goeie samplecd is het halve werk",
dan moeten we inderdaad af en toe eens op stap gaan met een opnamedingetje in de straat, fabriek,
kerk, strand, duinen, toplesbar,... en thuiskomen met een nieuw idee.

een goed idee hebben en het vervolgens kunnen uitwerken... afhankelijk van inspiratie, kennis en onvermoeibare
obsessionele inzet. Als ik mij niet vergis hebben ze bij ons op de unief ooit net hetzeflde gezegd over de grote
filosofen, of hoe ze hun ideeen kregen. De ene krijgt het door zijn voet op de eerste trede van de bus te zetten,
de ander na een halve fles absynth

hmm, ik breng niet zoveel nieuws aan. kga mijn veel te lange post dan ook maar rustig afsluiten ;-)
anyways, ook van mij bedankt mensen, was zeer leerrijk!!!

"Making good music cannot be taught; it can only be learned..."

:biertje:

Origineel geplaatst door justin
Het verschil? talent of niet talent,een niet talent werkt harder en langer,waar een talent een maand over zou doen ,doet een niet talent mischien 5 maanden over,maar alles is te leren! Mischien moet je als niet talent harder werken om dat te bereiken wat een talent in een maand zou kunnen doen,maar dat zegt niet dat je geen talent bent of hebt!

hmm, hier ben ik het niet zozeer mee eens justin,

volgens mij werkt een "niet talent" sneller & minder intensief...
zonder met de vinger te wijzen, kan je toch zeggen dat de trax waar lang aan gewerkt is, uitstaken tegenover diegene die op 2 uurtjes in mekaar gestoken zijn..

Zo ook kan je van iedereen een prof muziekant maken... maar de creativiteit zal z'n niveau bepalen.

grz

Origineel geplaatst door JazzMann
hmm, hier ben ik het niet zozeer mee eens justin,

volgens mij werkt een "niet talent" sneller & minder intensief...
zonder met de vinger te wijzen, kan je toch zeggen dat de trax waar lang aan gewerkt is, uitstaken tegenover diegene die op 2 uurtjes in mekaar gestoken zijn..

Zo ook kan je van iedereen een prof muziekant maken... maar de creativiteit zal z'n niveau bepalen.

grz

iK WEET HET NIET JAZZMAN:) ,THIS GEWOON MIJN FISIE EROP. IN SOMMIGE OPZICHTEN KLOPT HET OOK WEL WEER WAT JE ZEGT

ACH JA....:D

Nog een tip, iets dat ik zo'n maand of 2 geleden ontdekte:

Begin een track met een geluidje (sequensje, sampeltje, basslinetje,...) waarvan je direkt zegt van: "Oeoew dit is vet!" Dat je dus al meteen in de sfeer geraakt die je wilt oproepen enkel en alleen met dit geluid. De euforie die je hierbij oproept, slorpt je op in een energievibe waarop je heel snel nieuwe ideeën kan toevoegen. Als het meezit, heb je dan op heel korte termijn al een schets, die je later heel rustig kan gaan uitwerken en verbeteren.

Dit in tegenstelling tot redelijk ongeïnspireerd aan een nummer beginnen en krampachtig vasthouden aan iets dat misschien heel ingewikkeld is, iets waar je veel tijd hebt ingestoken, maar dat gewoon niet werkt.

De beste nummers komen mijns insziens voort uit momenten euforie (of in het andere geval tristesse), die ervoor zorgen dat die ongedefinieerde vibe wordt uitgestraalt, waardoor iets gaat werken. Het is de kunst om die creatieve vibes op te merken en daarop verder te surfen.

Back