hoe maak je goeie muziek?

Nightly Build

Go for what you know
Er zijn mensen die het ene nummer na het andere maken
al die nummers zitten goed in elkaar, zijn lekker om naar te luisteren,
worden ook nog eens (op vinyl) uitgebracht en door vele gelukkige kopers gekocht en gedraaid

hoe doe je dat?

ik wil dat ook!

potverdriedubbletjes!

maar het lukt tot op de dag van vandaag niet echt

ik vezand in eindeloos gepiel
zoeken naar loops
samennstellen van de studio
uitpluizen van apparatuur en software
en als ik dan wat heb en er een structuur in breng vind ik het de volgende dag niets meer aan
ik vind ook veel te veel muzieksoorten goed. hiphop, electro, drum'n'bass, breakbeat, nieuwe muziek, ouwe muziek enz.
ik weet niet meer waar ik me op moet focussen

ik heb wel een paar dingen gemaakt die ik wel ok vind maar niet goed genoeg
(op een paar nummers na op verzamel cd verschenen.)

ik zit gewoon vast als producer

help mij!

Ik ken je probleem... heb er zelf ook wel eens last van... wat zal ik zeggen, sommige mensen hebben op een bepaalde manier gewoon meer inspiratie, maar iedereen zit wel eens een keer vast, of heeft wel eens een keer zoiets van "wat nu". Ik luister naast het produceren iig zoveel mogelijk muziek, maar dan niet alleen gewoon om het te horen, maar ook om het als het ware te analyseren.... en wat betreft je stijlen probleem, probeer gewoon alles eens een keer, en kijk wat je het beste afgaat :)

bekend probleem, er is ook gewoon teveel leuks op de markt tegenwoordig,en daar ligt volgens mij ook het probleem,
teveel input,dus leg jezelf is wat beperkingen op

groet vin

casio rules

Enkel en alleen een goed nr hebben is niet alles ...

Vergeet niet te denken aan de contacten die je moet hebben ...

Tenzij het echt een wereldhit is, zal iedereen het onmiddellijk tekenen,
maar je maakt niet elke dag een wereldhit hè ...

Greetz Bart

Niet al te gefrustreerd aan de gang gaan is mijn advies. Ik heb ook vaak lange periodes dat er geen ene moer uit mijn poten komt. Daar moet je je bij neerleggen en geduld hebben tot je weer de goeie 'state of mind' hebt gevonden. Want ik ben van mening dat emotie en 'hoe je je op dat moment voelt' grote invloed hebben op je producties. Zo kan iemand perfect schrijven als ie verdrietig is of kwaad terwijl de ander dan juist nix lukt!

naja, succes maar dan he

Het komt mij bekend voor.Uren klooien om het juiste geluid te vinden, apparatuur verkopen en aankopen. Maar nog steeds niks wat op een nummer lijkt. Wat weles wil helpen is: pak een allesomvattend apparaat (rm1x, mc-505, D2) en ga daar gewoon mee aan de slag. Zonder de de rest van je gear te gebruiken. Mijn ervaring is dat je dan redelijk snel wat in mekaar knutseld. Zonder uren aan je knopjes te draaien en met je effecten te spelen en met midi toestanden bezig hoeft te zijn. Succes!!!!
:)

Inderdaad, beperken is een goed begin.
Wat jij verteld komt heel vaak voor, mijzelf incl. totdat ik eindelijk snapte hoe het voor mij het beste werkte.
Ik wilde ook alles maken en meer, meer, meer apparatuur plugins etc..
Gevolg: Je zit alleen maar te pielen en muzikaal gebeurd er weinig meer.

Nu heb ik een minimaal setje waar ik erg lekker mee uit de voeten kan.
Blijft natuurlijk wel jeuken om weer nieuwe spulletjes te kopen (gisteren toevallig een machinedrum) maar goed.
Hier komen wat tips:
- Leer alles zelf te spelen, dwz leer in ieder geval de timing door zelf de drumpartijen/bas te spelen.
- Begin met iets wat je lekker vind klinken, een basline bijv. en ga daar (met de hand) iets overheen spelen.
- Probeer zoveel mogelijk bij het eerste gevoel te blijven, dwaal niet af.
- Ga niet uren zoeken naar een loopje of soundje, daardoor verlies je je creatieviteit.
- maak gewoon die loopjes realtime of tweak een preset totdat ie erbij past.
- Punt is dat je tijdens het creeeren niet teveel hoeft te zoeken of na te denken.
- Beperk je setup.
- Zorg dat je snel kunt switchen van songs, als je even niet verder komt ga aan iets anders werken.
- Trek je niets aan van verschillende meningen, er is altijd wel iemand die het goed vind en iemand die het k?t vind.
- Maak muziek omdat je het leuk vind, niet om zoveel mogelijk plaatjes te verkopen, op die manier ben je genijgd teveel je muziek te sturen in een richting die verkoop garandeerd, kan zeer averechts werken voor de inspiratie (niet bij iedereen, maar als jij daar geen problemen mee had had je deze thread niet gestart)

Mijn ervaring is dat creatieviteit vrij moet kunnen stromen dus als iets te lang duurt of gaat irriteren gaat het meestal fout.
Als iets niet gelijk of na een kort tijd niet lekker (samen-) loopt begin dan gewoon met iets anders.

Hoe werk je trouwens? Software,hardware?

Grt. Ronald.

En ik die dacht dat hij de enige was met dit probleem! Blijkbaar dus niet. Zeer interessant onderwerp. Maar uiteindelijk hoeft het voor mij niet dat ideale nummer te maken, en gaat het erom dat ik me amuseer en me niet frustreer. Beperk je middelen dit is een bron van creativiteit.

Laatst gewijzigd:
Gouwe TipZ van Roonan

Gouwe TipZ van Roonan

Kijk dit noem ik gouden tips

Thx Roonan

- Leer alles zelf te spelen, dwz leer in ieder geval de timing door zelf de drumpartijen/bas te spelen.
- Begin met iets wat je lekker vind klinken, een basline bijv. en ga daar (met de hand) iets overheen spelen.
- Probeer zoveel mogelijk bij het eerste gevoel te blijven, dwaal niet af.
- Ga niet uren zoeken naar een loopje of soundje, daardoor verlies je je creatieviteit.
- maak gewoon die loopjes realtime of tweak een preset totdat ie erbij past.
- Punt is dat je tijdens het creeeren niet teveel hoeft te zoeken of na te denken.
- Beperk je setup.
- Zorg dat je snel kunt switchen van songs, als je even niet verder komt ga aan iets anders werken.
- Trek je niets aan van verschillende meningen, er is altijd wel iemand die het goed vind en iemand die het k?t vind.
- Maak muziek omdat je het leuk vind, niet om zoveel mogelijk plaatjes te verkopen, op die manier ben je genijgd teveel je muziek te sturen in een richting die verkoop garandeerd, kan zeer averechts werken voor de inspiratie (niet bij iedereen, maar als jij daar geen problemen mee had had je deze thread niet gestart)
!!:eureka:

Origineel geplaatst door vinveira
bekend probleem, er is ook gewoon teveel leuks op de markt tegenwoordig,en daar ligt volgens mij ook het probleem,
teveel input,dus leg jezelf is wat beperkingen op

groet vin

casio rules

Mee eens, je moet eens proberen een monosynth track te maken. Met die beperking krijg je in eens zoveel inspiratie (tenminste dat was bij mij het geval).

hak knopen door! maak beslissingen...
is het goed? laat het staan, ga niet verder tweaken en knutselen.
het kan misschien helpen om met iemand samen te gaan werken, een persoon die een soort poortwachter voor ideeen kan zijn.
samenwerken dwingt je vaak ook in een bepaalde richting die je in je eentje nooit op zou gaan...

en voor de 34875345638745e keer, het zit 'm niet in de hoeveelheid apparatuur...het moet uiteindelijk uit je eigen koppie komen.

ik heb ook soms dat ik vast kom te zitten als ik teveel muziek heb geluisterd, het lijkt wel of ik dan verzadigd ben geraakt.
stilte kan ook inspirerend zijn...
aan de andere kant, na een nacht flink dansen op de muziek van een goede dj wil ik ook nog weleens flinke inspiratie krijgen...

dus.

enzo.

Er bestaat natuurlijk geen afdoende antwoord op deze vraag, maar als ik iets mag toevoegen:

Maak het niet te moeilijk; de beste bands hebben vaak de simpelste liedjes.

Origineel geplaatst door Dobre
hak knopen door! maak beslissingen...
is het goed? laat het staan, ga niet verder tweaken en knutselen.
het kan misschien helpen om met iemand samen te gaan werken, een persoon die een soort poortwachter voor ideeen kan zijn.
samenwerken dwingt je vaak ook in een bepaalde richting die je in je eentje nooit op zou gaan...

en voor de 34875345638745e keer, het zit 'm niet in de hoeveelheid apparatuur...het moet uiteindelijk uit je eigen koppie komen.

ik heb ook soms dat ik vast kom te zitten als ik teveel muziek heb geluisterd, het lijkt wel of ik dan verzadigd ben geraakt.
stilte kan ook inspirerend zijn...
aan de andere kant, na een nacht flink dansen op de muziek van een goede dj wil ik ook nog weleens flinke inspiratie krijgen...

dus.

enzo.

ja die nachten zijn legendarisch ... hehehehe :P

maar forceren is alles behalve goed

Het beste vind ik gewoon afstand nemen
en liefst wat meerdere dagen
als ik dan weer dingen begin te horen in me hoofd ... moet en zal ik muziek maken
(dus melodieen bij andere tracks enzo .. dat heb je wel door wanneer dat zich aankondigd)
Of dat ik een maffe docu kijk (bijv jazzanova) dan begint het echt te jeuken

maar het belangrijkste is dat je de eerst 5 uur flink van wal steekt en iets neerzet
alles wat daarna komt is meestal vervelend en bestaat uit uitwerken enzo.
(tip is btw van Sander Kleineberg)

Re: hoe maak je goeie muziek?

Origineel geplaatst door bounce
hoe doe je dat?

ik wil dat ook!

potverdriedubbletjes!

Zomaar een vraag, ben je een controlefreak, een perfectionist? Zo ja, doe daar iets aan, niets is erger dan nooit tevreden zijn en ik spreek uit ervaring. Hoewel het ook wel weer een goede eigenschap kan zijn, maar dan moet je 't wel op de juiste momenten weten toe te passen. En je moet ook niet geforceerd iets willen maken, komt het nu niet, komt het morgen wel. Je hebt vast al wel iets goeds gemaakt, dus je weet dat je het kan. Misschien je eigen onzekerheid over het werk wat je maakt.. ? Kan ook zeer storend zijn. :)

Succes iig !

Origineel geplaatst door Beatbrother
Enkel en alleen een goed nr hebben is niet alles ...

Vergeet niet te denken aan de contacten die je moet hebben ...

Tenzij het echt een wereldhit is, zal iedereen het onmiddellijk tekenen,
maar je maakt niet elke dag een wereldhit hè ...

Maar geen hits en wel de contacten is nog minder, wat heeft dit met nummers maken te maken? Het aanbieden, verspreiden is van een totaal andere orde.

ja bekend probleem...... het kan idd helpen om je ideeen te "schetsen" op een beperkte setup, zodat je meer gefocused wordt op de song zelf dan op de geluiden, mix etc.... een yamaha RM1x, electribe, RS7000, Roland MC etc, of in software Reason of Fruityloops zijn daarvoor de aangewezen tools.......

verder heb ik mezelf zoveel mogelijk aangeleerd om als ik met iets gestart ben wat in mijn oren wel potentie heeft ook gelijk voordat ik ermee stop een ruw arrangement te maken, zodat ik niet het idee van het nummer kwijt ben als ik er de volgende keer mee verder ga.......het is soms slopend, maar het is voor mezelf vrij noodzakelijk.....ook al klinkt het nergens naar, dan nog heb je het hele grove idee er al staan..

en als laatste, en voor mij erg inspirerend: zoek mensen om je heen die ook muziek maken, hoeft niet eens erg in je eigen stijl te zijn, zolang je elkaar maar Kritisch kan beoordelen, en constructief met elkaar kan werken...... zo is dat met Nolet en mij ook gegaan, we werken nooit samen aan nummers, maar als je op een gegeven moment vast zit, of het is bijna af, dan laten we de tracks aan elkaar luisteren, de ander luistert met een fris oor, geeft op en aanmerkingen, en dat is vaak alles wat je nodig hebt om de boel verder te helpen en af te maken....daarnaast wordt je ook gestimuleerd door een soort van competitie, als de ander weer een vette track af heeft wil jij toch ook niet achterblijven..... en je kan beter 10 tracks die je niet perfect vindt AFmaken, dan 1 track proberen te perfectioneren...het is toch nooit goed genoeg...je moet er ook niet telang aan werken, dan raak je het nummer/idee kwijt..

riep iemand nacht?

riep iemand nacht?

Origineel geplaatst door MadR
ja die nachten zijn legendarisch ... hehehehe :P

Gaaappppp.... :Z :gaap: :gaap: :gaap: :gaap: :Z vanacht 2,5 uurtje :S oei... maar het is ook zo leuk :dj:

Inderdaad, beperk je en maak wat jij lekker vind klinken, meestal begin ik met een melodietje met een leuk patchje, dan een kick, en dan een bassline

Origineel geplaatst door olafmol
verder heb ik mezelf zoveel mogelijk aangeleerd om als ik met iets gestart ben wat in mijn oren wel potentie heeft ook gelijk voordat ik ermee stop een ruw arrangement te maken, zodat ik niet het idee van het nummer kwijt ben als ik er de volgende keer mee verder ga.......het is soms slopend, maar het is voor mezelf vrij noodzakelijk.....ook al klinkt het nergens naar, dan nog heb je het hele grove idee er al staan..

en als laatste, en voor mij erg inspirerend: zoek mensen om je heen die ook muziek maken, hoeft niet eens erg in je eigen stijl te zijn, zolang je elkaar maar Kritisch kan beoordelen, en constructief met elkaar kan werken......

Yep, da's belangrijk. Als je een idee heb voor een track, zet dat in je sequencer ofzo, zodat je het niet kwijt raakt. Als je echt gegrepen wordt door je idee, ga je er vanzelf snel mee verder. En als niet, dan wellicht dat je het idee na een half jaar weer terug vindt en maak je er dan iets van.

En niet te lang bliijven hangen bij een enkel loopje o.i.d. idd. Toen ik net begon met muziek maken had ik alleen een synth, drumcomputer en een Atari. De tracks rolde van de lopende band. Inmiddels is de set-up behoorlijk uitgebreid, en ik heb mezelf echt moeten leren niet altijd alles tegelijk te willen gebruiken.

En ik sluit me aan bij Dobre: knopen doorhakken. Is iets goed? Gebruiken! Is iets niet goed? Weg ermee!

Als laatste: laat nieuwe dingen horen aan collega-muzikanten of anderen waarvan je denkt dat ze constructieve op en aanmerkingen kunnen maken. En laat het niet pas horen als het af is, maar ook voorlopige arrangementjes enzo. Ik heb gemerkt dat kritiek van vrienden e.d. me altijd verder heeft geholpen.

Jep, heb ik ook last van. Ik heb altijd zo de basis ingrienten klaar, maar dan mis ik dus nog een paar geluiden en als ik dan constant de geluiden hoor die ik al wel gemaakt heb, ga ik die na zoveel tijd weer wijzigen. En dat blijft dus doorgaan.

Ook is het vaak zo, dat ik denk nauw maar eens een electronummertje proberen en als ik dan even bezig ben, denk ik van hee een house beat eronder is ook wel cool. En al het een vrolijk nummertje lijkt te worden en ik druk per ongeluk op een string, denk ik hee das veel cooler en dan wordt het weer een nummer met een vage atmosfeer.

Ik kan niet vasthouden aan iets. Een vette bassline klinkt het eerste uur vet, soms nog langer, maar daarna wil je ineens weer wat anders. Schiet dus echt niet op :(

Ik sta dus meestal de hele avond te jammen en dan komen er de meeste gave dingen langs, maar aan het einde van de avond heb ik nog steeds geen 1 ding opgenomen.

Back