MIDI footswitch

Toon S

Ingeburgerd
Dag allemaal,

Ik ben bezig met een live-project waarbij ik zelf gitaar speel, met volgende setup:
- Gitaar > audio interface > ableton live op laptop
- Novation remote zero SL > USB > ableton live

Nu wil ik terwijl ik gitaar aan het spelen ben ook enkele dingen kunnen veranderen in Live, dus dacht ik aan ene MIDI footswitch. Na even rondgeneusd te hebben op het internet kwam ik op deze site uit:
http://daretodecide.wordpress.com/2007/12/10/midi-footswitch/.

Daar had iemand gebruik gemaakt van een gitaaramp footswitch van randall. Ik dacht nice, dat kan ik ook. Direct eentje bestelt op thomann.
http://www.thomann.de/be/randall_rf4g2_g3_foot_switch.htm

Wat zie ik nu? De footswitch maakt gebruik van een 6-pin DIN, en de MIDI- in is 5 pin.
SD-60.jpg
------>
SDS-50J.jpg

Nu is mijn vraag; bestaat er een MIDI-kabel die zulke verbinding doet? Als dat niet bestaat, kan ik dat eventueel zelf maken?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Toon

Wel, ik heb het nog steeds niet ontvangen (is nu al 2 weken geleden dat ik het besteld heb) maar ik denk niet dat er iets van batterij in zit, maar een aansluiting voor adapter heeft het niet.
1264131_800.jpg

Zoals je ziet alleen een 6-pin Din uitgang.
:?

Nu wil ik terwijl ik gitaar aan het spelen ben ook enkele dingen kunnen veranderen in Live, dus dacht ik aan ene MIDI footswitch. Na even rondgeneusd te hebben op het internet kwam ik op deze site uit:
http://daretodecide.wordpress.com/20...di-footswitch/.
Wat gek, in de link die je daar post staat juist het hele verhaal van iemand die een 7-pins kabel eigenhandig laat overlopen naar een 5-pins. De overige 2 pins koppelde hij aan een 9v adapter.
Jij kan precies hetzelfde doen maar met 1 pinnetje minder.

Lees je eigen links ! ;)

Laatst gewijzigd:
Lees je eigen links !
Ik had mijn link dus wel degelijk gelezen, maar ik ging er van uit dat een 6 pin DIN niet echt een 7pin DIN was waarvan 1 pinnetje geliquideerd is.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe dit dan precies in zijn werk gaat? Welk pinnetje moet aan welk pinnetje verbonden worden en hoe doe ik dit best? (Ik dacht misschien door een suikertje ertussen te steken, of zijn er betere manieren?) Het komt waarschijnlijk over als een ongelooflijke beginnersvraag, maar ik heb nu eenmaal nog nooit een kabel gemaakt en ik zou er graag wat over bijleren.

Welk pinnetje moet aan welk pinnetje verbonden worden en hoe doe ik dit best?
net zoals die kerel in die link: met een multimeter de pinnetjes aflopen.
Op wiki staat dat er in feite maar 2 pinnetjes effectief worden gebruikt: pin 2 en 4 (op een din-5 aansluiting)

Ik zou niet beginnen freaken op die aansluiting: dat is din (een vastgelegde standaard) en heeft an sich niets met midi te maken. Din-5 is het meest courante voor midi, maar de overige din-standaarden willen ook wel eens voorvallen.
Al ben ik zelf geen handige harrie, ik denk dat je er heel weinig mis mee kan doen.

Dat ie voor de rest geen stroomvoorziening heeft, dat is wel raar.

Een multitester heb ik niet, dus dan moet ik op voorhand weten dat ik de juiste pinnetjes aan elkaar soldeer. Maar hoe zit dat nu met die stroom, kan mijn MIDI controller met MIDI-in aansluiting de footswitch voorzien van spanning? OF is dit niet nodig voor deze footswitch?

Back