Beste manier om backups te maken

Hoi,

Ik gebruik zelf Cubase4 op een PC en heb meerdere partities aangemaakt (Samples, Projects, Data etc).

Nu "klikt" mijn HD waar de Projects partitie opstaat dus ik denk dat deze HD stuk is of stuk gaat?
Gelukkig kan ik nog backups maken maar moet dit eigenlijk vaker doen...

Wat vinden jullie de beste manier om regelmatig backups te maken van je songs, samples etc?

Bij het vermoeden dat je HD het gaat begeven zou ik inderdaad zo snel mogelijk backups maken. Voor de veiligheid zou ik die dan ook zo snel mogelijk vervangen, als je tenminste echt het gevoel hebt dat ie zijn beste tijd gehad heeft. Voorkomen is beter dan genezen ;)

Zelf maak ik sinds een tijdje gebruik van een online backup-service (Mozy). Je kan een gratis versie downloaden, waarmee je tot 2GB kan backuppen. Handig voor je allerbelangrijkste data en natuurlijk om uit te proberen of t wat is. Voor ongeveer 5 dollar per maand kan je een onbeperkte hoeveelheid data backuppen. Een beetje snelle internetverbinding (met name upload) is wel aan te raden, anders zit je dagen te wachten tot je belangrijke data gebackupt is, en dan kan het al mis gegaan zijn. Voordeel is wel dat je niet met extra HD's, DVD's, usb-sticks of iets dergelijks aan de gang hoeft, en dat je er eigenlijk niet meer over na hoeft te denken (kan je het ook niet vergeten).

Niet alleen voor de audio maar voor m'n hele systeem gebruik ik NoHands Backup. Wt ouder programma maar super! Je maakt een job en daarin beschrijf je wat je wilt backuppen, waar je wilt opslaan (voor mij bv een mybook externe HD) en hoe. 1 keer per week inpluggen en klaar. Omdat ik ook al m'n digitale foto's en grafische spullen bewaar heb ik een extra mybook gekocht die ik eens per zoveel weken backup en bij m'n ouders parkeer i.v.m. brand o.i.d.

Ik heb een netwerk met meerdere PC's. Op het netwerk heb ik ook een netwerk HD zitten van 1TB van Western Digital (net nieuw, ook een mybook). Die hebben software ontwikkeld die kijkt naar wat je hebt ge-back-upt en ziet dan als je die file hebt aangepast. Als dat het geval is maakt 'ie automatisch een nieuwe backup van die file.

Deze backup software kun je op 5 PC's in je netwerk installeren, die hij dan allemaal backupt op die netwerk HD. De backup loopt met minimale systeemperformance op de achtergrond, dus belast je systeem ook nauwelijks. Voor mij dé oplossing.

Back