altijd maar kabels versteken...

benjaminb

Stamgast
Hey guys,

Ik ben beetje een leek op vlak van studio equipment.
Begin aardig wat materiaal te verzamelen en begin in de problemen te komen met mijn bekabeling...

Bv neem nu mijn sampler; als ik een sample wil opnemen moet ik telkens mijn kabel uit synth X gaan uittrekken en in de sampler proppen, 10 minuten later wil ik spelen, geen audio daar kabel nog in sampler steekt, terug versteken... ik begin er gek van te worden :p

Is er niets waar ik al mijn kabels van men instrumenten in kan steken en dan kan routeren via software of een hardware matige knop ofzo ?

Zoja wat raden jullie mij aan (wil zeker geen verlies in kwaliteit enz...)

thx
B

heb je een mengtafel? Je zou een aux-send kunnen verbinden met de input van je sampler. Een andere optie is een patchbay.

heb je een mengtafel? Je zou een aux-send kunnen verbinden met de input van je sampler.

Ik vind het handiger om de main out van je mixer in de input van je sampler te prikken. Het komt tenminste in mijn situatie zelden tot nooit voor dat ik een sample aan het opnemen ben en tegelijkertijd andere geluidsbronnen wil horen.

thx voor snelle reactie, dacht wel dat ik ooit zoiets had zien staan ergens, maar was de naam vergeten.

Die sampler was maar 1 van mijn vele voorbeelden...

Welke patchbay raden jullie aan ?

alright :-) ben al op de site van neutrik zelf wat gaan lezen, is idd wat ik nodig heb, thx a lot.

Waar kopen jullie je kabels als ik vragen mag ? dat kan nogal sterk in prijs variëren heb ik al gezien... en nu ik er een boel zal aankopen ;-)

thx

Met een patchbay blijf je ook steken hoor. Een mengtafel, die op de voorpagina bijvoorbeeld, is een uitgebreide.

Wat je dan hoort of wil sampelen, regel je met knoppen en schuiven.
Ik maak uit jouw woorden op dat je nog geen mengtafel hebt? Vind ik wel vreemd eigenlijk!

Met een patchbay blijf je ook steken hoor. Een mengtafel, die op de voorpagina bijvoorbeeld, is een uitgebreide.

Wat je dan hoort of wil sampelen, regel je met knoppen en schuiven.
Ik maak uit jouw woorden op dat je nog geen mengtafel hebt? Vind ik wel vreemd eigenlijk!

Je blijft misschien steken, maar met een goed geconfigureerde patchbay een stuk minder. Daarnaast is het steken natuurlijk wel een stuk je confortabeler: je hoeft niet achter je apparaten te kruipen om iets om te pluggen.

Een patchbay is een uitkomst en kost ook niet veel.

Qua bekabeling zou ik kiezen voor de 'standaard' kabels die ze bij Thomann en MusicStore e.d. verkopen en met je patchbay mee laten leveren. Deze zijn niet zo duur en in de meeste gevallen goed genoeg.

Ik zie dat mijn schema's uit de patchbay thread verdwenen zijn (ivm wisseling van provider), maar ik zal die nog eens posten. Dan kun je zien hoe je een 'plattegrond' van je setup kunt maken voor zo'n efficient / flexibel mogelijke bekabeling.

Routeren via software gaat wel, maar dan lig je elke keer met een audio-interface te rotzooien wat weer een probleem is als je gewoon wil opnemen.

Knoppen werken niet echt voor patchbays. Het is oneindig veel goedkoper en flexibeler om een gewoon goedkoop Cordial-kabeltje te versteken in een patchbay die weinig kost.

Zoja wat raden jullie mij aan (wil zeker geen verlies in kwaliteit enz...)
In dat geval zou ik gewoon een leuke audio-interface pakken met genoeg inputs, alle apparatuur daar in jagen, en als je samples wil hebben is het een kwestie van een spoor opnemen in je DAW en opslaan als wav. Converteer dat en stuur het naar je sampler toe.

Of gaat het je ook om het karakter wat de A/D van de sampler er aan toevoegt?

Of natuurlijk een kleine 19 inch mixer met veel ingangen.[ zo doe ik het ook]
Je hebt ze al in verschillende prijs klasses.
Onder de 100 euro al van behringer tot de wat duurdere van roland /korg en natuurlijk de echt dure van de echte mengpanelen merken.

had ooit grote mixer

toen zat ik zonder kanalen

kocht ik 3 patchbays en kleine mixer

tevreden nu.

Bijna poëzie :D Ik doe het ook ongeveer zo. Een mixer en 4 patchbays waar alles bij elkaar komt. Één patchbay heb ik voorzien van deze blokjes:
attachment.php

Daarmee heb ik alle inserts op mijn mixer ook op de patchbay tot mijn beschikking. Het voordeel van deze blokjes is dat je maar één TRS-jackkabel per insert hoeft te gebruiken en geen (duurdere) Y-leads.

Attachments

• 854737_800.jpg
    854737_800.jpg
    27,9 KB · Bekeken: 91
Laatst gewijzigd:
Bijna poëzie :D Ik doe het ook ongeveer zo. Een mixer en 4 patchbays waar alles bij elkaar komt. Één patchbay heb ik voorzien van deze blokjes:
attachment.php

Daarmee heb ik alle inserts op mijn mixer ook op de patchbay tot mijn beschikking. Het voordeel van deze blokjes is dat je maar één TRS-jackkabel per insert hoeft te gebruiken en geen (duurdere) Y-leads.

dan heb je wel als nadeel dat je op de voorkant van je patchbays alles moet doorlussen toch?

Ik heb y kabels liggen van de inserts van mijn mixer naar de patchbay. Ik heb de rode (in mijn geval witte) plug aan de voorkant. Als ik dan niks inpatch worden send en return met elkaar verbonden. Als ik in de witte plug steek wordt het signaal pas onderbroken.

thx voor alle raad, ik heb simpelweg nog geen mixer gekocht omdat ik er totaal nog niet uit was wat te nemen.
Behringer zie ik echt niet zitten, teveel mensen die ik ken die me dat afraden.

Die sampler en geen verlies willen in kwaliteit via patchbay was maar een vb, nu ik snap wat een patchbay is (brugt blijkbaar verbindingen gewoon door enz, dus verlies zal quasi nihil zijn...)

iemand een vb van een aansluitschema voor zo'n patchbay (just curious).

alvast bedankt allemaal !

Back