Instrumenten Toewijzen in Cubase

sni66274

Ingeburgerd
Ik heb een vraagje, als ik een standaard midi file afspeel dan zijn er GM instrumenten toegewezen aan de diverse sporen. Waar kan ik dit instellen?
Spoor 10 geeft vrijwel altijd de drum, dit is standaard, maar ik krijg toch verschillende drumsets te horen als ik achter elkaar een aantal midi files afspeel.
Voor de duidelijkheid: ik wil het dus niet binnen cubase afspelen want uiteindelijk exporteer ik het naar een standaard midi file om dit op een midi file spelere af te spelen, ik stuur hiermee een module aan.
Alvast bedankt.

Hallo sni,

Dat zit in program changes (PrgChg), info aan het begin van iedere track. Als je de grootste Cubase versie hebt, kun je dat gemakkelijk checken met de List Editor. Daar kun je ze ook gemakkelijk aanpassen. Je hebt (om het even helemaal uit te leggen) eerst twee Control Changes (cc) een MSB cc(0 dacht ik, of 1), dan een LSB cc(32) en dan de PrgChg.

En dit werkt niet alleen voor GM maar voor alle MIDI synths.

Oke, ik ben wel op de hoogte van MSB & LSB maar wist niet waar dat in Cubase te vinden, vandaar. Bedankt voor de info, ik ga van het weekend eens kijken of dit lukt.

Ik zit nu in de list editor en het begint te komen, maar ik kom er nog niet helemaal uit, zou er eens iemand mee kunnen kijken? Dit is wat ik tegenkom in de list edtor. Wat is nu precies wat? Om in mijn module bij de user bank te komen moet ik MSB (CC0) 87 & LSB (CC32) 00 sturen. In het voorbeeld zie ik 8 regels voor msb / lsb en ook nog een program change maar die staat vooraan.
Alvast bedankt,
Jack Snijders

Attachments

• msblsb.jpg
    msblsb.jpg
    44,6 KB · Bekeken: 106
Ja, ik begrijp je uitleg. Echter ik probeer dit andersom te volgen. De bovenstaande regels zijn uit een bestaande midi file die bij mij lekker klinkt. Dus nu probeer ik de instrumenten te vinden die hier aan hangen. Maar daar kom ik niet uit. Gebruikt hij nu de program change alleen of toch de msb / lsb ? Voor die laatste kan ik dan in de handleiding geen bank vinden dus ik denk dat die codes genegeerd worden?
Ik zal zowieso zoals jij zegt de codes eens aan het begin van de file instellen, dat gaat wel lukken denk ik.

Ja, ik begrijp je uitleg. Echter ik probeer dit andersom te volgen. De bovenstaande regels zijn uit een bestaande midi file die bij mij lekker klinkt. Dus nu probeer ik de instrumenten te vinden die hier aan hangen. Maar daar kom ik niet uit. Gebruikt hij nu de program change alleen of toch de msb / lsb ? Voor die laatste kan ik dan in de handleiding geen bank vinden dus ik denk dat die codes genegeerd worden?
Ik zal zowieso zoals jij zegt de codes eens aan het begin van de file instellen, dat gaat wel lukken denk ik.

Volgens mij is de aansturing van jouw apparaat door de SMF event.
Moet je daar maar even op gaan zoeken.

Eigenlijk een heel simpele oplossing qua codes. Ik heb de editor van Roland gedownload en als je daar instellingen in maakt zie je de sysex code die daarvoor gegenereerd wordt in een schermpje. Knippen & plakken naar cubase en voila, het werkt.
Het instellen is uiteraard ook veel handiger met een computerscherm dan op het apparaat zelf.

Back