Hangende noten/toetsen JX8p

Storm

A-ha!
Hello,

Sinds een tijdje heb ik het volgende probleem met m'n JX8p:

Bij enkele toetsen (altijd dezelfde) blijft het geluid "hangen" als ik de toets loslaat. Hij komt wel gewoon omhoog. Zet ik hem aan en uit, dan is het weg. Dit probleem heb ik niet als ik hem via MIDI aanstuur (wat ik meestal doe), dus ik sluit een voice probleem uit. Wat kan dit zijn? Iets met toetscontacten? Ik ben van plan om de synth in het nieuwe jaar te laten servicen omdat hij niet in opperbeste staat verkeerd, maar als ik dit zelf kan oplossen kan ik weer lekker knallen.

Bedankt!

Ik heb een soortgelijk probleem; hangende toetsen (bij mij niet altijd dezelfde) en uitvallende toetsen. Als ik er dan een stuk of 5 tegelijk induw doen ze het weer. Bij mij gaat alles via midi ook prima... Ben ook benieuwd wat het is, ik vermoed dat het geen vuile contacten zijn.

Oh oke. Misschien de rubbers? Uitvallen doen ze bij mij ook wel eens. Ik ga die 5 toetsen "cure" straks ook even proberen. Zouden er nog meer JX8p bezitters hier een probleem mee hebben? Ik stuur hem meestal aan met m'n AN1x, aangezien ik de JX8p niet op midi-out heb aangesloten maar het is wel lastig als je gewoon even wil jammen of een geluidje maken of iets dergelijks.

Laatst gewijzigd:
Als je handig bent kan je dat zelf doen,

Haal keybed eruit.

Aan de onderkant zitten doorzichtig gelijmde plastik strips
Trek ze eraf, je hebt dus een klein beetje lijm nodig om ze later terug te plakken.

Veertjes eraf (gescheiden houden, zwarte en wittetoets veertjes zijn niet gelijk).

Toetsen eruit (schoonmaken)
toetsrubbers uit de pcb trekken (met beleid)
koolstof vlakken schoonmaken (alcohol+oorstokjes)

Als de aftertouch het niet meer doet, bestaat uit 2 gelijmde delen.
Kan je er aftrekken en schoonmaken.
Meestal kan je het gewoon weer terugplakken zonder extra lijm of dubbelsided tape.

Is veel werk maar zeker niet moeilijk. ;-)

ik vermoed dat het geen vuile contacten zijn

Toch wel hoor ;-)

Kan dat met superglue?

Bedankt voor de uitleg trouwens Vic!

Laatst gewijzigd:
Kan dat met superglue?

Jazeker, maar dan een paar kleine drupeltjes, zo kan het nog eens los in de toekomst.

Die strips zijn alleen een borg zodat je niet per ongeluk een toets uit het keyboard trekt.
Al plaats je ze niet terug, het keybad zal even goed werken.

Vic

Oh ok, toch wel handig dan haha! Thanks kerel, binnenkort 2 weken vrij af dus kan ik lekker aan de slag.

GEEN SUPERGLUE!!!
Die strips moeten de volgende keer wel weer los kunnen, hoor. Als het even kan zonder hamer en beitel. ;) En "een druppeltje" superglue is al snel veel te veel.

Meestal blijft er voldoende kleeflaag op de oppervlakken achter en kun je de strips gewoon weer op z'n plaats drukken. Kan dat niet (meer), dan de oude lijm even met een oplosser wegvegen en met een strookje twee-zijdig plakband de strips weer vastzetten. Net zo als Roland dat gedaan heeft.

Senso

Back