Roland Alpha Juno LCD scherm maakt herrie

Mijn Alpha Juno maakt een hoog piepend geluid en volgens mij komt dat van het lcd schermpje. Iemand ervaring hiermee?
Probleem lijkt me op te lossen door een schakelaar ertusen te zetten om het scherm uit te schakelen...iemand dat gedaan al soms?

Die van mij maakte ook zo'n geluid. Ik heb geen oplossing, maar volgens mij is het normaal.

Mijn Roland W30 had dat ook, volgens mij had het te maken met de voeding van de LCD en dan met name de backlight. (weet niet eens of een Alpha Juno wel een backlight heeft...)

De W30 heb ik niet meer, die hoge piep heeft mij nooit heel erg geïrriteerd.

Klinkt als 'n recentelijk raar audio probleempje in lokale skatebaan. Men neemt 'n TL, zet deze aan en in 'n straal van 'n meter van 'n draaitafel. Vervolgens schuift men het kanaal van het mengpaneel open. Doe dan eens de TL vast pakken en het element van de draaitafel... raar zoemertje! Zou wel eens net zo iets kunnen zijn. Zo'n backlight doet ook rare hoge frequenties uitbalken. Als je er goed bij kunt is het waarschijnlijk op te lossen met wat alu-folie. Maar ja, het is zondag dus de winkels zijn dicht. Daar is 'n oplosing voor... ga naar de meest ongure parkeergarage. Zoek de meest fitte junk op. Alle niet fit uitziende junks hebbe hun folie al opgerookt.. scoor dan folie van de junk in kwestie. Fiets naar huis en gebruik uw folie voor betere doeleinden! Meestal zal het de voeding van de backlit zijn die zoemt.

Dit is komt ook wel eens voor bij mpc60's, dan is het inderdaad de backlight die de zoem maakt meestal. Ik weet verder niks van alpha junos :D

De piep komt meestal uit de trafo van de voeding van de backlight (dus niet uit de backlight zelf). Die EL-folie backlights draaien op een hoog voltage (ergens tussen 40 en 100V). Dat voltage wordt opgewekt door een wisselspanning te genereren uit de +5V en die dan via een trafo omhoog te converten. De frequentie die gebruikt wordt varieert, maar ligt vaak ergens tussen de 400 en 2000 Hz, afhankelijk van het circuit. Dus vandaar dat het ene apparaat zoemt en de andere piept. Als trafo's wat ouder worden droogt de lijm die tussen de lamellen zit uit en gaan de lamellen meetrillen op die frequentie. Dat is wat je hoort. Backlight vervangen helpt dan dus niet, trafo vervangen wel. Of (als je voeding dat trekt) een display met LED-backlight erin.

De piep komt meestal uit de trafo van de voeding van de backlight (dus niet uit de backlight zelf). Die EL-folie backlights draaien op een hoog voltage (ergens tussen 40 en 100V). Dat voltage wordt opgewekt door een wisselspanning te genereren uit de +5V en die dan via een trafo omhoog te converten. De frequentie die gebruikt wordt varieert, maar ligt vaak ergens tussen de 400 en 2000 Hz, afhankelijk van het circuit. Dus vandaar dat het ene apparaat zoemt en de andere piept. Als trafo's wat ouder worden droogt de lijm die tussen de lamellen zit uit en gaan de lamellen meetrillen op die frequentie. Dat is wat je hoort. Backlight vervangen helpt dan dus niet, trafo vervangen wel. Of (als je voeding dat trekt) een display met LED-backlight erin.

Ik heb dit verhaal anders gehoord: na verloop van tijd geeft je backlightfolie minder licht, zijn impedantie verandert dan ook. Daardoor begint de voeding van de backlight ongecontroleerd te oscilleren. 2 oplossingen:

-nieuwe backlightfolie plaatsen
-indien je geen backlight nodig hebt: voeding van de backlight uitschakelen door er het juiste torretje of weerstandje uit te halen.

De piep is dan weg. Gewoon de backlightfolie zelf loskoppelen helpt niet, want dan is de impedantie helemaal fout en oscilleert die voeding de halve planeet rond. Als je het verwijderde torretje of weerstandje ergens in de behuizing plakt, dan is het nog makkelijk omkeerbaar ook voor degene die er ooit nieuwe folie in wil plaatsen.

Overigens heb ik bij het mini soort voedinkjes van backlights nog nooit een trafo gehoord die onder normaal bedrijf (correcte impedantie) piepte door losse lamellen, maar er moet natuurlijk voor alles een eerste keer zijn. :)

Ik ben in ieder geval véél meer in mijn nopjes met een apparaat zonder backlight en zonder piep, dan eentje met een flauwe backlight en bakken piep. :)

Ja, die theorie ken ik ook. Probleem is dat die impliceert dat alle verlopen backlights per defintie zouden moeten piepen. En dat is niet zo. Integendeel, de meeste doen het niet. Dus het heeft ook deels iets met de kwaliteit/ouderdom van de trafo te maken.

Laatst gewijzigd:
Ik heb twee alfa juno's 2 gehad, waarvan nu nog één in bezit.
De één heeft al jaren een hoog piepend geluid, maar vind ik niet echt storend.
De ander had dat ook, maar toen de backlight de geest had gegeven was het (natuurlijk) weg.
Algemeen probleem van de alfa's, net zoals problemen met de aftertouch, die éénvoudig zijn op te lossen door de contacten te reinigen?

Als trafo's wat ouder worden droogt de lijm die tussen de lamellen zit uit en gaan de lamellen meetrillen op die frequentie.

Bedoel je nu de weekijzeren plaatjes waar de kern uit is opgebouwd? Of bedoel je de wikkelingen? Indien je het eerste bedoelt zou een voeding die gebruikt maakt van een trafo met een massieve ferrietkern nooit kunnen zoemen/piepen.

De voeding van mijn C64 heeft hier ook ontzeeeeeeeettend veel last van.

sommige trafo´s kunnen giganties brommen/piepen.
helemaal kansloos om dat op te lossen.
ik gooi ze in de kliko, en vervang met een andere.

displays met een el backlight vervang ik , waar mogelijk, compleet door een exemplaar met led backlight.

kost niet echt veel meer dan een nieuwe el folie, met al het geklooi eromheen.

:mega:

of...je zet een custom doosje over die HS transfo,dan gaat de frequentie nog hoger en hoor je het minder ;D

tot als alles ontploft

ik had het ook met een w30, vond het wel irritant en heb het niet kunnen oplossen, ook nietmet een nieuwe display.
heb nu een sytn die een behoorlijk luide ventilator erin heeft.
sindsdien stoort het piepen me minder, het wordt gemaskeerd door de fohn van de nieuwe synth

ik had het ook met een w30, vond het wel irritant en heb het niet kunnen oplossen, ook nietmet een nieuwe display.

Voor de mensen die de EL-folie willen behouden (of noodzakelijkerwijs moeten, zoals bij de W30): backlight4you verkoopt muisstille SMD EL-inverters (en eventueel ook vervangers voor de klassieke ingeblikte versies): http://www.backlight4you.com/index.php/cat/c49_EL-Inverter.html

Ik heb er ooit zo'n SMD-versie in een piepende Emax II gedaan. Dat scheelde helaas maar half, want daar piepte de voeding ook nog 's...

Voor die Emax heb ik uiteindelijk alsnog een LED-backlight gekocht, dus vermoedelijk heb ik die SMD inverter nog wel liggen ergens. Die kleine zijn maximaal 4,5 V voeding. Ik had hem met een diode in serie aan 5V hangen.

Back