Clavia op de Winter NAMM

Ik lees net het volgende op de website van Clavia:

Soundlab Modular G2 tutorial
2010-01-21Roland Kuit has put together a Modular G2 tutorial that covers all levels of usage, with an interactive workflow between the hardware/software/tutorial.

Learn how to take advantage of the power in the Modular synthesizers! To order this tutorial, contact roland.kuit [at] 12move.nl for further details.

Heeft ook hier op het forum gestaan.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=105186&highlight=klanklab&page=2

Die prijs was wel te verwachten, +/- € 2000.
De droomsetup lijkt me nu de Nord Piano, C2 en Wave.
Want het blijft wel wachten op het all-in-one monster ...

Die prijs was wel te verwachten, +/- € 2000.
De droomsetup lijkt me nu de Nord Piano, C2 en Wave.
Want het blijft wel wachten op het all-in-one monster ...

Ja en nee, ik draai al sinds het begin met veel Clavia en nog steeds als een soort van deal. Nu ook in mijn setup (maar nooit tegelijkertijd) een C2, Stage EX en Wave...die Wave is helemaal te gek, de Stage super alleskunner flexibel met programmeren en de C1/C2 het enige alternatief(voor mij dan) voor echte Hammond buizen/toonwielers MAAR de SOUND van de Clavia is me al een tijdje te duidelijk en ik krijg het er niet uitgeedit bij de Stage/Electro.
Ik gebruik ook absoluut geen compleet rode set meer, ook al zijn het echt super tools die ik iedereen zou aanraden.

Beetje hetzelfde als je complete productie maken in je Yamaha Motif, je gaat en blijft het horen. Ik zit dus ook niet op dat alles in 1 monster te wachten, dat is de Stage EX voor mij...meer hoeft niet en ik zal altijd meerdere toetsenborden willen en ook een ander voor mijn piano's dan voor mijn orgels.

Veel rood wordt ook altijd gecombineerd met een klein rackje met 'wat anders' om te layeren

Ja en nee, ik draai al sinds het begin met veel Clavia en nog steeds als een soort van deal. Nu ook in mijn setup (maar nooit tegelijkertijd) een C2, Stage EX en Wave...die Wave is helemaal te gek, de Stage super alleskunner flexibel met programmeren en de C1/C2 het enige alternatief(voor mij dan) voor echte Hammond buizen/toonwielers MAAR de SOUND van de Clavia is me al een tijdje te duidelijk en ik krijg het er niet uitgeedit bij de Stage/Electro.
Ik gebruik ook absoluut geen compleet rode set meer, ook al zijn het echt super tools die ik iedereen zou aanraden.

Beetje hetzelfde als je complete productie maken in je Yamaha Motif, je gaat en blijft het horen. Ik zit dus ook niet op dat alles in 1 monster te wachten, dat is de Stage EX voor mij...meer hoeft niet en ik zal altijd meerdere toetsenborden willen en ook een ander voor mijn piano's dan voor mijn orgels.

Veel rood wordt ook altijd gecombineerd met een klein rackje met 'wat anders' om te layeren

De sound op zich heb ik geen probleem mee dat deze 'eenzijdig' is.
Want de boards op zich zijn al erg veelzijdig. Een Yamaha of Roland op het podium heb ik ook onmiddellijk gehoord.

Na de Nord Stage Classic heb ik jammer genoeg bij Clavia het gevoel dat er combinaties / compromissen gemaakt worden die meer 'marketingstrategisch richting zoethouden' dan 'voor de toetsenman performancegericht doordacht' zijn.

Ik probeer het wat te volgen bij Nord maar ben ofwel altijd te vroeg met kopen ofwel altijd te laat.
Ik beklaag me niet, want ik heb veel plezier van m'n boards, maar ik stel vast.

Neem je een Electro 3 on stage, dan mis je een 88 hammerweight.
De samplefunctionaliteit is er wel, maar erg inferieur aan de Nord Wave.
Neem je een Nord Stage EX on stage, dan mis je de samplefunctionaliteit.
Dus ofwel een Electro 3 erbij (maar teveel overlap) ofwel een Nord Wave.
De Hammond in de Nord Stage is goed, maar niet zo goed als de C2.
Die in de Electro 3 is beter, maarja, die ga je niet samen met de Stage gebruiken.
Dus weg met de Stage EX, en gewoon een Nord Piano.
Maar, de effectsectie is niet zo flexibel, geen layers...
enz...

Enerzijds is de voorspelbaarheid in de doorontwikkelingen van de grote fabrikanten (Roland, Yamaha) positief te noemen. Je weet altijd waar je je aan kan verwachten. Er zijn zoveel bakken dat iedereen wel eentje vindt die PERFECT doet wat hij / zij wil, als je de prijs ervoor wilt betalen.

Een opvolger op een bak is altijd 'beter' bij deze merken, terwijl het bij Clavia altijd 'net anders' moet zijn. Of ben ik alleen met die indruk?

Vandaar mijn droomsetup en 'het blijft wachten op het all-in-one monster'.
Maar dat ga je zeker niet van ze krijgen onder de € 4000 :). Als we het al krijgen!

Ik verwacht juist van geen enkele leverancier zo'n alles in een monster, ik zal m ook nooit kopen aangezien je zelf dan concessies doet aan je 'eigen' live kwaliteit. Hiermee bedoel ik de flexibiliteit qua sound die ik verwacht van een toetsenman onstage. Of laat ik zeggen wat er van mij als toetsenman verwacht wordt in wat ik doe. Ik moet flexibel zijn en divers, zowel mijn eigen sound kunnen neerzetten als exact, of in ieder geval een zo dicht mogelijke benadering van de originele sounds/studio versies. Voor mij zal dat nooit een alles in een bak worden. Zou je kunnen kijken naar een OpenLabs Neko maar daar doe je weer concessies op een ander vlak.

Een goede combi van instrumenten zorgt bij mij voor die flexibiliteit en daarmee het karakter dat ik zoek of gewenst is.

Dat Nord de meest flexibele (mijns inziens he!! Geen feit hahaha) apparaten maakt vind ik ook, heb niet voor niets een deal en ben er sinds de Nord Lead 1 al bij. Ondanks dat Wout en ik elkaar niet kennen hahaha, allemaal vanuit een andere invalshoek denk ik. En ze zitten ook overal in mijn setup bij ieder project dat ik doe wanneer ik geen originelen mee kan nemen. Blijft voor mij de meest ideale Rhodes, Wurly, Hammond, Clavinet en sampleplayert. Voor mij geen laptops onstage, niet meer...alleen maar dikke set met MOTU/DP combi. Geen slecht syncende Ableton zooi en dikke onnodige instabiele samplelibraries.
Maar een setup met alleen Clavia doe ik niet meer (sorry jongens)

Interessant, interessant. Leuke posts mrt en Manu.

@ Manu:
Jij hebt de luxe dat je die planken allemaal tot je beschikking hebt. Ik, als arme student, kan me 1 plank veroorloven. De Nord Stage is dan, wat mij betreft, de 'perfecte plank'. (Ben aan het sparen om 'm bij DV247 voor 1999 pond te kopen, maar daar is 'ie nu 2450 :$). Ik kan dus niet kiezen uit verschillende mogelijkheden.
Maar als je die keuze toch hebt, wanneer kies je dan voor wat? En waar kun je uit kiezen?

Ik vind 2000 Euro voor een Nord Piano eigenlijk best duur. Voor 1000 Euro meer heb je een Stage EX (orgels/synths erbij). Ik hoop dat ze nog een keer met een opvolger van de G2(X) komen, maar ik denk dat ze dat voorlopig niet zullen doen.

Interessant, interessant. Leuke posts mrt en Manu.

@ Manu:
Jij hebt de luxe dat je die planken allemaal tot je beschikking hebt. Ik, als arme student, kan me 1 plank veroorloven. De Nord Stage is dan, wat mij betreft, de 'perfecte plank'. (Ben aan het sparen om 'm bij DV247 voor 1999 pond te kopen, maar daar is 'ie nu 2450 :$). Ik kan dus niet kiezen uit verschillende mogelijkheden.
Maar als je die keuze toch hebt, wanneer kies je dan voor wat? En waar kun je uit kiezen?

Ik zelf, als ik een beetje heb gevolgd ook wat je doet, dan absoluut de Nord Stage!! Is ook echt een super te gekke bak, wij hadden het alleen over een luxe probleem qua alles-in-een-monster hahaha.

Die Nord Stage is super (de Classic ook al btw!) flexibel en klinkt goed MAAR ik zou als ik in de positie zou zitten van 2000,-/2500,- te besteden hebben en 'arme' student / beginnend (of misschien ben je dat helemaal niet, excuses dan) zijn NOOIT voor een alles in een bak gaan als de Nord Stage. Het is een standaard geworden maar ik zou met de ruime keus die er tegenwoordig is aan relatief gezien goedkope hardware, gaan voor een combi van de verschillende merken. Zodat je ook minimaal 2 toetsenborden hebt, up to date-zijnde sounds, flexibel in het kiezen van specifieke apparaten voor verschillende klussen, productie klare set die ook niet klinkt als een demo van 1 merk (door het gebruik van 1 alles-in-een-bak) enz...

Voor 2000,- tot 2500,- kan je zo'n gave live-gig-ready hardware setup samenstellen met een beetje zoeken die zo goed klinkt, multi inzetbaar is, up to date en alle type sounds covered!! Wat bijna een must is als je een beetje wilt gaan spelen.

Ik zelf, als ik een beetje heb gevolgd ook wat je doet, dan absoluut de Nord Stage!! Is ook echt een super te gekke bak, wij hadden het alleen over een luxe probleem qua alles-in-een-monster hahaha.

Die Nord Stage is super (de Classic ook al btw!) flexibel en klinkt goed MAAR ik zou als ik in de positie zou zitten van 2000,-/2500,- te besteden hebben en 'arme' student / beginnend (of misschien ben je dat helemaal niet, excuses dan) zijn NOOIT voor een alles in een bak gaan als de Nord Stage. Het is een standaard geworden maar ik zou met de ruime keus die er tegenwoordig is aan relatief gezien goedkope hardware, gaan voor een combi van de verschillende merken. Zodat je ook minimaal 2 toetsenborden hebt, up to date-zijnde sounds, flexibel in het kiezen van specifieke apparaten voor verschillende klussen, productie klare set die ook niet klinkt als een demo van 1 merk (door het gebruik van 1 alles-in-een-bak) enz...

Voor 2000,- tot 2500,- kan je zo'n gave live-gig-ready hardware setup samenstellen met een beetje zoeken die zo goed klinkt, multi inzetbaar is, up to date en alle type sounds covered!! Wat bijna een must is als je een beetje wilt gaan spelen.

Ok ok. Maar ik wil zo graag uit de mond van een ervaren toetsenist als jij (zo te zien) wat concreets horen. Wat je zelf hebt en gebruikt. Of wat je mij/ons zou aanraden.
Ik ben wel echt van de enkele plank, gezien gebrek aan een auto. Heb vooral gigs in Amsterdam, dus met OV vervoeren is vaak het geval. Het liefst ook 73/76 toetsen.

Ik heb momenteel een nord stage ex88 en een nord electro 3. Voor mij de ultieme setup.
Een deel overlap maar dat maakt voor mij de mogelijkheid voor splits en keuze per toetsenbord eenvoudiger. Enige maar's zijn de volgende:
beperkt sample geheugen in nord electro: 68mb: alle samples moeten eerst ingeladen worden om te kunnen beoordelen of ze goed zijn, ik mis nog een echte pure goed string en brass, effect sectie in stage is uitgebreider (delay e.d. + wheel) dan de electro. Ik wacht met smart op de nieuwe pianosamples die voor q1 aangekondigd zijn, dan is hopelijk alles op orde.

groeten

jorgen

Ik vind 2000 Euro voor een Nord Piano eigenlijk best duur. Voor 1000 Euro meer heb je een Stage EX (orgels/synths erbij). Ik hoop dat ze nog een keer met een opvolger van de G2(X) komen, maar ik denk dat ze dat voorlopig niet zullen doen.

De Stage EX heeft

- geen sweepable mid EQ (was al lang voorgesteld door de userbase op het Nord forum, bij 't toenmalige Armadillo, voor de Nord Stage, maar hebben ze dus gehouden voor de Nord Piano), wat jammer is want sommige piano's zijn echt wel té schel en andere weer te ongedefinieerd om ze geloofwaardig in te zetten...

- geen 512 MB geheugen (wat je echt wel nodig hebt wil je de Nord setup toch veelzijdig houden, een beetje akoestische piano in de XLR-versie is al minimum 60 MB, want op die sound wil je geen compromissen maken bij een stagepiano, toch?),

- geen pedal / damper geluiden, ...

dus het is zeker niet zomaar "Nord Piano = Nord Stage EX - orgel - synths".

Morphing en layers zijn vanuit het perspectief van de Nord Piano niet nodig.
De piano-sectie vanuit de Nord Stage is erg opgewaardeerd wat zich vertaalt in de prijs.

Ik ben zelf zeer tevreden met mijn opstellilng: Roland stage piano met daar bovenop een Nord Electro 2. Maar als ik het opnieuw moest doen had ik ook even gekeken naar deze jongen: http://www.korg.com/sv1. Plaats daar een Nord electro 3 boven (of een Nord C2 naast) en het kan niet meer stuk.

Electro 3 en SV-1 zijn in mijn opzicht dubbelop (qua bedoeling van de bak, niet qua sound).
Ik heb ook nog nooit een toetsenist gezien met een Roland Fantom én Yamaha Motif boven elkaar, zonder daar bedenkingen bij te hebben.

C2 ernaast is wel zinvol, gezien de beperkte mogelijkheden van de orgelsectie in de SV-1.
Dan ga je ook werkelijk voor de electro-mechanische sounds in de SV-1.

Electro 3 en SV-1 zijn in mijn opzicht dubbelop (qua bedoeling van de bak, niet qua sound).
Ik heb ook nog nooit een toetsenist gezien met een Roland Fantom én Yamaha Motif boven elkaar, zonder daar bedenkingen bij te hebben.

C2 ernaast is wel zinvol, gezien de beperkte mogelijkheden van de orgelsectie in de SV-1.

Je hebt gelijk. Voor een deel dubbel, maar ik ga voornamelijk voor de orgelsectie van de Electro. Het zou wat dat betreft ook een andere orgel emulator kunnen zijn. Persoonlijk vind ik echte drawbars prettiger werken dan de knopjes van de Electro.

Je hebt gelijk. Voor een deel dubbel, maar ik ga voornamelijk voor de orgelsectie van de Electro. Het zou wat dat betreft ook een andere orgel emulator kunnen zijn. Persoonlijk vind ik echte drawbars prettiger werken dan de knopjes van de Electro.

Ik heb momenteel een Nord Stage 88 (niet de EX) en een Hammond XK3 met een Leslie 760, :okdan:). Een Nord Piano zou voor mij een goed alternatief zijn aangezien ik de synthsectie en de hammond in de Nord Stage niet gebruik.

Dat gezegd hebbende. Op[ het podium heb je soms ook wat strings en/of blazers nodig. Die zitten niet in de Nord borden, althans niet in de Stage, Piano of de Electro. Een Wave neem ik liever niet mee het podium op, sluit niet aan op de muziek die ik daar maak.
Ik zit er aan te denken om een PC3X aan te schaffen om die reden. Mogelijk een Motif XS88.
Eerst maar even gaan luisteren.

Maar wellicht is binnenkort mijn prachtige NS88 te bewonderen op de SF marktplaats........

Back