Keyboard voor gebruik met VST

Alcje

Ouwe rot
Hey Mensen,

Ik heb me toch al een tijdje de verlangens om een keyboard te halen :D
Gewoon 1 die werrkt met vsti's

Maar waar moet je nu eigenlijk op letten?

Iemand die goede tips aan aanraders heeft? IK hoor goede dingen over emu xboard? en is het nu nodig om bijv een 61 te halen? een 49 is toch meer dan voldoende?

Het gaat enkel om gitaren en wat instrumenten bij te spelen op bestaande banden.

Wat ik wel wil is dat het keyboard werkt met Cubase 5.

En nog heb ik een vraag, hoe gaat dit precies te werk met aansluiten dan? :) Misschien noob vraag hoor. Maar bij hardware in me cubase heb ik mijn interface als geluidskaart ingesteld.

Ik wil wel gewoon geluid via mijn interface hebben ;-). Of sluit je die gewoon aan en dan krijg je een extra apparaat bij cubase oid? :)

Heb het nognooit gebruikt dus vandaar die vraag ;-)

De axiom leek me wel leuk, maar wat ik daar allemaal over lees hier stemt mij niet echt vrolijk eigenlijk.

Ook voor de mensen die al langer met vsti's werken, zijn er eigenlijk goede accordeon samples te krijgen? :)

Ik speel zelf redelijk accordeon, maar op keyboard gaat het veel sneller uiteraard. Heb dus wel een echte, maar keyboard is wat handiger natuurlijk.

2 keuzes:

- een keyboard waar een usb of firewire aansluiting op zit. Die kan je rechtstreeks op je computer aansluiten. Merk, type en aantal toesten etc is geheel je eigen keus/smaak.
Dus daar kan ik je niet mee helpen. Zelf gebruik ik een CME uf5 keyboard.

- een keyboard met een midi out poort, die je met een midi kabel aan een midi interface aansluit (usb of firewire). Die midi interface kan ook een uitgebreide geluidskaart zijn waar de midi poorten ook opzitten.

Makkelijkste en meest voorkomende oplossing is de eerste.

Wil je alles in één oplossing dan zoek je naar een midi keyboard waar knoppen en schuiven opzitten, midi poorten opzitten en een een ingebouwde geluidskaart heeft.

Het is belangrijk dat je een geluidksaart hebt die ASIO drivers heeft, zodat je een kleine vertraging hebt tussen het moment dat je een toest indrukt en het geluid uit je computer komt. Dus niet met je onboard geluidskaart blijven pielen. De meeste muziekgeluidskaarten hebben ASIO drivers.

De term interface is hetzelfde ding als je gekuidskaart in je verhaal. Dus een audio interface. Als daar ook midi poorten opzitten is het ook een midi interface.

Nu even belangrijk opletten: wat is je huidige geluidskaart ?

Hey Niel,

Sorry voor me wat late reactie!

Volgens mij zitten er naast de usb aansluiting toch altijd wel midi in en out op?

Ik heb namelijk 3 werk pc's nu. 1 zit een konnekt 6 aan die heeft geen midi in en out, de andere is een konnekt 24d die heeft wel midi in en out en de andere is studio konnekt 48 die heeft het ook.

Ik gebruik uiteraard gewoon de drivers van me kaart. Latancy is 5.0 ms ofzo.

Hoe selecteer je in je cubase dan je keyboard? NIet bij audio hardware setup ofzo?

Heb dat nognooit gedaan vandaar. Niet dat ik niet me interface kann gebruiken namelijk ;-)

Heb je zelf nog aanraders?

Welk genius heeft je in vredesnaam die interfaces aangesmeerd? Want eerst zeg je een n00b te zijn, maar dat zijn geen n00b interfaces!

Je zegt dat het werk pc's zijn? Als er zulke interfaces aanhangen, dan moet er toch ook iemand in de buurt rond lopen met verstand van cubase en midi?

Idd...op de meeste controller keyboards (zoniet alle) zit minimaal ook een midi out poort.

Ik ken cubase niet, maar in vrijwel alle sequencers heb je ergens bij voorkeuren/preferences een tabje voor midi zitten. Is je keyboard aangesloten via usb voordat je het programma opstartte, dan moet je daar de naam van het keyboard of iets dergelijks zien staan. Dan zeg je gewoon "deze wil ik gebruiken" door er een vinkje achter te zetten of op enable te klikken en dan is het gaan mit der banaan.

Maar met alle respect: dat staat gewoon in de handleiding van Cubase. Waarschijnlijk bij "Getting started"

Euhm ik heb geen verstand van midi keyboards etc. Daar ben ik "noob" in haha

Die interfaces heb ik uiteraard zelf uitgekozen. En werken prima. Het enigste wat ik doe is het opnemen van vocalen etc. :-)

Maar wil ook een keyboard hebben om wat in te spelen ;-)

Zit er nog een verschil in, of je je keyboard aansluit via usb of via midi?

Kwa snelheid?

Nee, dat zou niet moeten uitmaken aangezien midi een protocol is wat werkt op een vaste datasnelheid. Maar theoretisch is USB veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel sneller dan midi.

Bovendien is de snelheid van midi veel meer een issue voor de ontvangende partij aangezien het een serieel protocol is. Nootje voor nootie "druppelt" binnen dus een accoord kan "nooit" exact alle noten op de zelfde tijd laten beginnen/klinken, maar dat kun je bijna niet horen. Midi vertraagd pas bij grote hoeveelheden data op 1 (oudere) synth. Op een PC/Mac met vst's ga je die beperking echt niet tegenkomen.

Voor het inspelen maakt het niet veel uit. Maar USB is gewoon handiger. 1 Kabel voor stroom en midi -> klaar. Dat gedoe met die midi kabels en adaptors (blech) ;)

Nee maar het is toch beter om hem via me interface te laten lopen? En dus juist niet op usb te laten lopen? :) Dan gebruik ik de midiport van me interface!

Mag aan nemen dat dat bij tc wel goed geregeld is ;-)

Ik gebruik zelf een EMU XBoard en dat werkt prima via USB. Hij heeft overigens ook een Midi-Out. Kan ook nog op batterijen en via een adapter (haalt normaal spanning via USB, adapter moet je dus extra kopen). Maar de snelheid via USB is perfect (merk je niks van), maar ook via midi loopt het allemaal als een zonnetje. Als je wel een vertraging lijkt te horen dan is dat eigenlijk meestal de latency veroorzaakt door niet optimale Asio drivers.

Voordeel van de EMU (maakt nauurlijk zelf geen geluid) zijn de hoeveelheid draaiknopjes. Deze zijn ook erg makkelijk toe te wijzen met de bijgeleverde software aan een bepaalde VST. Je kunt er ook meerdere opslaan. Dus eenvoudig wisselen. Werkt dus prefect. Daarnaast krijg je ook ProteusX er bij en heb je gelijk al een leuke VST. Je ziet best vaak in filmpjes en op foto's dat deze ook profesioneel gebruikt wordt...als dat natuurlijk wat zegt ;-)

Vaak kun je er 2e hands ook al eentje scoren voor weinig, maar nieuw zijn ze ook niet overdreven duur. Klavier speelt ook prima, zeker voor dat geld!

Wel dom dat je de adapter los moet kopen, of is dat normaal bij die keyboards? Wil normaliter niks aan me usb hangen :-)

Ik gebruik de drivers van me tc dus heb niks met die asio te maken :)

Ja hoor meer positievere verhalen over EMU dan over m-audio.

Ik ga er is naar kijken ;-). Vond de prijs idd wel meevallen. 150 euro nieuw ofzo voor een 49 :)

Bij een keyboard (dus met eigen geluiden en ritmes) heb je wel een voeding, maar bij een midicontroller (zeg maar de XBoard) zie je vaak dat de voeding via USB gaat. Overigens vind ik dat zelf geen probleem.

De EMU is een prima apparaat, wat een beetje lullig is, althans dat vind ik dan, is dat als je speelt de drukknopjes bewegen (er zit beweging in). Niks ergs, maar soms een beetje knullig. Overigens is de kwaliteit van de drukknoppen en draaiknoppen prima. Ik heb er in ieder gevoel geen problemen meegehad en ze zvoelen nog als nieuw.

Ik heb trouwens ook de 49.

Welke drukknopjes bewegen dan? de zwarte? op je klavier of hoe heet dat? :)

Ja ik heb even de groottes zitten kijken. Een 49 is groot zat. wil ook niet groter. anders word het helemaal zo'n log ding haha ;-)

Moet alleen even kijken of ik hem gewoon op me buro leg of dat ik hem op een standaard zet. Buro lijkt me denkik beter.

Maar de bouw kwaliteit is wel goed van de emu dan? Ik hoor vaak dat veel van die midicontrollers er plastic fantastic uit zien. Maar dat hebben ze allemaal volgens mij wel? :)

Het klavier is prima en voelt degelijk aan! De draaiknoppen ook. De drukknopjes (zie bijlage) die hobbelen een beetje als je speelt. Niks erg, maar het ziet er een beetje triest uit, zeker als je het vergelijkt met de rest van de controller wat allemaal erg degelijk voelt. Maar ze zijn niet slap o.i.d. Ik vind de EMU niet echt plastic aandoen, oké het is geen tank van metaal, maar echt een fijne en stevige controller, die prima op een bureau kan staan, maar ook stevig genoeg is om op een standaard te zetten! Op MP staan er trouwens een paar te koop, mocht je 2e hands ook een optie vinden!

Attachments

• XBOARD.JPG
    XBOARD.JPG
    60,7 KB · Bekeken: 103
Maar het maakt dus niet uit, als je hem via midi aansluit of je vista oid hebt?
Of moet je alsnog de drivers ervoor installeren?

Ziet er wel gelikt uit dat ding!

Als je niet VIA USB werkt dan hoef je volgens mij geen drivers te installeren. Wat dan niet werkt is het maken van patches. Dus het toewijzen van controllers aan de knoppen om een softsynth te bedienen. Dan kun je alleen de standaard instelling gebruiken. Ik zou zelf dus altijd wel de drivers isntalleren. Je hoeft ze dan niet te gebruiken in je DAW, maar wel handig om patches te maken met de bijgeleverde software.

Check deze link maar eens voor meer info. Kun je ook op de foto klikken voor een groot formaat plaatje, kun je hem goed bekijken.

Ah kijk dat is wel handig om te weten :-) Ik ga na de kerst is even naar de winkel toe om te kijken hoe hij aanvoelt!

Denk dat emu toch wel de beste keus is atm :-)

Thanks voor de info :-)
:D

Stel je koopt een kleinere zo'n 25? Kan je daar ook alles mee spelen zoals met zo'n 49? Ik bedoel die heeft meer toetsen? Gaat dat via een knop ofzo? :)

Die je aan en uit zet en dat je dan bivj de hogere noten kunt spelen oid? :)

Of moet je dan met 1 hand 1 knop vasthouden oid?

Er zitten transpose knoppen op waarmee je alle toetsen op een 88 key toetsenbord kunt bereiken met een 25 key controller. Die hoef je niet vast te houden. Met de ene knop schuif je het bereik naar links en met de andere vice versa. Maar mijn tip (en als bezitten van een 25 key usb controller): koop alleen 25 keys als het niet te veel ruimte in mag nemen.

Moest ik er nu 1 willen kopen zonder gewogen keyboard zou ik altijd voor 49 of 61 gaan.

Let ook even op of er al drivers voor windows 7 zijn. Nog lang niet iedereen is "bij"'". Ookal mocht je hem niet gaan gebruiken met windows 7 dan is het toch een indicatie van hoe snel (en goed) een fabrikant z'n klanten ondersteund. ESI b.v. Al meer dan een jaar zijn er Windows 7 release candidates beschikbaar en zelfs nu winbdows 7 twee maanden officieel uit is kunnen ze nog niet zeggen hoelang het duurt om 1 lullig drivertje voor de keystation 25 te porten.

Al met al blij dat ik nu op de mac zit ;)

mjah ik kan er 1 2dehands kopen voor weinig.

ik ga het alleen gebruiken om wat instrumenten bij te spelen op een band.
Dus het is niet dat ik van hoog naar laag moet. Denkik zo ;-)

Ik gebruik het ook alleen maar om dingetjes in te spelen, maar ik vind 25 keys gewoon veel te weining. Kleiner dan 49 zou ik niet doen. Dan kun je ook nog een akkoordje aanslaan bij je melodie. Scheelt weer een take ;-)

Maar da's heel persoonlijk natuurlijk!

Back