Afmix

Digital

Stamgast
Hallo iedereen,

Ik heb al wat rond gekeken bij verschillende topics, alleen kan ik mijn probleem nergens concreet terugvinden.

Het zit namelijk zo

Ik heb al enkele tracks die volledig klaar zijn om naar het label op te sturen alleen zit ik volledig in de knoop met mijn gehele mix. Ik heb reeds verschillende video's aangekocht via een mac pro tutorial site en nergens kan ik mijn probleem vinden.

Als ik mijn mix bv door mijn monitors hoor knallen klinkt die echt hemels, alleen wnr ik deze dan effe door mijn headphone wil horen of alles daadwerkelijk goed zit klinkt die voor geen meter meer... heeft het temaken met mijn wijze van afmixen, heeft het temaken met mijn monitors, ik weet het echt niet...

Meestal vergelijk ik mijn mix met tracks van chocolate puma etc etc en van zodra ik deze vergelijk door mijn monitors klinken ze ''bijna'' gelijkwaardig, alleen wnr ik ze beide door mijn headphone beluister is er echt een groot verschil te horen, alles komt er beter door bij hun tracks zoals synths, percussie, kick, ect etc...

Ik begrijp echt niet wat ik fout doe, het is echt demotiverend om zo te werken, denken goed bezig te zijn en uiteindelijk aan de eindstreep blijkt dat helemaal zo het geval niet te zijn.

Mijn gearlist momenteel:

Monitors: Behringer Truth B2031A
Soundcard: RME HDSP 9632

Alvast hartelijk bedankt! 8~

heeft het temaken met mijn wijze van afmixen, heeft het temaken met mijn monitors, ik weet het echt niet...

Het heeft alles te maken met het zaakje tussen je oren!
Doen, doen, doen, leren, leren en nog eens leren.
Jaaaaaaaaaaarenlange ervaring op doen... echt iets anders zit er niet op.
Er is géén gouden tip. Niet opgeven en blijven groeien!

Ik begrijp echt niet wat ik fout doe, het is echt demotiverend om zo te werken, denken goed bezig te zijn en uiteindelijk aan de eindstreep blijkt dat helemaal zo het geval niet te zijn.

Dit moet niet demotiverend zijn, maar JUIST motiverend!!!
Daar ga je jongen, de wondere wereld van het mixen, luisteren, balen, leren en weer opnieuw mixen!

Zou het dan bv niet kunnen dat ik een totaal fout beeld krijg door mijn ''budgetvriendelijke'' monitors? Ik heb al wel vaker gedacht aan een leuk setje Genelec's te kopen om een meer eerlijke weergave van het geluid te verkrijgen.

Dat zou kunnen. Maar hoe is het met de akkoestiek van je studio gesteld?

Maar dan nog; dit is op zich normaal. Luister je mix op meer plaatsen en probeer de problemen die je elders hoort op je monitors op te lossen. Zo leer je je monitors kennen, en daar zul je het toch van moeten hebben. Van ervaring met die dingen.

Natuurlijk zouden betere monitors je beter kunnen helpen, evenals betere akkoestiek in je studio, maar volgens mij moet je gewoon even doorzetten en proberen de foutjes die je met je koptelefoon (of de autoradio enzo) hoort ook te leren herkennen als je op je monitors aan het mixen bent.

Ik zit met een vrij groot probleem qua akkoestiek... Mijn studio is namelijk daar waar ik woon, op zolder, natuurlijk MET een schuin dak... :s

Zou het dan bv niet kunnen dat ik een totaal fout beeld krijg door mijn ''budgetvriendelijke'' monitors? Ik heb al wel vaker gedacht aan een leuk setje Genelec's te kopen om een meer eerlijke weergave van het geluid te verkrijgen.

Genelec is goed,. En bv Krk maakt erg goede budgetvriendelijke monitors.
Maar waarschijnlijk heb je een redelijk stel monitors en is er met je mix niet veel mis maar is t de mastering waar t aan schort.
Goede monitors kunnen een hoop hebben maar zodra t mindere kwaliteit is waarop je afluistert,. wordt t heel belangrijk dat de mastering goed gedaan is.

kun je het niet eens andersom proberen?
dus dat je er voor zorgt dat ze via je headphones ''gelijkwaardig'' klinken
en ze daarna via je truths vergelijken hoe het verschil dan is?
zodat je zegmaar even de akkoustiek in de ruimte omzeilt

ik weet wel dat mixen via je headphones volgens sommige niet goed werkt
hoewel je dan wel beter verschil in panning kan horen

ik heb dezelfde monitors als jij alleen ik had met het aansluiten
per ongeluk met mn vinger het knopje van de high frequency een tandje harder gezet van 1 monitor
het duurde even voordat ik dit doorhad maar dat werkt dus ook verwarrend

mischien kun je nog eens op de achterkant het knopje room compensation
verschuiven ivm de akkoestiek in je ruimte mischien scheelt het iets?

Mijn inschatting:

In jouw situatie, andere monitors...?
Onzin!!! Neem dat a.u.b. van mij aan!

Gewoon roeien met de riemen die je hebt. Niet gelijk nieuwe riemen willen aanschaffen zolang je nog niet eens kunt roeien!

Tuurlijk helpen superdure top-off-the-bill-monitors wel aan een nóg betere mix, zeker in akoestisch perfecte ruimtes en studio's met hele dure equipment. Echt om de puntjes op de i te zetten en alle detail te horen.

Maarrrr in de basis een goede mix maken (die overal best lekker klinkt) kan hartstikke goed op budget monitors. Sterker nog... ik ken producers die op een setje creative-crap-speakertjes de vetste platen hebben geproduceerd.

Zelf produceer ik al ruim 10 jaar op budget Alesis monitors. Ik wil ook wel eens een keertje naar de echte monitors toe, maar ik heb nu die overstap nog even niet nodig... ik maak (vind ik zelf dan...) prima mixen op deze monitors! Dit omdat ik ze echt dóór en dóór ken!!!

Neem van mij aan: je kunt nog zulke dure spullen kopen, zonde van je geld. Ga de strijd met jezelf aan. Leren, doen, leren, doen en groei!!!

Over een paar jaar zul je versteld staan van jezelf!

Ik snap waar je het over hebt, ik heb exact hetzelfde probleem. Wat goed klinkt door m'n koptelefoon klinkt werkelijk voor geen meter door m'n KRK's. Het is niet alleen een kwestie van details (iets doffer, of iets minder bas of zoiets) maar de totale mix klinkt compleet anders ... sommige geluiden die behoorlijk luid doorklinken door m'n koptelefoon vallen volledig weg in de mix door m'n monitor... zeer frustrerend.
Toevallig werk ik ook op zolder in een vrij grote ruimte (50m2 of meer) met schuine daken dus wellicht zit 't 'm daar inderdaad in. Ik heb m'n monitors die op m'n bureau staan en in een hoek, blakbij die schuine wanden stonden, al verplaatst naar het midden van de kamer met helaas weinig opzienbarend resultaat en ook heb ik inmiddels al speakerstandards besteld met mopads maar stiekum weet ik dat ook dat geen flikker zal gaan uitmaken (en ik laat het weten als dat onjuist blijkt)...

Ik heb een soortgelijke vraag als die van jou reeds eerder gepost op dit forum en ook daar werd geantwoord dat het een kwestie is van ervaring opdoen en je monitors leren kennen. Enerzijds geloof ik wel dat er weinig in te brengen is tegen de collectieve wijsheid van zo veel ervaren muzikanten maar anderzijds is het wel enigszins frustrerend.... ik heb monitors gekocht om nou eens even een topgeluidje neer te zetten en alles wat ik eruit krijg is een harde, alles overheersende basdreun...

Anyway, voordat het op een kaping van je post gaat lijken , wat ik je in ieder geval wil adviseren is het volgende: mix af op je monitor totat het goed klinkt en luister daarna op je autospeakers, hifi-speakers, i-pod, bij vrienden/familie etc om te horen hoe het klinkt. Maak desnoods (als je de tijd hebt) 2 mixen, 1 via de koptelefoon en 1 via de monitors en luister welke het beste klinkt op goede en slechte hifi systemen.

Succes,
Paul

Ik snap waar je het over hebt, ik heb exact hetzelfde probleem. Wat goed klinkt door m'n koptelefoon klinkt werkelijk voor geen meter door m'n KRK's. Het is niet alleen een kwestie van details (iets doffer, of iets minder bas of zoiets) maar de totale mix klinkt compleet anders ... sommige geluiden die behoorlijk luid doorklinken door m'n koptelefoon vallen volledig weg in de mix door m'n monitor... zeer frustrerend.
Toevallig werk ik ook op zolder in een vrij grote ruimte (50m2 of meer) met schuine daken dus wellicht zit 't 'm daar inderdaad in. Ik heb m'n monitors die op m'n bureau staan en in een hoek, blakbij die schuine wanden stonden, al verplaatst naar het midden van de kamer met helaas weinig opzienbarend resultaat en ook heb ik inmiddels al speakerstandards besteld met mopads maar stiekum weet ik dat ook dat geen flikker zal gaan uitmaken (en ik laat het weten als dat onjuist blijkt)...

Ik heb idd net hetzelfde voor maar dan omgekeerd! :D

Ik mix mijn track af op mijn monitors om dan later eens te luisteren hoe hij door mijn headphone klinkt, soms valt een gehele leadsound weg die door mijn monitors echt strak en dik klonk, kicks die echt vet door de monitors klinken en door mijn headphone amper body hebben... echt om gek te worden! =(

kun je het niet eens andersom proberen?
dus dat je er voor zorgt dat ze via je headphones ''gelijkwaardig'' klinken
en ze daarna via je truths vergelijken hoe het verschil dan is?
zodat je zegmaar even de akkoustiek in de ruimte omzeilt

ik weet wel dat mixen via je headphones volgens sommige niet goed werkt
hoewel je dan wel beter verschil in panning kan horen

ik heb dezelfde monitors als jij alleen ik had met het aansluiten
per ongeluk met mn vinger het knopje van de high frequency een tandje harder gezet van 1 monitor
het duurde even voordat ik dit doorhad maar dat werkt dus ook verwarrend

mischien kun je nog eens op de achterkant het knopje room compensation
verschuiven ivm de akkoestiek in je ruimte mischien scheelt het iets?

Hoe moet kan ik dit het beste instellen voor mijn ruimte? Ik leef namelijk op zolder met een schuin dak en de kamer is om en bij de 6 op 8. :P

Momenteel staat alles op 0db (usual)

Op zich gebruik je de ruimte goed
er zou wat hoog weg geleid kunnen worden via de schuine kanten

maar met nearfields mag dit niet significant zijn
je zit er met je neus op

Dus mijn akkoestiek is al bij al nog niet zooo slecht?

Je akoustiek is maar een klein deel... je gebruikt idd nearfield

Paar aanwijzingen van mijn kant:
1: zet je afluistering eens op oorhoogte en een stukje draken schuim achter de speakertjes

2:Ga eens met een analayzer kijken wat je spectrale verschil is.

3:Ros niet gelijk in elk kanaal een EQ, maar luister gewoon eerst eens naar je balans. Dan pas eq. In jouw geval denk ik dat je met enkel wat hoog op/laag af dingen al een eind kan komen(even vanuit gaande dat je alleen softsynths gebruikt). Met een EQ verandering, verandert ook je balans weer. (vaak hebben softsynths een enorme bult laag...tenminsten die dance sounds dan..)

4: Luister niet te hard af. Wat vaak helpt is een vaste afstelling maken van je afluistervolume en dan pas te gaan mixen naar dat level toe. Het harde volume van je afluistering past automatisch je 'neutraliteit' van je oren aan wat weer ten nadele is van je mixcapaciteit. Vaak zet je je afluistering harder omdat je bijv dat ene melodielijntje te zacht hoort. Grijp naar de fader ipv de afluistering!

5: Zet in je sequence op een extra track, de commerciele track die je geweldig vindt en zet die in mute. Dan kun je met solo, makkelijk je mix A/B vergelijken. Je kunt dan aardig vergelijken of je in de buurt komt. En kijk op je analayzer... geweldig ding...

6: Wissel regelmatig tussen je headphone en je afluistering als je de boel niet vertrouwt(wederom op NORMAAL niveau!). Maar ga niet je hele mix maken op je headphone, spectraal zal je headphone waarschijnlijk lekkerder klinken dan je afluistering (no offence) maar je balans hoor je beter op je monitors(dat heeft weer te maken met crossfeeding etc). Zo leer je ook je monitors goed kennen. En luister je mix af op veel verschillende systemen als het klaar is...

Tja, zo kan ik nog wel ff doorgaan, hopelijk kun je hier al iets mee..

Laatst gewijzigd:
Je akoustiek is maar een klein deel... je gebruikt idd nearfield

Paar aanwijzingen van mijn kant:
1: zet je afluistering eens op oorhoogte en een stukje draken schuim achter de speakertjes

2:Ga eens met een analayzer kijken wat je spectrale verschil is.

3:Ros niet gelijk in elk kanaal een EQ, maar luister gewoon eerst eens naar je balans. Dan pas eq. In jouw geval denk ik dat je met enkel wat hoog op/laag af dingen al een eind kan komen(even vanuit gaande dat je alleen softsynths gebruikt). Met een EQ verandering, verandert ook je balans weer. (vaak hebben softsynths een enorme bult laag...tenminsten die dance sounds dan..)

4: Luister niet te hard af. Wat vaak helpt is een vaste afstelling maken van je afluistervolume en dan pas te gaan mixen naar dat level toe. Het harde volume van je afluistering past automatisch je 'neutraliteit' van je oren aan wat weer ten nadele is van je mixcapaciteit. Vaak zet je je afluistering harder omdat je bijv dat ene melodielijntje te zacht hoort. Grijp naar de fader ipv de afluistering!

5: Zet in je sequence op een extra track, de commerciele track die je geweldig vindt en zet die in mute. Dan kun je met solo, makkelijk je mix A/B vergelijken. Je kunt dan aardig vergelijken of je in de buurt komt. En kijk op je analayzer... geweldig ding...

Tja, zo kan ik nog wel ff doorgaan, hopelijk kun je hier al iets mee..

Die techniek gebruik ik al, een track laden die naar mijn mening goed klinkt en die dan vergelijken met mijn mix. 8~

Ik denk dat ik ook rekening zal moeten houden met de kwaliteit van plugs die de big guys gebruiken voor hun mixen die ikzelf niet heb zoals bv. de plugs van UAD, die brengen wel vaker een wereld van verschil naar voren qua sound.

Ik ben tevens al enkele maanden aan het twijfelen om mijn Virus ti te verkopen (wegens het minimale gebruik ervan) en van dat geld UAD plugs te kopen daar ik echt enorm veel belang hecht aan de kwaliteit van de sound maarja, het is en blijft een emotioneel goed die ti van me! :p

Ik zal zelf niet te snel spul gaan verkopen, zoals ook al eerder gezegd. Gewoon eerst lekker bezig met de spullen die je hebt. Raak je apparatuur eens een paar dagen niet aan, en ga andere leuke dingen doen.

En ga dan weer eens fris er mee aan de slag, werkt soms wel goed. Op den duur luister je er ook "door heen" als je zo intenstief bezig bent.

De big guys, rossen hun muziek naar de masteraar...
Die vaak weer om stems vraagt om dat de geleverde mix zo slecht is..
En vergeet niet dat de muziek van cd vaak al zo plat is als een dubbeltje... (loudnesswar... gelukkig is er een alternatief: het K-systeem.)

Je eindbus doet ook nog een hoop he.. wat heb je erin? en vooral wat voor volgorde..

En vooral... de tip van Baseman... werkt erg goed! (vaak ook het goedkoopst :-) )

Back