De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Punten T18-D08 en T18-D16
Punten N5-7 en N5-8

Dit zou mijn keuze zijn voor minimale beginnerset
Eerst flink oefenen op oude pcb's.

Oh heb net deze besteld..

MMOBIEL Yihua 853D 3 in 1 Soldeerstation 720W met Heteluchtpistool 550W en DC-Voeding​

Oh nee deze
Screenshot 2024-06-02 at 09.14.18.png

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
zal maar een smt train setje kopen. daar kun je smt solderen mee oefenen.
Paar onderdelen erop en dan eraf.
daarna met je reparatie aan de slag gaan.

Zou nog willen toevoegen,

Rol litze, spuitje soldeerpasta, soldeerflux, bus IPA en eventueel een loep.

Ik zou voor een one-off reparatie het betreffende apparaat naar een reparateur brengen, in plaats van een vermogen te investeren in allerlei spullen en absoluut nul garantie dat het jezelf allemaal gaat lukken. Een metertje kopen om e.e.a. na te meten is ok, maar er zijn grenzen...

Dat kun je vast annuleren, of anders retourneren.

Tenzij @MstrFX echt van plan is om vaker hiermee bezig te zijn, natuurlijk. Dan is het een ander verhaal. Maar voor één enkele reparatie zou ik het niet doen.

Ja ik heb meerdere spullen afgelopen maanden gekocht. 20 jaar geleden was ik met ucapps.de bezig geweest maar heb nu meer tijd. :)

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Op zich is het wel fijn wat van dat soldeerspul in huis te hebben. Ik heb vorig jaar ook een soldeerstation en toebehoren gekocht en gebruik het toch wel met enige regelmaat voor kleine reparaties en mods (met name oude game consoles). Het eet geen brood en staat niet in de weg.

Ik zou voor een one-off reparatie het betreffende apparaat naar een reparateur brengen, in plaats van een vermogen te investeren in allerlei spullen en absoluut nul garantie dat het jezelf allemaal gaat lukken. Een metertje kopen om e.e.a. na te meten is ok, maar er zijn grenzen...
Zo ben ik er definitief 3m² aan kwijt terwijl ik steeds van bak naar bak moet stapelen om ergens bij te komen.
Terwijl als je een vliering hebt kun je alles laten staan met wat plastic folie tegen het stof.

Dat en ik ben oprecht geïnteresseerd in audio elektronica en een bak met verzamelde elektronica heeft het ook beetje aangewakkerd ism YouTube :)

dat kan toch met een veel simpeler soldeer station?
Deze is veel te duur/ uitgebreid.
Ik zou hem ook annuleren. En wat simpelers halen.

ja kan zeker, maar je weet nooit, daarnaast vind ik het wel een fijn idee dat ik iets heb wat me uitdaagt.
2 vrienden van me zijn vrij ervaren dus die kunnen hier dan ook gezellig komen rommelen.

Tja. erg uitgebreid voor 200,-, dan gaan bij mij al alarm bellen rinkelen, het merk zegt me niks. Ik denk dat je beter voor een kwaliteits merk kan gaan zoals het duitse Ersa.

Het is een chinees allegaartje, kan je prima mee aan de slag, maakt niet veel uit.
De soldeerbout is een Hakko cloon, beter een paar Originele Hakko soldeerpunten kopen voor erop.

ik heb een stuk of 5 soldeerbouten, daar zit ook Chinese namaak tussen, werkt bijna net zo goed.

Hi @EdwinSL en Vic.

Ja ik zat eerst naar weller te kijken ook 2e hands maar het kwam door toch wel goede reviews dat ik op deze ben uitgekomen maar ik heb er totaal geen verstand van.

D5 is een protectie diode, die kan eruit. dit cirquit werkt prima zonder die diode ook
Ok het is gelukt! Hij werkt nu zonder de D5. Het was wel lastig leek wel of ze superlijm hadden gebruikt maar met de blower op 7 lukte het super blij hiero.

@Disharmonic ik snap je punt over de kosten dit ding blijkt in usa 150 dollar te kosten. Maar de Eq is rond 110,- dus laten repareren was ook geen optie.
image.jpg
En dit is m’n werkplek Japanse stijl :)
image.jpg

zou wel een nieuwe diode plaatsen. want als je nog eens een verkeerde adapter aansluit gaat er wellicht meer stuk. wel tof dat het je gelukt is!

ja is ook een goede oefening meteen, maar denk wel dat ik een loep nodig heb dan.

Back