De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

dat vraag ik me ook af, het kan zijn dat de grafietspray veel sneller afslijt.
er zijn van die speciale stiften voor te koop, maar erg duur. daarbij vraag ik me ook af hoe lang het blijft zitten.

Welke speciale stift als ik vragen mag.

Ik denk dat het van belang is dat het geleidend materiaal (grafiet of zilver) zich als een
sterke emulsie op de contacten moet opdrogen.
Ik heb een tijdje geleden by een Polysix wat contacten behandeld met conducting silver paint.

http://www.banzaimusic.com/Conducting-Silver.html
6,55 EUR

Drie keer een laagje erop. Het werkte prima en de emulsie voelde na droging stevig aan maar, ik weet ook niet hoe lang dat meegaat.

Een beetje vage meneer uit de USofA heeft voor Keyboard contacts een op het oog mooie oplossing maar, toen ik de links ging volgen om het te bestellen liep het bij mij dood.

@Matthew
Die dure twee componenten pasta kan je met wat passen en meten toch wel in een kleinere dosering gebruiken of is dat door de verpakking niet goed mogelijk? Meldt even welke je hebt A.U.B.

Groetjes,

Marc

@Matthew
Die dure twee componenten pasta kan je met wat passen en meten toch wel in een kleinere dosering gebruiken of is dat door de verpakking niet goed mogelijk? Meldt even welke je hebt A.U.B.

Groetjes,

Marc

Hoi Marc,

Ik heb deze:

naam: "Key Contact Repair Kit"
van het bedrijf Oak Tree Enterprises
http://www.oaktreevintage.com/keyboards.htm

Ik heb deze:

naam: "Key Contact Repair Kit"
van het bedrijf Oak Tree Enterprises
http://www.oaktreevintage.com/keyboards.htm

Beste Matthew,

Ahh, die was ik ook tegen gekomen toen ik op zoek was.
Wat me eraan stoorde dat er geen specificaties werden gegeven
(wat erin zit) maar wel veel blabla over hoe geweldig het zou zijn.
Dan krijg ik altijd het gevoel dat ik teveel betaal voor een product dat
in een gelijke vorm voor veel minder te koop is en niet als tovermiddel
wordt aangeprezen.

Wat staat er op die labels van de potjes?
Of zit er een bijsluiter bij van wat erin die potjes zit --> kunnen we dat eens gaan vergelijken met die conductive silver paint die ik heb.

Als er volumes worden aan gegeven in bv ml, dan kan je natuurlijk uitrekenen wat de mengverhouding moet zijn. Vervolgens de juiste maat schepje en/of pipet gebruiken en eens een test doen op een of ander niet absorberend materiaal. Dan merk je wel of ie uithardt.

Aan de foto's te zien gaat het hier ook om een zilver gebaseerde emulsie.

Groet,

Marc

Beste Matthew,

Ahh, die was ik ook tegen gekomen toen ik op zoek was.
Wat me eraan stoorde dat er geen specificaties werden gegeven
(wat erin zit) maar wel veel blabla over hoe geweldig het zou zijn.
Dan krijg ik altijd het gevoel dat ik teveel betaal voor een product dat
in een gelijke vorm voor veel minder te koop is en niet als tovermiddel
wordt aangeprezen.

Wat staat er op die labels van de potjes?
Of zit er een bijsluiter bij van wat erin die potjes zit --> kunnen we dat eens gaan vergelijken met die conductive silver paint die ik heb.

Als er volumes worden aan gegeven in bv ml, dan kan je natuurlijk uitrekenen wat de mengverhouding moet zijn. Vervolgens de juiste maat schepje en/of pipet gebruiken en eens een test doen op een of ander niet absorberend materiaal. Dan merk je wel of ie uithardt.

Aan de foto's te zien gaat het hier ook om een zilver gebaseerde emulsie.

Groet,

Marc

Op de labels van de potjes staat niet zo veel.
Er zit een "Material Safety Data Sheet" bij waar volgens mij wel wat nuttige info op staan.
Ik zal daar ff een PDF van proberen te maken.
(ik heb geen scanner hier dus moet ff pielen met de mobiele GSM telefoon smart).

Attachments

• RKR-A.jpg
    RKR-A.jpg
    117 KB · Bekeken: 185
  • RKR-B1.jpg
    RKR-B1.jpg
    43,6 KB · Bekeken: 197
  • RKR-B2.jpg
    RKR-B2.jpg
    52,1 KB · Bekeken: 194
Beste Matthew,

Dank voor de foto's.
Ik heb de oorspronkelijke producent van jouw wondermiddeltje gevonden:

http://www.chemtronics.com/p-713-circuitworks-rubber-keypad-repair-kit.aspx

Verkopen ze in blisters met 6 sets voor 160 USD =26,60 USD
Oak Tree Enterprises is dus een reseller die er een leuke winst op maakt.

Dan de inhoud:
In hoofdzaak gaat het om een zelfde soort principe (geleidende expoxy door zilver erin), zij het dat jij twee componenten spul heb en ik een-component spul.

Zie foto: blauwe inzet: jouw dure spul en verder mijn goedkope spul.

Bij jouw zit carbon en silicone dioxide als middeltjes in een van de potjes erin dat bij mij er niet in zit.
Afgezien van het 'trade secret': alkoxysilone ester dient het allemaal hetzelfde doel: een harde geleidende emulsie maken.
Als je het patent bekijkt van die alkoxysilone ester: is dat een middeltje dat de zilver partikels op een bepaalde wijze bind. Google maar eens "Chemie ester". Ik ben geen chemicus maar ik snap wel een
klein beetje in samenhang met het lezen over 'mijn' stofjes dat er bij onder invloed van zuurstof en vocht uit de lucht de harding plaats vind. Bij mij is de Ethylacetaat de ester.

Nou, nou.... schieten we hier nu alemaal wat me op?
Het lijkt op elkaar maar het gaat natuurlijk om de duurzaamheid van de werking c.q. slijtvastheid.
Dat weten we dus niet echt afgezien van de claim die Chemtronics stelt en dat zij specifiek melden dat het is om worn-out carbon contacten te herstellen.

Jammer dat ze geen doseerbare verpakking hebben gemaakt.
Jouw verhouding moet 10:1 zijn volgens de inhoud die te lezen is op de verpakkingen.
Experimentje lijkt me de moeite waard.

Groetjes,

Marc

Attachments

• contactrepair.jpg
    contactrepair.jpg
    39,6 KB · Bekeken: 192
Beste Matthew,

Als je een experimentje doet, dan zou het heel fijn zijn als je je bevindingen meld.

Experiment voorstel:
Gewoon op het oog 10:1 mengen.
Op een hard niet absorberend oppervlak vesrchillende 'dots' uitzetten in verschillende diktes.
De tijd van drogen en harden bijhouden.
Na bijvoorbeeld een dag eens erover wrijven met je vingers of papier.
Kijken of het afgeeft en voelen hoe hard het is (met je nagel indrukken).
Met een ohmmeter de geleiding testen.

Groet,

Marc

aluminium solderen....

KAN DAT DAN?

ja, dat kan.

aluminium soldeert slecht omdat het materiaal binnen 0,1 sec oxideerd.

dus, neem een oude soldeerbout, wat olie, en schuurpapier.
breng op het aluminium oppervlak een dun laagje olie aan, en dan door de olie heen de oxidelaag wegschuren, ( krabben gaat ook ), en dan door de olie heen het oppervlak heet maken met de oude soldeerbout, tin toevoegen, en dan schoonmaken....

:mega:

Laatst had ik een stuk gear ter reparatie liggen daar kwam geen normaal geluid meer uit.
De output volume was laag ,en het weinige geluid eruit kwam kraakte en stoorde.
Wat drukken op de printplaat ,deed vermoeden aan wat koude soldeerpunten vanuit de fabriek [ ja, zelfs als dingen uit de fabriek komen zijn ze vaak niet 100 %]
En er zaten dus zelfs wat koude soldeerpunten op die ik natuurlijk heb nagesoldeerd

Maar het gekraak bleef.
Maar was nu wel goed te vinden rond een klein subminiatuur relais.
Printplaat versie relais met een doorzichtig kapje, en met gouden contacten.
Deze gouden contacten waren dus wat gecorrodeerd/vuil geworden.
Kapje eraf, stukje zeer fijn schuurpapier er een paar keer tussen door halen , en het hele ding doet het nu weer.

Hmmm,...ik raadt het gebruik van schuurpapier ten zeerste af.
Hoe fijn het schuurpapier het ook is; de gouden contactlaag is zo dun dat je dat er zonder problemen afschuurt of in elk geval ernstig beschadigt.
Je kunt gewoon een stukje papier gebruiken.
Papiertje tussen de contacten plaatsen, contacten opelkaar drukken met het papiertje ertussen, papiertje een paar keer heen en weer trekken, klaar is kees.
Je kunt het papiertje eventueel inspuiten met koppenreiniger.

Ik heb eea aan oude relais-telefooncentrales geserviced en daar deden we dat altijd op deze manier.

Je bedoelt het gevaar ervan :-)
Jezelf aarden aan de aarde met een draad..... je hebt ook speciale polsbandjes met draad eraan..
Maar statische lading voorkom je door niet te wrijven op niet geleidende materialen (zoals kunstof/tapijt)
Dus met kunststof schoenen op een (kunststof)vloerkleed wordt het snel statisch opgeladen....
Heb er zelf nog nooit echt veel last van gehad... even je hand ontladen aan aarde en dan een IC/etc.. pakken.

Polsbandje aan aarde,....niet doen ! ! !
Polsbandje vastklemmen aan het te servicen apparaat.
Het is de bedoeling dat je hetzelfde potentiaal hebt dan het apparaat waarmee je bezig bent.
Stel dat het apparaat een potentiaal heeft van een paar duizend volt (Heel normaal) en jij zit vast aan de aarde, dan gaat het nog steeds fout.
Gewoon het klemmetje van het polsbandje aan de massa van het betreffende apparaat vastknijpen.
Overigens is het voldoende als je jezelf eerst ontlaadt aan het betreffende apparaat en tegelijk aan aarde.
Dan is het potentiaal echt nul tussen jou, het apparaat en de aarde.
Zolang je niet over bepaalde vloerbedekking loopt dan blijf je op nul.

Daar komt nog iets bij: Ik weet uit ervaring dat je een nare schok kunt krijgen als je per ongeluk een fase aanraakt terwijl je vast zit aan aarde met zo'n polsbandje.
Gelukkig zit er een weerstandje tussen jou en die aarde maar het voelt toch naar.
Ik moet er niet aan denken dat er een polsbandje is waar die weerstand niet in zit,...

Als zo'n beschadigde schroef niet meer te verwijderen is door het toedoen van een vorige 'techneut' dan kan je door een stukje rubber (bv binnenband van een fiets) tussen de kop en een schroevendraaier te plaatsen de schroef er meestal nog uit krijgen.

Deze tip heeft me buitengewoon veel tijd en ellende bespaard. :okdan:

Ik heb een dremel gekocht en daarmee maak ik een sleuf in de kop van de schroef waardoor ik hem los kan maken met een platte schroevendraaier.
Uiteraard daarna wel een nieuwe schroef erin.

"Ik heb een dremel gekocht en daarmee maak ik een sleuf in de kop van de schroef waardoor ik hem los kan maken met een platte schroevendraaier.
Uiteraard daarna wel een nieuwe schroef erin."

Ja, zo doe ik ook al heel lang en dat werkt uitstekend.
Als de originele bout/schroef niet meer voorhanden of te kopen is, dan ga ik er met een zijdeglans autolak (spuitbus) overheen om het weer mooi te maken.

Over die autolak gesproken: Ik heb inmiddels hele sets bouten, ringen en schroeven zo zwart gemaakt als vooraad voor die types waar ik niet standaard aan kan komen in het zwart

Beste Matthew,

Dank voor de foto's.
Ik heb de oorspronkelijke producent van jouw wondermiddeltje gevonden:

http://www.chemtronics.com/p-713-circuitworks-rubber-keypad-repair-kit.aspx

Verkopen ze in blisters met 6 sets voor 160 USD =26,60 USD
Oak Tree Enterprises is dus een reseller die er een leuke winst op maakt.

Dan de inhoud:
In hoofdzaak gaat het om een zelfde soort principe (geleidende expoxy door zilver erin), zij het dat jij twee componenten spul heb en ik een-component spul.

Zie foto: blauwe inzet: jouw dure spul en verder mijn goedkope spul.

Bij jouw zit carbon en silicone dioxide als middeltjes in een van de potjes erin dat bij mij er niet in zit.
Afgezien van het 'trade secret': alkoxysilone ester dient het allemaal hetzelfde doel: een harde geleidende emulsie maken.
Als je het patent bekijkt van die alkoxysilone ester: is dat een middeltje dat de zilver partikels op een bepaalde wijze bind. Google maar eens "Chemie ester". Ik ben geen chemicus maar ik snap wel een
klein beetje in samenhang met het lezen over 'mijn' stofjes dat er bij onder invloed van zuurstof en vocht uit de lucht de harding plaats vind. Bij mij is de Ethylacetaat de ester.

Nou, nou.... schieten we hier nu alemaal wat me op?
Het lijkt op elkaar maar het gaat natuurlijk om de duurzaamheid van de werking c.q. slijtvastheid.
Dat weten we dus niet echt afgezien van de claim die Chemtronics stelt en dat zij specifiek melden dat het is om worn-out carbon contacten te herstellen.

Jammer dat ze geen doseerbare verpakking hebben gemaakt.
Jouw verhouding moet 10:1 zijn volgens de inhoud die te lezen is op de verpakkingen.
Experimentje lijkt me de moeite waard.

Groetjes,

Marc

Ik heb dit spul 2 jaar geleden eens gekocht via Farnell en ik kan bevestigen dat dit werkt. Ik heb diverse rubber pads er mee gedaan en na 2 jaar doen ze het nog steeds.

Er zit 1 ding aan, als je het mengsel maakt moet je het ook meteen gebruikenen continu de deksel er op zetten, een paar uurtjes laten staan is geen probleem maar na een dag is alles verhard, dus goed plannen wat je er precies me gaat verven. Ik heb er toen 5 toetsen borden mee gedaan een afstand bediening en de Push buttons van de Juno60.

Het spul van Banzai heb ik ook liggen maar nog niet uitgeprobeerd.

Iemand tips over hoe ik van die selector knoppen met veer systeem kan schoonmaken?
De knoppen op mijn Evans SE-810 ruizen nog al en 1 maakt slechte verbinding, ik moet elke keer het knopje wiebelen om signaal te krijgen.

Het zijn van die knoppen met veersysteem, als je de ene indrukt gaat de andere automatisch uit.

attachment.php

Attachments

• Evan se-810.jpg
    Evan se-810.jpg
    11,2 KB · Bekeken: 185
Daarvoor moet je de schakelaars uit elkaar halen, niet al te moeilijk, maar wel goed opletten. Toen ik het deed, sprong er een klein onderdeeltje weg, waardoor de "terugveer" werking stopte. Bij deze:
vertical_push_button_switch_with_spring_PS.jpg

maar dan van plastic kun je bovenop een palletje optillen, waardoor de hele as eruit kan. Aan de zijkant van die as zitten de metalen contactjes die voor de electrische geleiding zorgen. Misschien met een fiberpen schoonmaken, of een beetje bijbuigen zodat ze weer goed contact maken.

curette

curette

Vraag als je bij de tandartsenpraktijk of mondhygienist komt wat ze doen met die tools, waarmee er tussen je tandvlees en tanden wordt gepeurt en gemartelt, gebeurt als die tools voor hun versleten zijn.

Het leverde mij een mooie set tools op (zie foto) die voor van alles en nog wat bruikbaar is in de electronica.

Je vind dit soort tools ook Ebay onder de naam 'Curette' in allerlei prijzen. Die de professionals in NL gebruikenkosten tussen de 30 en 40 USD per stuk. Dus dat valt wel mee als je er slechts een nodig zou willen doen hebben.

Dit geldt ook voor de frazen die de tandarts gebruikt --> leuk spul als je bijvoorbeeld vero-board met doorgetrokken moet frazen.

Attachments

• curette.jpg
    curette.jpg
    35,1 KB · Bekeken: 186
Ik heb die tools inmiddels een maand en ik moet zeggen dat ze uitermate handig zijn. Met name die met die blauwe ringtjes en die er boven ligt gebruik ik vaak (zie bovenstaande foto).

De twee kanten zijn gespiegeld gebogen wat handig is voor zowel linker- als rechterhand-gebruik. De ene zijde van zo'n uiteinde is rond, de ander af gevlakt. Met die vlakke kant kan je goed hardnekkige vuiligheid wegschrappen. Bijvoorbeeld de corrosie van een batterijlek op de printbanen (Polysix) of het wegschrapen van de lak op de banen om het koper bloot te leggen waarop je dan iets kan solderen (modificatie).
Voorheen deed ik dat met het afgebroken plaatschroevenraaierachtige uiteinde waar door het afbreken een braam was ontstaan.

De punt is handig om kortsluiting tussen twee naastliggende eilandjes te kunnen voelen en oplossen.

Door het haakachtige van het gebogen uiteinde kan eenvoudig onder een pootje van een component van bovenaf gebogen worden om het te lichten i.c.m. een soldeerbout als de pootjes van het component omgebogen zijn op de soldeerzijde.

Ook kan je door de bochtige vorm van het uiteinde om moeilijke bochten heen om iets los te wrikken.

Het wippen van SMD componenten is ook lekker met deze tools.

De tools blijken ook van een zeer hard staal te zijn. Dus, buigen niet zomaar kapot of breken af. Wat ik voorheen als vergelijkbaars en goedkoop had, liet zich te makkelijk buigen (goedkoop staal).

Goed gereedschap is toch vaak het halve werk.

Laatst gewijzigd:
Hmm, moet morgen naar de tandarts, dus zal een vragen:eureka:

Back