De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

16 bit era ram probleem niet beperkt tot 1 bit. Ik moet vandaag hetzelfde doen!

Welke pc het precies is bij jou zie ik niet meteen.

Laatst gewijzigd:
HEb je nog enige pointers voir mijn reparatie? Ik heb geen ic check apparatuur. Atari mega st4. Ik vermoed bij mij een 74ls244 of 373 maar ik ben niet zeker. Ik begin met de 2 dichtst bij het ram (iets in de 50 qua pcb nummers bij de mega4), maar er zijn er nog 4 in de buurt.

Dit is een Tandy TRS80 mk3.
Ik heb met een scoopje de niveaus van de adres en data lijnen bekeken vlakbij de processor, die leken allemaal Ok. Toen na de eerste adres buffer ( twee 74LS244's) en daar was 1 adreslijn ca 0.5 volt max (A02).
Toen heb ik de desbetreffende buffer eruit gesoldeerd, voetje erin en nieuwe 74LS244 en toen werkte het weer naar behoren.
Was een mazzeltje, want dat adres ging naar meer ic's die problemen hadden kunnen geven.

Attachments

• IMG-20240731-WA0000.jpeg
    IMG-20240731-WA0000.jpeg
    65,9 KB · Bekeken: 88
  • 20240724_093811.jpg
    20240724_093811.jpg
    109,8 KB · Bekeken: 78
Ik heb wel een scope dus ik zou in principe verder op onderzoek kunnen gaan na veel voorstudie (ik ben er maar matig in thuis)..maar ik denk dat ik de 2 RAM buffer ic's gewoon eerst vervang en dan opnieuw check.

Als het een TRS80 is had ik hem nog te nieuw ingeschat. Ik dacht dat het een bak met een 64000 processor was, maar het is dus nog een 8bit Z80.

Sluit de eq aan op het lichtnet.
Sluit op de com aansluiting van je multimeter het zwarte meetsnoer
en op de V aansluiting het rode meetsnoer aan.
We gaan nu eerst kijken of de wisselspanning aanwezig is.
Zet de meter op wisselspanning en auto bereik.
Zet de eq aan.
Zwarte meetkabel op de gele 0 en de rode meetkabel op de gele 1, noteer de gemeten spanning (als voorbeeld b.v. 12V ac)
Zwarte meetkabel op de gele 0 en de rode meetkabel op de gele 2, noteer de gemeten spanning (als voorbeeld b.v. 12V ac)
Als je vervolgens de zwarte meetkabel op de gele 1 en rode meetkabel op de gele 2 zet moet daar dan volgens de voorbeeld spanningen 24V ac staan.
Als daar de wisselspanning aanwezig is is de trafo o.k.
Gaan we nu de dc spanningen controleren.
Zet de multimeter in DC en auto bereik.
Ik ga er vanuit dat voor de gelijkrichting 2x 4 diodes zijn gebruikt. (brug gelijkrichting)
De verwachte negatieve en positieve DC spanning bij onze voorbeeld spanning van 12V wordt dan 1.41 x 12v ac = 16.9V dc
Zwarte meetkabel op de rode 0 en de rode meetkabel op de rode 1, noteer de gemeten spanning (als voorbeeld b.v. +16.9V dc)
Zwarte meetkabel op de rode 0 en de rode meetkabel op de rode 2, noteer de gemeten spanning (als voorbeeld b.v. -16.9V dc)
Nog even een afbeelding, dat maakt het wat makkelijker.

Bekijk bijlage 3851226
Dank! (Iedereen trouwens)

AC is 17,5v 1 en 2

DC = -12,4 (0 en 2)
DC = 14.5 (0 en 1)

Ik heb gemerkt dat ik eerst m’n zwart (com) aan moet brengen en dan autorange aan moet zetten.

Hier meet ik 25.8v

image.jpg

@MstrFX Die aarde maakt niet uit voor de werking, wel voor de veiligheid. Die moet idd aan de behuizing. Ik zou eens kijken of die schakelaars (selector, equalizer) nog goed werken die bovenaan op het front zitten. Zoveel spannends zit er niet in zo'n eq.
Er is weer geluid!

1. Ik heb alles doorgemeten zoals ik duidelijk uitgelegd kreeg. @MPU-401AT 👍

2. Idd de inputschakelaar schoongemaakt!!

3. Ik heb zeer vloeibare flux netjes over de eq boards soldeerpunten gesmeerd en toen even met 420 graden even gerevitaliseerd maar geen idee of dit aangeraden wordt of normaal Is.

Alle 20 faders/sliders moeten er wel uit denk ik :/

1 helemaal stuk

IMG_5462.jpeg
IMG_5461.jpeg

Die ene fader met die scheve schacht kun je demonteren en vervolgens kun je deze fader ook demonteren
om te onderzoeken of de schacht weer recht gezet kan worden.
Wat is er volgens jou mis met de overige faders?

De overige faders (neem aan geen vca) hebben een schoonmaak beurt nodig. Althans, het volume per band komt soms met een beetje vertraging. Kan dat een capacitor zijn?

Ik zou beginnen met elke fader één voor één in te spuiten met Kontakt 60
of een gelijkwaardig product en de fader flink/rustig heen en weer te raggen.
Het is natuurlijk wel een oude bak en dan zijn de condensators wel verouderd.
De condensators die gebruikt zijn, zijn niet van de hoogste kwaliteit, maar dat is niet erg.
Tenslotte stel je de EQ meestal één keer in om vervolgens nooit meer iets aan de instellingen te veranderen.
Mocht het in jou geval de bedoeling zijn om wel elke keer de instellingen te veranderen, lijkt mij de lag niet zo'n
groot probleem.

Ik zou beginnen met elke fader één voor één in te spuiten met Kontakt 60
of een gelijkwaardig product en de fader flink/rustig heen en weer te raggen.
Het is natuurlijk wel een oude bak en dan zijn de condensators wel verouderd.
De condensators die gebruikt zijn, zijn niet van de hoogste kwaliteit, maar dat is niet erg.
Tenslotte stel je de EQ meestal één keer in om vervolgens nooit meer iets aan de instellingen te veranderen.
Ja die kontakt60 had ik nog liggen en idd gebruikt.
Ga nog wel even kijken komende week. Ik vind Eq's erg leuk.
Kwa gebruik, nou ik ga juist zo veel mogelijk muzikaal de eq gebruiken. Mijn output monitoring is 100% zonder eq, zover ik weet en (in het hardware gedeelte)
Heb wel met crossovers te maken uiteraard.

Zo, ik heb de 2 RAM buffers 74LS244 van de Atari vervangen en nog een elco. Te laat om te testen, dus momenteel is dit Schrodinger's reparatie.

Hopelijk mag ik de andere vier laten zitten. Dip20...

Nog een tip, want dat is deze draad: via's leeg maken na het desolderen van componenten:

Eerst vers soldeer toevoegen aan de via
Als het dan met enkel de verwarmde desoldeerpomp niet lukt: net zoals bij een onverwarmde pomp je soldeerbout aan de andere kant van de via zetten. Werkt altijd! Eerst je pomp plaatsen, dan je bout, dan pomp activeren.

Als een transformator voor 220v is gemaakt en ik er 230v op zet krijg je een hogere secundaire step down toch? Ik kreeg nu rond 13-15v out. Hoe kan ik dit berekenen als ik er een 230v inzet?

In het ideale geval gewoon de 220/230 verhouding. In de praktijk, even proberen. Als er verder geen regelaars zijn hangt één en ander ook af van de belasting. Zo'n typische "domme" 9V trafo bv zal onbelast altijd meer dan 9V geven.

Ja ik kan dus ook geen schema vinden :/ wat het lastiger maakt voor mij is dat de transformator 2 verschillende voltages uitspuugt. Als ik een 220v bron had kon ik de origineel bedoelde output achterhalen.

Ik heb een actief componentje dat werkt op 3V - 15V, 12VDC nominaal, 30mA verbruik. Mijn voeding is 16.8V. Zet ik gewoon 3 1N4148 diodes in serie met de plus om min of meer op 15V uit te komen?

Het steekt verder niet nauw dus een spanningsregelaar etc is hier niet nodig. Zolang de boel niet opfikt is het goed. En er is weinig ruimte.

Laatst gewijzigd:
Back