De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Ja ik zat er al aan te denken om je te berichten maar wellicht is een hele rol ook te veel maar wel leerzaam om de verschillen te ondervinden. Doen we!!

Ja ik zat er al aan te denken om je te berichten maar wellicht is een hele rol ook te veel maar wel leerzaam om de verschillen te ondervinden. Doen we!!
en 1mm is belachelijk
0,7 gebruik je voor bijna alles
Vroeger had nedis van die tuutjes tin en rolletjes van 250 gram
Fluitin heeft helaas alleen nog maar halve kilo rollen, 1Kg is er helaas ook al niet meer

halve kilo Fluitin 0,75 kost nu 32,04 ex 21% btw
klos 1 mm kost 26,14

Laatst gewijzigd:
Is het niet handiger dat je vraagt of je een sample van een paar meter kunt krijgen.
Is is volgens mij genoeg om te testen denk ik. :)

Nou volgens mij gaan we een synthforum kortings code ontvangen 🎉

Zonder dollen, ik merk met dit hele diy gebeuren wel hoeveel tijd er voor een beginner in gaat zitten om goed en weten wat je koopt bij elkaar te verzamelen.

Ik ben eindelijk even verder met de labor edu kit gegaan en tis toch wel wat priegel (voor mij dan) werk.
Nu heb ik alleen de headers (niet die voor de mini pcb's) even een drupje seconde lijm gegeven. Kan dat kwaad? Maakt het wel makkelijk want lijmen omdraaien en solderen. Ging wel goed..

Scherm­afbeelding 2025-06-07 om 12.15.19.png

Dankzij dit filmpje gister begonnnen.

Dank je wel @Nicolas 2000 voor je duimpje, er is bij 1 header wel wat witte uitslag gekomen van de seconde lijm maar maakt mij niet uit eigenlijk.
Hij is nu af! Maar net zoals in het filmpje wel een grond hum. Das wel echt minder kwa design.. dat ga ik morgen oplossen. Ook even kijken wat een lineaire psu doet voordat ik het verander.

Edit: in het filmpje op 51min zegt ie dat je grond van de psu header moet pakken en die in je breadboard pluggen.. ok

Laatst gewijzigd:
Wat ik bij headers vaak doe: 1 pootje proberen solderen, en als het scheef is even opnieuw verwarmen en herpositioneren. Eens op zijn plaats, de andere pootjes met 2 handen doen.

Ik heb nog wel een vraag, er zitten naar mijn idee best wel cheopo trim/potmeters op. blauw en dan een zwart plastic staafje. Sommige draaien mooi stabiel, andere met een hort en stootje.
Is dat gebrek aan quality controle? Ik heb met de warmte blower op 335 graden (vast te heet) even twee seconden erop geblowed en flink lopen draaien.. draait wel goed nu.
Maar ik zit te denken aan upgrade van die dingen...

De bijgeleverde switching mini adapter meet 12.222v Maar heb toch even een grotere jongen linear erop gezet en op 12.228v afgesteld en dat maakt wel enorm uit kwa hum, die is dan helemaal weg namelijk.

Dan komt de vraag... als je gaat prototypen.. Ga je dan werken met een middelmatige adapter of ga je van het beste uit.. met de kans dat het weer anders uitpakt in een rack...

Gebruik in je lab betrouwbare lineare labvoedingen met goede stroom readout per channel en goede instelmogelijkheden. Als je dingen ontwikkeld wil je niet lopen kutten met je basic spullen.

Ik gebruik meestal cheapo trim en potmeters, test ze wel even met de Dmm voor gebruik.

....
Dan komt de vraag... als je gaat prototypen.. Ga je dan werken met een middelmatige adapter of ga je van het beste uit.. met de kans dat het weer anders uitpakt in een rack...
Beiden. Het is altijd goed om te kijken hoe een circuit reageert op een power supply die minder stabiel is en/of veel ripple heeft. Dat kan iets zeggen over de kwaliteit van de principeschakelingen en componenten die je gebruikt.

Weetje:
Bij mijn versie bleek het aansluiten van een lab psu niet te werken. Het ding wieberde met de spanningsuitgangen. Volgens de ontwerper kon ik het board vervangen door een latere versie om dat te verhelpen of een modificatie uitvoeren om de stroombegrenzing/beveiliging uit te schakelen. Dat laatste ga ik doen omdat ik zelf de stroombegrenzing wil kunnen bepalen per te ontwikkelen schakeling.

Ik heb bij mijn Labor gemerkt dat de vdc input exact wordt doorgegeven dus terwijl ik mijn lineaire voeding afstelde ging het labar circuit precies mee.

Ik ben eindelijk even verder met de labor edu kit gegaan en tis toch wel wat priegel (voor mij dan) werk.
Nu heb ik alleen de headers (niet die voor de mini pcb's) even een drupje seconde lijm gegeven. Kan dat kwaad? Maakt het wel makkelijk want lijmen omdraaien en solderen. Ging wel goed..

Bekijk bijlage 3862260

Dankzij dit filmpje gister begonnnen.

Dit is wel handig om componenten tijdelijk op hun plek te houden. Wel oppassen, want smelt door de warmte waardoor het misschien in je header gaat zitten. Door met een andere stukje er op te ‘deppen’ krijg je dat er wel weer uit trouwens.

Had jij niet zo'n soldeerframe gekocht MstrFX? Met zo'n matras aan de andere zijde om de componenten aan te drukken.

Ik heb wel zo'n roterend soldeer frame gekocht, maar geen matras aan de andere zijde, dat zegt me niks eigenlijk.

Ik ben op zoek naar een Sumida LC-15 voor mijn JX-8P. Nu kan ik deze wel kopen voor 80 euro maar leuker is om deze zelf te maken. Heeft iemand hier ervaring mee of is dit af te raden?

Attachments

• LC-15.PDF
    128,1 KB · Bekeken: 92
Ik heb een nieuwe simpele enveloppe in m’n eurorack geschroefd en als ik aangesloten opstart krijg ik een hum en als ik onaangesloten opstart en in m’n busboard plug geen hum.. wat kan dat zijn? Dank

Back