De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Hoi weer even een vraagje wat jullie zouden doen. Ik heb vandaag eindelijk m’n busboards uit Polen binnen maar heb als kado ook een filterboard meegekregen. (Zie foto’s)

Maar 1 board wilde ik in de Niftykeyz zetten waar nu een flyingbusboard in zit en de case is van metaal.

1 er is dus al filtering..
2. Stalen behuizing dus plastic stadoff’s ? Op de onderste rij staat bij elk montagegat GND namelijk.
3. op het filterboard zit een groene connector met -12 0 +12.

Ik heb ook 5v nodig dus vraag me even af hoe jullie dit zouden aansluiten. Gewoon op de 4 dikke schroeven of via de groene connector? Of alleen busboard omdat de Niftykeyz al filtering heeft?

Thx :)

IMG_7289.jpeg
IMG_7290.jpeg

Laatst gewijzigd:
Ok ik heb mn eigen hersens gebruikt.

1, plastic standoffs gemaakt zodat busboard niet in contact komt met metaal.
2, ik ga een 12 draads ribbon kabel maken waarbij ik om de -12 +12 en 5v 2 draden GND ga wikkelen ivm interferrentie.
3. de GND draden komen bij het busboard weer bij elkaar uiteraard.
4, De niftykeyz heeft al een linear psu ipv de meeverkochte switching, dus ik ga ervanuit dat er al filtering inzit, anders plaats je geen flyingbusboard..

Maargoed ik had weleens issues met opstarten met digitale modules en crosstalk dus hoop dat dit werkt.

Op het busboard bevind zich filtering, en als het goed is heb je daardoor ook geen interferentie meer...
Nou ik ga het busboard dus zonder het extra filterboard proberen gezien bovengenoemde puntjes..

Dit is een optioneel filterboard:

Screenshot 2026-06-04 at 13.43.04.png

Ja dat zou ik ook het liefst hebben, maar ik moet nou eenmaal in het pcb van de niftykeyz male header prikken en dat gaat net aan uit het zicht. Ik heb daar nu een 16pin female header in gepropt en uiteindelijk 3 draaden getrokken van een ribbon. Let wel de 0/GND heb ik ook in 3 gedeeld en per -12 +12 +5 omwikkeld en die 3 gnd's weer op de GND van busboard gezet uiteraard. 1e keer dat ik dit doe hoor zal ook wel niks uitmaken.

Alles werkt, net getest.. ik meet alleen 4.97 ipv 5v..

Laatst gewijzigd:
Ik heb nu grafietpoeder (voor bv deursloten) in huis. Het werd hier als oplossing geopperd voor slecht werkende key contacts in een CS1X. DIe heeft al nieuwe rubber strips en PCB gereinigd, maar triggert nog steeds heel slecht op veel toetsen. Als ik dat poeder bekijk, is dat absoluut niet plakkerig. Hoe pas ik dat nu toe op die contacten zonder dat geleidend poeder overal in mijn synth gaat reizen? Een heel klein beetje OK, maar blijft dat dan wel op zijn plek? Want de contacten op de PCB zijn nogal hard, gaat dat zich daar werkelijk in vastzetten?

Ik heb nu grafietpoeder (voor bv deursloten) in huis. Het werd hier als oplossing geopperd voor slecht werkende key contacts in een CS1X. DIe heeft al nieuwe rubber strips en PCB gereinigd, maar triggert nog steeds heel slecht op veel toetsen. Als ik dat poeder bekijk, is dat absoluut niet plakkerig. Hoe pas ik dat nu toe op die contacten zonder dat geleidend poeder overal in mijn synth gaat reizen? Een heel klein beetje OK, maar blijft dat dan wel op zijn plek? Want de contacten op de PCB zijn nogal hard, gaat dat zich daar werkelijk in vastzetten?
Is het niet gemakkelijker om die contact prints te vervangen dan uren te vernaggelen aan lapmiddelen? Als ik een beetje x-ref worden die prints in heel veel Yamaha keyboard gebruikt waaronder ook vrij simpele psr's. Donor vinden en kannibaliseren. Wss goedkoper dan een Amerikaanse of Engelse spares supplier.
Deze bijvoorbeeld:

Laatst gewijzigd:
Dan moet ik wel eerst heel zeker zijn dat het absoluut hetzelfde PCB is, en het wordt op die manier ook onderhand wel een dure CS1x. Als ik hem niet met het bestaande PCB gerepareerd krijg, dan verzin ik een ander plan B.

Wanneer je niet teveel gebruikt en goed uitsmeert met een wattenstaafje, concentreert het zich op de sporen, niet ertussen.
Ik ga dit bij gelegenheid eens voorzichtig proberen. Gelukkig weinig (de)monteerwerk nodig bij deze synth.

[/QUOTE]
2, ik ga een 12 draads ribbon kabel maken waarbij ik om de -12 +12 en 5v 2 draden GND ga wikkelen ivm interferrentie.
3. de GND draden komen bij het busboard weer bij elkaar uiteraard.
Zou je er niet handiger aan doen om er gewoon voor te zorgen dat je GND uiteindelijk vanaf iedere module op z’n minst een pad naar het punt in je kast heeft vanaf waar je GND in verbinding met de aarde van de rest van je elektrische installatie heeft, en het daarbij prioriteit geven aan het zo laag mogelijk zien te krijgen van de weerstand die dat pad uiteindelijk zal hebben, ipv je druk te maken over een fenomeen wat zich zolang je geen deftige radiozenders in je modulaire synth wilt gaan bouwen hooguit hoorbaar zal zijn wanneer je ervoor kiest 1 van je voedingsbussen zonder meer door te lussen naar een ingang in je systeem welke voldoende gevoelig is voor ac- signalen in het hoorbare frequentiespectrum? Scheelt volgens mij op termijn nog eens een heleboel mierenneukerij of rimpelspanninkjes op de betreffende voedingsbussen ook namelijk, als je die een beetje respecteert voor wat ze zijn.

Dan moet ik wel eerst heel zeker zijn dat het absoluut hetzelfde PCB is, en het wordt op die manier ook onderhand wel een dure CS1x. Als ik hem niet met het bestaande PCB gerepareerd krijg, dan verzin ik een ander plan B.
Snap ik. Ik baseerde me op de partnummer van die pcb's op basis van de service manuals. Ik heb er een hard hoofd in dat Yamaha voor 2 verschillende pcba's hetzelfde partnummer zou gebruiken.

"Zou je er niet handiger aan doen om er gewoon voor te zorgen dat je GND uiteindelijk vanaf iedere module op z’n minst een pad naar het punt in je kast heeft vanaf waar je GND in verbinding met de aarde van de rest van je elektrische installatie heeft, en het daarbij prioriteit geven aan het zo laag mogelijk zien te krijgen van de weerstand die dat pad uiteindelijk zal hebben, ipv je druk te maken over een fenomeen wat zich zolang je geen deftige radiozenders in je modulaire synth wilt gaan bouwen hooguit hoorbaar zal zijn wanneer je ervoor kiest 1 van je voedingsbussen zonder meer door te lussen naar een ingang in je systeem welke voldoende gevoelig is voor ac- signalen in het hoorbare frequentiespectrum? Scheelt volgens mij op termijn nog eens een heleboel mierenneukerij of rimpelspanninkjes op de betreffende voedingsbussen ook namelijk, als je die een beetje respecteert voor wat ze zijn"

Ik denk dat jij een klassiek chassis beschrijft waar een transformator op het stalen rack/ frame/ case zit. Dat is bij de niftykeyz niet het geval.
Standaard komt de Niftykeyz met een goedkope 15vdc adapter, die heb ik vervangen door een 15vdc linear psu extern. Dus swithing ripple lijkt me al afgenomen.
Daarnaast zat er een flying bus in en hebben we te maken met een virtuele 0, niet de 230v GND. Zover ik weet mag je die ook niet koppelen.
De flyingbus had ook geen aarde draad naar chassis. Dus mijn nieuw geplaatste busboard ga ik ook niet aan mn chassis vastzetten met metalen standoff's aangezien er duidelijk GND bij de busboard holes staat. Ik hou me toch liever aan het ontwerp wat gebaseerd is op flyingbus. (maar ik had crosstalk en heb aardig wat hybride modules)
Als iemand hier iets technisch over te zeggen heeft hoor ik het graag, blijft interessant.

Dit is het pcb van de Niftykeyz waar boven de 15vdc in moet. Dit board zit wel vast aan het chassis met de 3 u vormige metalen bevestigingen. Op dit board zie je ook de omzetting van 15vdc naar -12 0 +12 +5.
als je de pcb omdraait zit daar alleen 1 male 16pin eurorack male header.

IMG_7295.jpeg

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat jij een klassiek chassis beschrijft waar een transformator op het stalen rack/ frame/ case zit. Dat is bij de niftykeyz niet het geval.
Standaard komt de Niftykeyz met een goedkope 15vdc adapter, die heb ik vervangen door een 15vdc linear psu extern. Dus swithing ripple lijkt me al afgenomen.
Daarnaast zat er een flying bus in en hebben we te maken met een virtuele 0, niet de 230v GND. Zover ik weet mag je die ook niet koppelen.
De flyingbus had ook geen aarde draad naar chassis. Dus mijn nieuw geplaatste busboard ga ik ook niet aan mn chassis vastzetten met metalen standoff's aangezien er duidelijk GND bij de busboard holes staat. Ik hou me toch liever aan het ontwerp wat gebaseerd is op flyingbus. (maar ik had crosstalk en heb aardig wat hybride modules)
Als iemand hier iets technisch over te zeggen heeft hoor ik het graag, blijft interessant.

Dit is het pcb van de Niftykeyz waar boven de 15vdc in moet. Dit board zit wel vast aan het chassis met de 3 u vormige metalen bevestigingen. Op dit board zie je ook de omzetting van 15vdc naar -12 0 +12 +5.
als je de pcb omdraait zit daar alleen 1 male 16pin eurorack male header.
Ne eerst kroznaxsz z'n prima onderbouwde en steekhoudende reply te hebben gelezen en daarna deze en voorgaande begin ik me af te vragen of je jezelf niet serieus een niet bestaand probleem aan het aanpraten/beredeneren bent. Je koopt een "betere" 15VDC voeding welke vervolgens door die Niftykeys PCB meteen dmv 3 schakelende voedingen wordt opgehakt in een +en - 12 en een +5. Heb je dus die rimpels al weer even hard terug... Plus dat die drie nieuwe spanningen allen gewoon aan GND gereferenced zijn en ik me afvraag wat het voordeel kan zijn die te laten zweven tov je chassis. Anders dan het in je signaalpad importeren van rare storingen dus.

Maar ik kan het mis hebben....

Back