Making Prodigy's "Smack My Bitch Up" in Ableton by Jim Pavloff

En nu met 'n trosje Akai samplers... wie maakt me gek????!?

En nu met 'n trosje Akai samplers... wie maakt me gek????!?

Jammer dat ik maar 1.5mb geheugen in mn mpc heb anders had ik t wel willen proberen... (dan komt er waarschijnlijk toch iets anders uit maar ja :D )

Die gasten staan met zeg een slordige 100.000 euro aan hardware op het podium .
(wellis waar te "playbacken") maar das wat anders.
De gear die heeft die Liam wel.

Hij heeft zelf ooit verteld dat hij "al die gear" weinig gebruikt en altijd terug naar dezelfde apparatuur grijpt. Hij heeft ooit zelfs een writer's block gehad, net omwille van het feit dat hij teveel gear had.

Wat ik bedoel met mijn uitspraak dat heel wat mensen met tienduizenden euro's aan gear hierdoor belachelijk gemaakt worden, is dat heel wat mensen denken dat je met veel dure apparatuur gemakkelijker hits maakt.

Ik ben er zeker van dat Liam in zijn topperiode met bv. enkel Logic hits had gemaakt.

Hij heeft zelf ooit verteld dat hij "al die gear" weinig gebruikt en altijd terug naar dezelfde apparatuur grijpt. Hij heeft ooit zelfs een writer's block gehad, net omwille van het feit dat hij teveel gear had.

Wat ik bedoel met mijn uitspraak dat heel wat mensen met tienduizenden euro's aan gear hierdoor belachelijk gemaakt worden, is dat heel wat mensen denken dat je met veel dure apparatuur gemakkelijker hits maakt.

Ik ben er zeker van dat Liam in zijn topperiode met bv. enkel Logic hits had gemaakt.

We wijken misschien iets te veel van het topic af, maar ik kan het alleen maar bevestigen. Ik heb vanmiddag voor 15 euro een soort mini-MPC voor mn iphone gedownload. Ik voel de creativiteit door die beperkingen weer opborrelen!

hmmm, tja, dat zeg ik al 15 jaar...

"Iedereen kan synths en nu ook een macbook met logic kopen,
maar dat wil niet zeggen dat je een hit maakt...."

Ik doe het trouwens niet om een hit te maken,
en een dj of artisten cariere uit te bouwen,
en m'n leven door te brengen in een vliegtuig of ergens onderweg...

Ik maak muziek als hobby, om bezig te zijn,
om naar m'n eigen muziek te kunnen luisteren,
anders rot ik toch weg...

En 't plezantste vind ik om met de echte synths bezig te zijn,
(ipv computer only)

Ik gok dat ik in de afgelopen 2 jaar ongeveer 4k geinvesteerd heb in mijn droom, reason maar dan zonder computer :P Ik zal ook nooit dat geld terug verdienen maar daar gaat het helemaal niet om.

Eigenlijk vind ik de opmerking van PascalVB niet van veel inteligentie bespekt zijn, eerder een hoop jaloezie. Ik weet jij gaat zeggen nee dat is het niet, maar ik durf te wedden dat je met lustige ogen de cribthread doorkijkt iedere keer als er een nieuw fotootje bijstaat. Het is gewoon te makkelijk wat je zegt, denk je nou serieus dat iemand 10k in een studio stopt om hitjes te scoren? Ik denk mischien 5% die andere 95% puur omdat het hun 'droom' is/was om zoiets in huis te hebben. Net zoals dat dat het voor mij was.

Eigenlijk vind ik de opmerking van PascalVB niet van veel inteligentie bespekt zijn, eerder een hoop jaloezie.

Dit vind ik dan ook weer niet echt intelligent van jou :). Ik ben helemaal niet jaloers, ik heb zelf dit jaar voor meer dan 4000 euro aan spullen aangeschaft :P. Ik heb zelf niet de bedoeling hits te scoren, het is gewoon een hobby.
Maar ik ben er wel zeker van dat er velen zijn die denken dat hoe meer dure gear je hebt hoe groter de kans is om een hit te maken.

tja,
"Als je die dure gear hebt staan, dan pas kun je zelf vergelijken'

Maar der is idd, gebruikersgemak...

ja natuurlijk dat is toch ook zo
duur is veel beter jeweettog

Ja dat geef ik toe, dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik net een sigaretje stond te roken buiten. (ik moet nu echt eens stoppen daarmee lol)
Dit vind ik dan ook weer niet echt intelligent van jou :). Ik ben helemaal niet jaloers, ik heb zelf dit jaar voor meer dan 4000 euro aan spullen aangeschaft :P. Ik heb zelf niet de bedoeling hits te scoren, het is gewoon een hobby.
Maar ik ben er wel zeker van dat er velen zijn die denken dat hoe meer dure gear je hebt hoe groter de kans is om een hit te maken.

tja,
"Als je die dure gear hebt staan, dan pas kun je zelf vergelijken'

Maar der is idd, gebruikersgemak...

Of zoals Ben Liebrand het ooit mooi verwoordde:

Als je niet kunt koken in een eenvoudige keuken, gaat dat je ook niet lukken in een dure met alles erop en eraan...

Liam is gewoon geniaal.. die man heeft talent.

Hij is een van de redenen dat ik muziek ben gaan maken.. Experience heb ik grijs gedraaid toe 'listen up we're cruising hyperspeed....' 8~ - super album is dat.

Van dat namaken is het leuk om te zien dat je niet afhankelijk bent van dure apparatuur tegenwoordig.. Goede ideeen/talent + ableton zou genoeg moeten zijn...

Wat ik altijd zo grappig vindt aan mensen die iets wat al gemaakt is namaken... is dat er zoveel gelult word over hoe geniaal iets in elkaar zit, (los ervan dat ik liam erg kan waarderen) de juiste samples op een slimme manier gebruikt etc... maar of liam daar tijdens het proces ook mee bezig is... lijkt me niet. Je gaat toch gewoon aan de slag met een ideetje en bouwt iets al doende in elkaar, probeert dingen en misschien ontdek je weer dingen tijdens het doen,... wat weer inspireert etc... dat is geen vooraf bedacht compleet uitgedacht plan (althans bij mij werkt dat niet zo, jullie wel?).

En dan over instrumenten,
als je er tig van hebt, dan lijkt t me een heel karwij op ze allemaal eigen te maken en uit te diepen,.... je kiest toch (na aantal dingen proberen) de apparaten waarvan jij (naast de klank) de werkwijze handig en fijn vindt? Of ben ik nouw gek?...

Want als gitarist verzamel je toch ook geen piano's en trompetten in de hoop dat door ze te bezitten er vanzelf iets geniaals uit komt?... Lijkt me logisch dat liam zich destijds toegespitst heeft op de hardware die voor handen was in zijn slaapkamer, (909 + sampler?). en daarom is hij daar handig mee :D. toch?

19jarige liam met zijn slaapkamer set up ;)

Ik kan me zeker in het eerste stuk van electrofunk vinden. Liam zal lang niet alles van te voren bedacht hebben welke sample hij op welke manier gaat verbouwen. Dat is gewoon een creatief proces waar veel dingen gewoon uit komen rollen.
Los daarvan is het toch knap van Pavloff om dit te reverse engineeren. De meeste geluiden/samples vind ik wel goed in de buurt komen van het origineel (80% - 95% ?).
Hoe bijvoorbeeld zo'n slap VST acid lijntje met wat effecten en de goede resonanvce/cutoff envelope zo gelijkend gemaakt kan worden vind ik toch echt goed hoor.
Maar zelf zou ik nooit de drang hebben om iets te willen namaken om te kijken of ik het ook zou kunnen (ws lukt het me toch niet zo goed ook)
Ik blijf gewoon lekker m'n eigen ding doen :)

leuk om te zien hoe je het na kan bootsen...vet gedaan...

wel een kanttekening waardoor het respect voor Liam alleen maar groter wordt: Liam had geen Ableton, maar deed alles handmatig.
Hoe lang zou ie er dan over gedaan hebben?!?! :)

Hier heb ik de afgelopen dagen toch wel over na zitten denken. Dat het tegenwoordig makkelijker is, omdat je alles op 1 plek onder een muisklik hebt, ok, maar hoe bedoel je dat ie alles handmatig moest doen? Timestretch is timestretch, tis niet dat Liam aan de ene kant stond en Keith aan de andere kant om handmatig de wav uit elkaar te trekken.

Ik denk dat rubbah met handmatig bedoelde: hardwarematig. Dan ontbreekt dus voor een groot gedeelte het visuele aspect en dat moet je zeker niet onderschatten zeg ik. Daarbij heeft de software van nu veel meer en betere mogelijkheden mbt sampling dan hardware toen.

Wat ik altijd zo grappig vindt aan mensen die iets wat al gemaakt is namaken... is dat er zoveel gelult word over hoe geniaal iets in elkaar zit, (los ervan dat ik liam erg kan waarderen) de juiste samples op een slimme manier gebruikt etc... maar of liam daar tijdens het proces ook mee bezig is... lijkt me niet. Je gaat toch gewoon aan de slag met een ideetje en bouwt iets al doende in elkaar, probeert dingen en misschien ontdek je weer dingen tijdens het doen,... wat weer inspireert etc... dat is geen vooraf bedacht compleet uitgedacht plan (althans bij mij werkt dat niet zo, jullie wel?). [/url]

Helemaal mee eens!
En wrsch is het ook nog eens zo dat ook Liam aan veel dingen is begonnen en of maar half heeft afgemaakt of een release niet hebben gehaald omdat het gewoon toch niet aan een bepaald niveau kon tippen. (om het nog wat verder in perspectief te zetten)
...

in dit kader ook geinig: Trentemoller die veel tracks met Sony Acid maakt(te?)

Knap gedaan! :)

Back