Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Je gaat toch niet van AI stelen? :D ;)
tuurlijk wel, voor mij is dat hetzelfde als van spotify licks of patterns naspelen of analyseren. :D

nummer 4 is echt incognito, die licks op die EP zijn geweldig (blazers ook), die EP licks gelijk maar even 'gestolen' en in mijn licks library uitgeschreven. Gaaf!

Ga je dat ook echt (kunnen) 'naspelen' op Trombone of Saxofoon?? Dat is wat ik bedoel. Het overgrote AI geproduceerde deel van instrumentpartijen en vocalen houdt geen rekening met wat echt mogelijk is, of hoe het op een echt instrument of uitgevoerd door een human geklonken zou hebben.
Bv 'Pitch falls' die niet mogelijk zijn.. onmogelijke hammer-on / pull-off combi's (op gitaar) waar je in een poging het te benaderen alleen al RSI klachten van krijgt.

Er zijn ook best veel Tutorials over nagespeelde liedjes. Soms ook op een compleet 'eigen' manier en andere stemming. Dat maakt de ontdekkingstocht van een instrument leren bespelen ook een beetje tot was het is misschien. Ik ben wel fan van deze persoon. Heeft een mooie combinatie van speelstijlen.. in eigenlijk al zijn covers.

Prima als jij dat wel kunt met de Chapman.. maar zij speelt een Strat. :P
Ik ben verder ook niet met pedalchains bezig.. maar het was de dude hieronder die haar sustain in twijfel trok. En er zijn er nog vast nog meer die het opvalt, dat de gitaar niet echt klinkt.

Ik geloof ook best dat het ai is het is wel erg gelikt. Maar het klopt wel wat hilltree zegt je kan aardig wat faken met compressie, sustain en feedbackpedalen. Ik heb de Ehx superego plus en de digitech freqout ook en nog wel meer van zulke pedalen en dat in combinatie met een expressiepedaal reverb en of delay Kom je een heel eind ook met een strat kan je oneindig veel sustain krijgen.

Ga je dat ook echt (kunnen) 'naspelen' op Trombone of Saxofoon?? Dat is wat ik bedoel. Het overgrote AI geproduceerde deel van instrumentpartijen en vocalen houdt geen rekening met wat echt mogelijk is, of hoe het op een echt instrument of uitgevoerd door een human geklonken zou hebben.
Bv 'Pitch falls' die niet mogelijk zijn.. onmogelijke hammer-on / pull-off combi's (op gitaar) waar je in een poging het te benaderen alleen al RSI klachten van krijgt.
Trombone of saxafoon kan ik niet beoordelen, dat kan ik niet bespelen, Gitaar speel ik wel, maar wat ik daar doe (met name blues soloing) is gewoon de licks herschrijven naar mijn eigen skill level. Als de hamer-on en pulloffs uit de song te moeilijk voor mij zijn dan versimpel ik de lick gewoon. Leer je nog steeds megaveel van en je kunt het dan zelf spelen, en zeker gitaar soloing is vaak toch een aaneenschakeling van de honderden licks die je in je eigen rugzakje hebt zitten gecombineerd met wat improvisatie technieken. Dus als je dat als inspiratiebron zo gaat inzetten dan kom je hartstikke ver in je eigen tracks.

In dit 4e nummer zijn de keyboard partijen gewoon mee te spelen, daar zit niets bijzonders in wat niet zou kunnen technisch gezien. Even afgezien dat het arrangement echt waanzinnig goed in elkaar zit met die wisselingen tussen I-IV-V en VI-V-I en de tussen secties daarin. Is overigens iets wat incognito ook veel doet, dus ik snap wel dat dat op die manier aangepakt is.

Ik geloof ook best dat het ai is het is wel erg gelikt. Maar het klopt wel wat hilltree zegt je kan aardig wat faken met compressie, sustain en feedbackpedalen. Ik heb de Ehx superego plus en de digitech freqout ook en nog wel meer van zulke pedalen en dat in combinatie met een expressiepedaal reverb en of delay Kom je een heel eind ook met een strat kan je oneindig veel sustain krijgen.

Zoals eerder aangegeven, gebrek aan sustain is niet mijn probleem, echt het laatste waar ik mee bezig ben. :) Het was 'n waarneming van Rabea Massaad, die ik verder niet ken. Maar hij doet een seieuze poging en slaagt er niet in. Geef hem wat tips anders..

Ik vraag me gewoon voornamelijk af wat dit soort onmogelijk te benaderen gitaar partijen op de langere duur doet met mensen die een instrument proberen te bespelen. En ik haal nu maar even Giacomo Turra aan. Befaamd om zijn niet te evenaren gitaarspel. Alsin dat hij zelf niet in staat was om het Live waar te maken. En ervan beticht werd versneld afgespeelde partijen te playbacken op video. Virtuositeit valt gewoon op... en iets gaat dan gemakkelijker viraal. Mensen kijken de hele video en vaker dan normaal. Zijn roem heeft even geduurd totdat wat bekendendere gitaristen uit de school klapte over hem. Hoe wil je bekend worden?

Het V6 model van Suno is nu beschikbaar, echt bizar wat een kwaliteit songs worden nu gegenereerd, echt vele malen beter dan ik zelf ooit zou kunnen.

Je kunt het zelf ook proberen, in het gratis model heb je de toegang tot v6 Mini, en die is ook al geweldig, en je krijgt een voorproefje van wat het full V6 model kan.

Ik ga de songs hier niet posten, maar als je het zelf eens wil proberen, kun je 1 van mijn templates gebruiken.

Met deze prompts krijg je een song als Above and Beyond, met als zangeres een vergelijkbare sound als die van Zoe Johnston.

In suno:
- druk op create
- druk op de advanced tab
- in de styles sectie onderin het scherm paste je de volgende prompt:

vocal trance, uplifting trance, emotional progressive trance, ethereal female vocals, lush synthesisers, driving four-on-the-floor beat, melodic synth lead, atmospheric pads, deep bassline, 130 bpm, energetic, bittersweet, euphoric build-up, emotional anthem

- in de lyrics sectie typ je de songtekst die je wilt zingen. Of je gebruikt 1 van mijn songteksten waarin ook instructies voor de opbouw van de song staan (dat werkt op deze manier in suno mocht je dat nog niet weten, het kan eventueel ook wel met minuut/seconde aanduiding als je nog meer controle wil)
Lyrics Prompt:

[Intro]
(Soft atmospheric pads, filtered synth melody, light percussion)

[Verse 1]
(Breatho-ethereal vocal, minimal bassline)
Walking through the shadows of the night
Looking for a spark to reignite
We had everything we ever planned
Sliding like the sand right through my hand

[Pre-Chorus]
(Pluck synth builds up, rising snare roll)
We tried to hold on tight
We tried to make it right
But words are falling through...

[Breakdown]
(Drums drop out, soaring lush synth pads, emotional piano accent)
Love is not enough to keep us together
Love is not enough to brave the weather
Even when the fire burns so bright
Love is not enough to win this fight

[Build Up]
(Fast rising snare rolls, driving synth arpeggios, pitch rising)

[Drop]
(Full driving trance kick, soaring main lead melody, deep bass, high energy)

[Outro]
(Fading synth melody, lush ambient tail)

- Druk nu op create en luister tijdens het genereren 1 van de vele Above and Beyond songs met Zoe Johnston.
- Als de songs klaar zijn luister dan naar die in suno, echt ongelooflijk dat V6 model.

* net een paar alternatieve testen gedaan, dit is echt een mega stap voorwaarts, bijvoorbeeld net meerdere nummers laten genereren op basis van Prince The Question of U, dat eindresultaat is echt ongelooflijk, zelfs die gitaar solo's erin lijken erop kwa stijl. Ook die harmonieen in de vocals zijn zo goed nu, helemaal in de stijl van prince, dat model is toch impressive.

Laatst gewijzigd:
1000024422.jpg

En ervan beticht werd versneld afgespeelde partijen te playbacken op video. Virtuositeit valt gewoon op... en iets gaat dan gemakkelijker viraal. Mensen kijken de hele video en vaker dan normaal. Zijn roem heeft even geduurd totdat wat bekendendere gitaristen uit de school klapte over hem. Hoe wil je bekend worden?
Dat heb ik ook gedaan. En het werkt. Dat mag toch wel?
Alles voor de beroemdheid.

De jongste generaties lopen door zaken als social media al een trauma op, het luisteren naar AI muziek doet daar vast nog een schepje bovenop. Er is dus hoop voor niet-AI muziek in de toekomst...
Ze kunnen niet meer lezen en plegen zelfmoord.
En ze komen niet meer aan een huis. Allemaal dramatisch.

A.I. gaat het niet redden. Veel beluisterde muziek heeft goede teksten dat kan A.I. nog lang niet.
Een beetje onzin aan elkaar rijmelen kan ik ook.
We zitten hier maar in een klein niche groepje.
De A.I. muziek die ik tot nu toe gehoord heb is niks.
Niet eens de moeite het een tweede keer te beluistenen.

Veel beluisterde muziek heeft goede teksten dat kan A.I. nog lang niet.
Who run the world? Girls (girls)
Who run this mutha? Girls

Beyoncé, Run the World (Girls) (676.000.000 plays op Spotify)

Around the world, around the world

Daft Punk, Around the World (540.000.000 plays op Spotify)

Verder vind ik dat iedereen lekker moet doen hoor. Voor mij persoonlijk is het hele proces van hands on muziek maken, samples uitzoeken, kabels uit de knoop halen, pielen met knopjes en honderdduizend onafgemaakte projecten het aller fijnste wat er bestaat.

voor de mensen met een grafische kaart, YuE2 is gereleased, en ook weer een erg goed model. Ik vind hem ook ijzersterk in het coveren van songs (dus je eigen songs of andere songs als referentie gebruiken, zonder enige restrictie). Ik gebruik hem zelf in ComfyUI (daar heb ik hem in mijn eigen workflows opgenomen) en daar werkt het prima in.

Als je ComfyUI nog niet gebruikt, dan zou ik dat wel aanraden, er zijn zat youtube tutorials voor die je de basis uitleggen.
In deze video wordt via ComfyUI het model uitgelegd en worden er tal van voorbeelden gegeven van dit nieuwe lokale muziek AI model.

Heb niet de hele draad gelezen dus weet niet of het al genoemd is maar er is nu een plug-in die AI zelf een hele track kan laten bouwen in je DAW (Ableton of FL Studio) met jouw sample library. Goeie hiervan is is dat de uiteindelijke track (vooralsnog) niet geflagged zal worden als AI omdat het jouw samples gebruikt. Of je zo'n track uiteindelijk ook wil uitbrengen is natuurlijk een tweede. Toch leuk om de AI versie te vergelijken met wat je zelf hebt gemaakt of gewoon om ideeën op te doen.

Filmpje is helaas alleen te zien in instagram maar het doet alles tot automation en de uiteindelijke mixdownn aan toe:

Plug-in hier:

Laatst gewijzigd:
Back