"Tussen"mixer voor in-ears

DML

LEKKERRRRRR
Voor m'n in-ears ben ik op zoek naar een compacte mixer, gewoon een simpel dingetje (geen Behringer) met een paar mic-kanalen en een paar stereo inputs. Nu is mijn oog gevallen op de Mackie 802 VLZ3 en de Edirol M10dx, beide bij onze vriendelijke dozenschuivers voor € 149,-. Mackie staat bekend om zijn goedklinkende mixers van robuuste kwaliteit en no-nonsense bediening. De Edirol is wat groter, een stuk uitgebreider met o.a. een paar interessante toevoegingen die het in-ears geluid wellicht kunnen verrijken, met bijv. ingebouwde effecten als compressie, galm, master EQ, enz. De bediening is daardoor wat minder intuïtief en snel ingrijpen gaat wat minder snel als bij de Mackie. Nogmaals, het gaat hierbij om hoofdzakelijk live gebruik. Wie kan mij helpen de juiste keuze te maken?

Lijkt mij dat allerlei toevoegingen aan het geluid op je oren ongewenst is: dan hoor je dus niet wat het publiek hoort.

Belangrijkste voor in-ear mixing is dat je iedereen (apart!) de mix kunt geven die die persoon of groep (bijv. blazerssectie) nodig heeft om optimaal te kunnen spelen. Meerdere mix groups en een direct outs (zodat je de originele signalen naar de FOH mixer kunt sturen) hebben is dus belangrijker/handiger dan ingebouwde effecten e.d.

Galm is vaak wel handig voor zangers om ze het idee te geven dat de ruimte meewerkt. Compressie kán handig zijn voor erg dynamische instrumenten, maar een limiter over het hele signaal zodat je oren niet stuk gaan als er eens feedback ontstaat is vele malen handiger. Master EQ lijkt me niet heel nodig want waarschijnlijk speelt iedereen toch over andere in-ears.

Ik gebruik ook een mixertje voor mijn eigen in-ears, met 1 kanaal voor mijn s90, 1 kanaal voor mijn triton, 1 voor mijn mic en 1 voor de 'overige monitormix'. Het idee is dat ik de volumeverhouding voor mijzelf kan aanpassen zonder dat de PA er last van heeft. Effecten komen er niet aan te pas, en een snelle 'hands-on' bediening is een must. Als je het ongeveer op dezelfde manier wil gaan doen, lijkt de mackie me de beste keuze, zeker als je er veel mee gaat slepen.

Ik gebruik ook een mixertje voor mijn eigen in-ears, met 1 kanaal voor mijn s90, 1 kanaal voor mijn triton, 1 voor mijn mic en 1 voor de 'overige monitormix'. Het idee is dat ik de volumeverhouding voor mijzelf kan aanpassen zonder dat de PA er last van heeft. Effecten komen er niet aan te pas, en een snelle 'hands-on' bediening is een must. Als je het ongeveer op dezelfde manier wil gaan doen, lijkt de mackie me de beste keuze, zeker als je er veel mee gaat slepen.

Exact zo wil ik het toepassen. Ik ben zojuist terug gekomen uit A'doorn, met een Mackie 802. Waarom niet de Edirol? Plastic behuizing, knopjes voelen nogal goedkoop aan, heel klein schermpje en inderdaad het niet snel kunnen ingrijpen. In ieder geval bedankt voor jullie reacties en wees voorzichtig met vuurwerk!! 8~

Back