akkoorden progressie

dat lijkt me sterk, ...
Het is ook een inschatting op ervaringen met andere muzikanten.
wel interessant om te lezen dat een G# en Ab niet dezelfde toon is op een contrabas, dat wist ik niet.
Het scheelt ongeveer een centimeter op de steel. Ook cellisten hebben het moeilijk. Eigenlijk ieder strijkinstrument. Om de een of andere reden is het zuiver spelen met een strijkstok erg nauwlettend, terwijl plukken bijna niet uitmaakt of je een Bb of een B speelt :)

Wout

Ben ik nu blond of is dit eigenlijk maar gewoon onzin? Een halfje omhoog bij de G of een halfje omlaag bij de A moet toch op precies hetzelfde neerkomen?
Hoe je dat vervolgens speelt op je instrument is een andere discussie.

Maar het lijkt me dat als je een half uurtje voor 4 neemt of een half uurtje na 3 gewoon allebei half 4 betekent. Ik ben een pianist met een fris gebrek aan kennis van harmonieleer. Maar op mijn piano is een verlaagde A precies dezelfde zwarte toets als een verhoogde G. In een Fmin noteer je dat alleen als een verlaagde A omdat het een verlaagde terts is; een As in plaats van een A. Maar het blijft dezelfde toets.

Betweter modus aan:

Buiten het feit dat een G# en Ab op bepaalde instrumenten subtiel anders klinken, hebben ze ook een totaal andere functie... In F is G# een overmatige secunde en Ab een kleine terts. Op papier een klein, maar functioneel een groot verschil. Verklaart ook meteen waarom ze dus anders klinken...

Betweter modus uit.

Ben ik nu blond of is dit eigenlijk maar gewoon onzin? Een halfje omhoog bij de G of een halfje omlaag bij de A moet toch op precies hetzelfde neerkomen?

Nope. Het is in feite onmogelijk om een toetsinstrument precies goed te stemmen. De stemming van je synthesizer is dan ook een compromis. Sommige noten zijn - afhankelijk van hoe je er tegenaankijkt - een beetje vals. Welk compromis wordt gehanteerd, is meer een kwestie van cultuur. Zo zullen sommige oude stukken op een moderne piano compleet wat anders klinken dan de componist ze bedoeld had.

Maargoed, ik kan dat helemaal gaan uitleggen, maar wikipedia kan het veel beter8)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemming_(muziek)

Maar het lijkt me dat als je een half uurtje voor 4 neemt of een half uurtje na 3 gewoon allebei half 4 betekent. Ik ben een pianist met een fris gebrek aan kennis van harmonieleer. Maar op mijn piano is een verlaagde A precies dezelfde zwarte toets als een verhoogde G. In een Fmin noteer je dat alleen als een verlaagde A omdat het een verlaagde terts is; een As in plaats van een A. Maar het blijft dezelfde toets.
Dat komt omdat een piano gelijkzwevend gestemd is. Dat is niet zo met andere instrumenten, vooral de blazers. De werkelijke F# is net een stukje hoger dan de F# op de piano en de werkelijke Gb zit er weer iets onder. De F# van de piano, en ook gitaar, zit er eigenlijk midden in.

Het beruchte werk van J.S,Bach, 'Das Wohltemparierte Klavier' was een proeve dat er binnen redelijke grenzen op een gelijkzwevende piano redelijk zuiver getransponeerd kon worden.

Op een gitaar is het erg moeilijk om niet vals akkoorden te spelen, vooral als er open snaren of brede grepen in het spel zijn. Iedere gitarist kan dat beamen.

Er zijn synthesizers die met een menuutje een andere stemming kunnen aanmeten.

Wout

Dat komt omdat piano's een relatieve stemming hebben. Op de snaar waar Wout overheen glijd kan hij zelf op de mm bepalen waar hij dat precies doet. Piano's zijn een compromis. Anders kan je maar in 1 toonsoort spelen. Bij sommige instrumenten geldt dat dus. Vraag me niet precies welke, maar je kan met een trompet niet in elke toonsoort spelen.

... Vraag me niet precies welke, maar je kan met een trompet niet in elke toonsoort spelen.
Ik bouw zelf fluiten en soms besluit ik voor een bepaald stuk een speciale fluit te bouwen die het pakken van vorkgrepen (twee gaten gesloten en het tussenliggende gat open) overbodig maakt. Staat het stuk in Eb, dan bouw ik een fluit in Eb, maar de grepen zijn dan als een D fluit (meest voorkomende). Ik moet dan wel de toonhoogten van de D toonladder gebruiken om met D fluiten te kunnen meespelen, maw ik moet in D stemmen en niet in Eb. Het is dan een D fluit met als laagste toon een Eb ipv een D.

Klinkt erg omslachtig, maar ik bouw een tenorfluit in twee avonden :)
En het lezen heb je zo door, want een fluitist moet de hele familie kunnen spelen, van sopranino tot en met groot bas. Jep en hier speel ik ook graag de baspartijen :)

Wout

Oorspronkelijk geplaatst door musicheaven sorry: moet zijn : leidnoot naar beneden
Nee hoor. Het is een puur harmonisch gegeven. Een A# in een Gm akkoord klinkt in de bas gewoon vals. Maar dit valt buiten de kwintencirkel, toch? En is alleen hoorbaar voor zeer gevoelige en getrainde oren, welke ik helaas mis.

is nochtans zo, en de reden ervoor geef ik je hierboven aan

over dit feit valt niet echt te discussieren, dat is gewoon zo.

en neen op een piano maakt dat geen verschil, op een synth ook niet, maar mocht je met bv pitchbend een leidnoot effect naar boven of beneden willen maken zou je dit ook hebben: akruis leidnoot naar si speel je hoger dan een simol leidnoot naar la

wout: je uitleg dat het in een akkoord anders klinkt is de vaststelling en het gevolg, niet de oorzaak

de reden is gewoon dat je - zoals je wel weet - op strijkinstr je toon zelf moet maken en dat je kruisen hoger gaat spelen dan mollen op dezelfde toon

ik zit hier niet uit mijn nek te kletsten, dat is gewoon zo en is ook geen discussiepunt, gewoon muziekheorie checken :)

Eigenlijk een heel andere discussie dan oorspronkelijk (en waarschijnlijk ook alleen maar verwarrend in de thread) maar toch:

Volgens mij zijn er veel exacte toonhoogtes die horen bij een G#. Afhankelijk van de toonladder en stemming (of toonreeks??).

Nu gaat het me niet om de exacte benamingen (dus val me er aub niet op aan). Ik heb een tijdje geexpirimenteerd met stemmingen op een synthesizer. erg leuk en leerzaam. Natuurlijke toonreeksen vond ik erg mooi klinken, vooral in het hoog met bijvoorbeeld fluiten. De verschillende pianostemmingen vond ik heel moeilijk van elkaar te onderscheiden en brachten mij ook helemaal niets. Componeren in een oosterse toonladders ging me heel slecht af, ik kan daar helemaal niets mee.

In de praktijk is (op mijn synthesizer en in de band) een G# voor mij gewoon gelijk aan een Ab en gebruik ik de benamingen ook door elkaar. Voor de fretlozen onder ons ligt dat inderdaad heel anders

Laatst gewijzigd:
Mag ik even toevoegen dat er weldegelijk een verschil is tussen een F# en een Gb ! Niet echt hoorbaar voor de er niet op getrainde oren (ik hoor het ook niet :(), maar er wel degelijk is. En dat komt omdat er tussen een F en een G nog een onderverdeling zit, en die wordt uitgedrukt in "punten". Zo zitten er tussen elke twee opeenvolgende hele tonen (bv tussen F en G) 9 punten. En op een instrument dat tot op die punten nauwkeurig kan bespeeld worden is een kruis een verhoging met 3 punten en een bemol een verlaging met 3. Dus een F# is een F verhoogd met 3 punten, of zo je wil een G die verlaagd is met 4 punten. Een Gb is echter een G verlaagd met 3 punten en klinkt dus voor mensen met een gehoor met een goed discriminerend vermogen één punt hoger.
Muziek is eigenlijk gewoon wiskunde :W

PS: Wout, wel raar dat je het niet kan horen, maar wel spelen. Is je vingerzetting dan anders ?

Laatst gewijzigd:
Nog even een aanvullende vraag over een andere akkoorden progressie in combinatie met een modulatie.

Ik heb nu de volgende zeer eenvoudige progressie. Maar soms is eenvoud het mooiste.

Ik speel in F

D - D - D - Em - Em - Em - Em - D

En dat is alles.

Dan wil ik eigenlijk op zeker moment moduleren, een halve toon omhoog.
Wat zou nu een mooi tussenakkoord zijn die mij daar naar toe kan brengen?

Paul

Nog even een aanvullende vraag over een andere akkoorden progressie in combinatie met een modulatie.

Ik heb nu de volgende zeer eenvoudige progressie. Maar soms is eenvoud het mooiste.

Ik speel in F

D - D - D - Em - Em - Em - Em - D

En dat is alles.

Dan wil ik eigenlijk op zeker moment moduleren, een halve toon omhoog.
Wat zou nu een mooi tussenakkoord zijn die mij daar naar toe kan brengen?

Paul

Je wil van de toonladder D naar E. Een simpele methode is zoeken naar akkoorden die zowel in D als E voorkomen.

D - Em - F#m - G - A - Bm - C#verm - D

E - F#m - G#m - A - B - C#m - D#verm - E

Heel simpel, en kort door de bocht, zou je bijvoorbeeld kunnen spelen:

D - D - D - Em - Em - Em - Em - D - A - F#m - B7 - E

F#m en A zitten in beide toonsoorten en B7 is de dominant naar E. Daarbij geeft F#m - B7 - E ook nog eens de 2-5-1 beweging die het nog versterkt.

edit1: Fuck... Je speelt in F... Daar had ik even overheen gelezen... :z
edit2: Nou ja, het principe is hetzelfde. Kan je zelf gaan oefenen :W
edit3: Een halfje... Zit ik van D naar E uit te leggen :bekdicht: Ik trek me even terug... :gaap:

Edit4: In F zit geen Em :eureka: ;)

Laatst gewijzigd:
Ik heb nog even een vraagje aan de kenners

Ik heb een liedje gemaakt met de al genoemde progressie. Ik geef die nog even.

Let niet op klank en dergelijke. Jullie verafschuwen iha een keyboard. Maar dit ging voor mij even het snelst. Als het straks op de planken komt zal de begeleiding akoestisch zijn (zo wil ik het althans). Het is een luisterliedje, dus alleen gitaar met wat pad-achtige synth partijen. Maar dit allemaal terzijde.

Als je dit zo hoort/ziet. Kunnen die dingen. Klinkt het niet raar ofzo. Overigens is het eigenlijke nummer wel langer, maar het gaar mij om de overgangen en het akkorden verloop zelf. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Intro 1 maat
8 maten couplet : D D D Em Em Em Em D
8 maten Refrein : G G D D G G D Asus (om naar nieuwe maatsoort te gaan)
8 maten Couplet : E - E - E - Fm- Fm- Fm- Fm- E (1 volle toon omhoog dus)
Tussenakkoord Cis mineur
8 maten Couplet : Fis - Fis- Fis - As- As - As - Fis (1 volle toon omhoog weer)
Ending (geen aandacht aan besteden)

Paul

Attachments

• CabaretSong1.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 112
… de reden is gewoon dat je - zoals je wel weet - op strijkinstr je toon zelf moet maken en dat je kruisen hoger gaat spelen dan mollen op dezelfde toon …
Heb ik ooit anders beweerd? :D

We hebben het niet over leidtonen, maar over stemmingen…
Je kunt opzoeken dat in een bepaalde stemming er een frequentieverschil bestaat tussen de Bb en de A#, waarbij de laatste hoger is dan de eerste :)

Inderdaad, geen discussie mogelijk.

Wout

... PS: Wout, wel raar dat je het niet kan horen, maar wel spelen. Is je vingerzetting dan anders ?
Jazeker... Ik heb zo’n goedkope contrabas, waar geen fretten opzitten om de kosten te drukken ;)
Serieus, er zit zo’n 11 tot 12 centimeter tussen tussen de A en de B, dus plaats genoeg om een vinger te zetten, maar niet alles mag!

Wout

Intro 1 maat
Tussenakkoord Cis mineur
Het is geweldig, ook voor een keyboard, maar zonder melodie zegt het allemaal niets…

Wout

PS Wat vraag je nu eigenlijk, want je kunt die zinnen op verschillende manieren opvatten als je geen vraagtekens gebruikt. Nu wordt je post wel een oefening tekstverklaring. “Als je dit ziet/hoort, kunnen die dingen?” is toch wel duidelijker…

Intro 1 maat
Tussenakkoord Cis mineur

pff wild enthousiast word ik niet van die akkoordprogressie

8 maten couplet : D D D Em Em Em A7 D
Tussenakkoord Cis mineur OF C7
8 maten Couplet : Fis - Fis- Fis - As- As - As MOET zowieso als fis en dan ais of ges en dan as genoteerd worden - Fis (1 volle toon omhoog weer)
Ending (geen aandacht aan besteden)[/QUOTE]

je akkoord progressie is eigenlijk bijna altijd zelfde, alleen een beetje getransponeerd
probeer bijvoorbeeld eens het harmonisch ritme (ritme van opeenvolging verandering akkoorden) te varieren

Back