Akkoorden onder zanglijn

ptaurus

Ouwe rot
Ik vind het altijd lastig om onder een zanglijn akkoorden te plaatsen
Wat dat betreft ben ik dan onzeker of het wel klopt.
Nu heb ik mezelf de opdracht gegeven om deze week een track te maken met daarin vocalen.
Meer een liedje dus zeg maar.

Mijn vraag is nu of er iemand is die even wil luisteren naar het volgende.
Zanglijn staat in Am
Akkoorden zijn de volgende

Am - F - Dm - Dm C -
Am - F - Dm - Em -

Kan dit?
Of wringt het toch wat en wat zou jij voorstellen?

Voor wie er even naar wil kijken heb ik ook de aparte zanglijn even toegevoegd.
Let even niet op het arrangement. Hoe dat straks eruit gaat zien weet ik nog niet precies, maar akkoorden technisch maakt dat niet ui.

Zanglijn is Am en tempo is 140 BPM

paul (met dank voor wie de moeite neemt)

Attachments

• chorus1main2Forever.wav
    1,3 MB · Bekeken: 100
  • akkoorden probeersel.wav
    4,6 MB · Bekeken: 133
ls het klinkt dan klopt het ;}

Het heeft wel een hoog 1994 Eurodance-gehalte ;)

Dit zou ik er van maken:

Code:
The time is now
F

The world will change 
Dm

The love we have is here to stay
Am                  Am

en dan bij het tweede deel herhalen, met als variatie

Code:
Let's move together to a new day
G                   Am

Yoozer

Bedankt enne...

Jij weet nog niet wat ik er van ga maken :P

Het zijn gewoon wat dingetjes die ik wil uit proberen en dan hoop ik over enige tijd dat al die dingen die ik nu de afgelopen maanden ter oefening heb gedaan bijelkaar komen in een spetterende track.

Paul

Even voor alle duidelijkheid
Ik had dus de verkeerde zanglijn erbij gestopt, maar dat had je vast al gemerkt

Voor de volledigheid de juiste zanglijn waar ik aan gewerkt had

Beetje dom van mij

Paul

Attachments

• verse1back1Forever.wav
    2,3 MB · Bekeken: 126
Dat weet ik inderdaad niet, maar ik ga hier puur even op tekst en tempo af :P

Wat je kunt doen is kijken in welke modi de losse zinnen staan. De eerste regel begint bij F en keert terug bij F en gebruikt de noten in de Lydische mode. De keuze om bij de tweede Dm te gebruiken is omdat je F wel kunt herhalen, maar naar Dm heb je tenminste iets van een overgang.

Een alternatief is om voor die regel voor G te gaan (de noten zijn F-C-B-F en B komt ook in het G-akkoord voor) - je krijgt dan spanning die opgelost moet worden (wat gebeurd door de uiteindelijke overgang naar Am in "world (will change)" - maar da's ook al in diezelfde 1994 eurodance toegepast (ook al gaat 't resultaat compleet iets anders worden - F-G-Am is echt te obvious).

Maar even voor de duidelijkheid
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Yoozer dat het alllemaal wel heel bekend klinkt.

Maar ik neem aan dat je wel begrepen hebt dat ik het niet doe om een superplaat te maken, maar gewoon om oefenmatereiaal te hebben. Een tijdje geleden heb ik een oegfening bij SA gedaan. Nu mijn abo erop zit wil ik de dingen gaan oefenen die ik met die workshops heb gedaan.

Paul

Het was gewoon het eerste wat in me opkwam toen ik dat hoorde, geen kritiek :). Je hebt nu materiaal om mee te werken en uit te diepen (en als je Melodyne hebt, nog te veranderen) - zo iets als kapstok gebruiken, helemaal prima. Uit bruikbare zanglijnen kun je diverse progressies halen, en het is altijd leuk om daar mee te oefenen.

Back