feedback killer?

Nee, niet een levensgevaarlijke gek in een Rotterdamse winkel...

Wie heeft er ervaring met een feedback killer voor mic's op het podium?
Werkt zoiets echt of is het onzin...?

Wout

Het gaat me er vooral om staande golven van mijn bas te vermijden. Soms is een bepaalde toon vele malen luider dan de rest. Dat ligt volgens mij aan de zaal. Afgelopen maandag was dat de lage C en die gebruik je toch wel vaak.. :D

Wout

dat is zeker de akoestiek ja maar dat ga je niet oplossen met een feedback killer, zeker niet in het laag.

heb je een itb live setup? wat een oplossing kan zijn is bij de soundcheck de probleemfreqs zoeken, en dan kijken bij welk level en daar dan een dynamische eq op zetten.

Misschien voor de hand liggend, maar is zoiets niet met een permanente parametrische EQ te verhelpen? pitch-to-frequency tabel erbij pakken, en de frequentie van de lage C er uit filteren met een smalle Q..

(volgens mij bijna 't zelfde wat pmx zegt behalve dan het dynamische gebeuren)

Behringer maakt een feedback filter annex parametrisch filter. Niet duur en voor live best wel bruikbaar, dacht ik zo...
Ik heb er geen verstand van, dus vraag ik het maar even...
Het is weer als altijd, als je het niet weet: dan is ieder antwoord meer twijfel :D

Wout

In feite is een feedback killer een param EQ. Helpt voor het laatste beetje, maar je hoort het wel. En als je het ding iets verkeerd instelt hoor je het goed.
Feedback voorkomen begint bij de juiste mic (bijv. Sm58 / Sennh e865)+ ruim vermogen op monitor en PA. Ik speel regelmatig op een klein podium met een laag plafond, waar de monitoren pal aan je voeten staan. Sinds we voor de zangmonitoren 300W vermogen hebben op een goede speaker zijn de problemen voorbij.

Ik heb een tijdje zo'n Behringer 19" ding gehad. Heeft een aantal modi. De automatische zoekt zelf storende frequenties op en filtert ze er dan uit, gevolg: tijdens een set verdwijnen steeds meer frequenties zonder dat dit volgens mij noodzakelijk was. Probleem frequenties opzoek met uitruisen en dan eq'en is handiger en beter denk ik. Werkt wel redelijk als er een amateur achter de FOH-tafel staat(lesser of two evils..en dan vaak de filters resetten), maar je hebt dan ook zo'n ding nodig voor de monitor-groepen. Ik had dit ding eigenlijk gekocht als goedkope vervanger van een kapotte bose 802 eq. hiervoor was die na wat programmeerwerk prima geschikt. Voor jouw doel misschien wat minder, tenzij je dit ding als parametrische eq gebruikt en weet waar je moet eq-en. Voor dit geld is het de meest uitgebreide programmeerbare parametrische eq die je kunt vinden!

Maar ik vraag me af of een feedback killer het staande-golf probleem van Wout gaat oplossen. Een feedback killer kan natuurlijk alleen feedback detecteren, oftewel geluid dat weer terugkomt in de versterking via een microfoon o.i.d. Een staande golf is iets dat in de ruimte gebeurt en niet weer terugkomt in het systeem. Dat "ziet" een feedback killer helemaal niet. Die moet je gewoon weg EQ'en zoals MadR al zegt.

Back