Raymond Kurzweil bij Wintergasten ma 4/1

Denk dat het maar weinig over synths zal gaan maar meer
over pillen en het eeuwige leven waar Raymond Kurzweil
nu mee bezig is, ook wel leuk trouwens :)

wat n gek joh 150.- pil;llen op n dag
maar idd zijn der discovery programz [niet voor ons ] waar duidleijk in wordt gemaakt dat life extension ...egt mogelijkis

kent iemand stelarc die liet een muzenoor groeien op zn nek
heb camera werk op zn show gedaan
freaak

Net gekeken. Hele boeiende man, niet zozeer qua uitstraling maar wel qua denkbeelden.

Zeker! Maar toch vraag ik me af hoever het gaat komen. Nanobots in onze bloedbaan en hersenen waarmee we direct verbinding maken met het internet en je doormiddel van cloud computing sneller kan denken / complexere problemen kan oplossen?

En jezelf in een virtuele realiteit verplaatsen dmv diezelfde nanobots, die dan ook je daadwerkelijke ledematen en zintuigen uitschakelen. Lijkt me niet echt een toevoeging op mijn dagelijks leven, maargoed, misschien moet ik het niet als 'machines' meer zien ;)

Net gekeken. Hele boeiende man, niet zozeer qua uitstraling maar wel qua denkbeelden.

zeker!
misschien klinken sommige dingen die hij zegt wel idioot, maar dat komt ook omdat iemand die precies zou weten wat er in de toekomst gaat gebeuren nooit geloofd zou worden. even los van of dit allemaal echt gaat gebeuren.
dat er een virtuele werkelijkheid komt die niet van de werkelijkheid te onderscheiden is lijkt me niet zo raar, dat er nano technologie voor gebruikt wordt eigenlijk ook niet..

Na het lezen van zijn laatste boek [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/The_Singularity_Is_Near"]The Singularity Is Near heeft hij mij deels overtuigd. Het lijkt idioot omdat we liniair denken. De snelheid van ontwikkeling groeit exponentieel en het lijkt erop dat we nu in de kromming van de curve zitten dus het is niet voor te stellen wat dat zal betekenen als die curve op zijn slijlste punt is.

Na het lezen van zijn laatste boek The Singularity Is Near heeft hij mij deels overtuigd. Het lijkt idioot omdat we liniair denken. De snelheid van ontwikkeling groeit exponentieel en het lijkt erop dat we nu in de kromming van de curve zitten dus het is niet voor te stellen wat dat zal betekenen als die curve op zijn slijlste punt is.
Een exponentiele curve komt nooit op z'n steilste punt dus we kunnen nog even gerust zijn.

Niemand die een liinkje heeft naar een filmpje zeker?

ach ja, we zijn allen 1, op quantumniveau is er geen verschil tussen objecten.

wat als de eletriek of wat voor voeding dan ook in de toekomst uitvalt
komt toch over als beetje uit een ivorentoren te denken, en de eeuwige lust om er altijd te willen zijn. bang van pietje

wat als de eletriek of wat voor voeding dan ook in de toekomst uitvalt
komt toch over als beetje uit een ivorentoren te denken, en de eeuwige lust om er altijd te willen zijn. bang van pietje

dat is toch wel één van de belangrijkste dingen waar de slimmer dan mensen machines/hybriden aan werken lijkt mij. Zoals bv efficiente zonnecellen en betere accu's.

Na het lezen van zijn laatste boek The Singularity Is Near heeft hij mij deels overtuigd. Het lijkt idioot omdat we liniair denken. De snelheid van ontwikkeling groeit exponentieel en het lijkt erop dat we nu in de kromming van de curve zitten dus het is niet voor te stellen wat dat zal betekenen als die curve op zijn slijlste punt is.

Kijk naar de impact van alleen al internet de afgelopen 10 jaar.
Terwijl de eerste 5 jaar ervan baby stapjes waren.

Hier nog ff een link voor de herhaling van zaterdag as
http://www.vpro.nl/programma/wintergasten/afleveringen/42571550/

Laatst gewijzigd:
veel van onze technologie is gewoon luxe
en hoe gaat de machtsverhoudingen liggen, technocraten tov de gewone mens, het forceren / opleggen van deze nieuw technologie? of waarom zouden mensen hier niet in opstand tegen komen en bij wijze van spreke de stekker eruit kunnen trekken
men vergeet altijd maar dat de mens maar een dier is, zoals de rest dat rond kruipt op deze planeet, we hechten teveel belang dat we kunnen denken etc eewig leven is bullshit
o ja wie gaat het onderhoud allemaal doen? oh ok de robots, dream on

De ontwikkeling van technologie is niet te stoppen, de grenzen zullen altijd verlegd worden. Ik denk dat het zo geleidelijk gaat dat het voor de mens gezien wordt als normaal. Ik vind de toekomstvisie van Kurzweil eerder logisch dan raar.

wel is het zo dat de vooruitgang van techniek tegenwoordig veeeeeel sneller gaat dan de evolutie van de mens zelf (de mens als techniek gezien en het bewustzijn van de mens) en dat gaat voor problemen zorgen.

Stel, er bestaat techniek (software/ai/robots) die zover is dat het zichzelf kan verbeteren en tot een punt komt dat de mens niet meer nodig is. Het kan zelf zijn grondstoffen delven, het kan zelf energie opwekken/opvangen, het kan zichzelf vermeerderen. Wat gebeurt er als er mensen zijn die "in de weg lopen" van de ontwikkeling van die ai/robots ?

Hetgene wat dan belangrijk wordt is, heeft die ai een soort van overlevingsinstinct ontwikkeld/gekregen die ervoor zorgen dat het vecht voor zijn eigen bestaan ?
Dat is iets wat door de normale evolutie wel is ontstaan bij alle organismen. De koppeling aan mensen (ia) is dan echt gevaarlijk voor de mensen die niet gekoppeld zijn.
Voordat je een mens eraan gaat koppelen zou je eerst een enorme berg emotionele intelligentie moeten hebben bij die mens voordat je hem koppelt, en zelfs dan blijft het een enorme risocofactor. En mocht het misgaan en koppel je die mens weer los dan mag je hopen dat de ai de hersenpatronen niet heeft gekopieerd, maar die zal wel over een standaard backup generator beschikken zodat je vanaf dan de lul bent. Dan zou je via nanotechologie de chemische processen van het menselijke brein kunnen controleren zodat het binnen aanvaardbare waardes blijft.

En dan nog de verschillen tussen verschillende werelddelen/1e 2e 3e wereldlanden worden ook alleenmaar groter, ik denk niet dat die AI begint in de sloppenwijken van bangladesh.

Skynet/Matrix/Robocop schieten wel snel voorbij :D

Back