Polysix arpeggio

felixdraait

Nieuwkomer
Kijk even naar volgend filmpje:

Ik vond het wel leuk wat ze daar deden met die P6, dus ik wou het even proberen namaken (ik vind dat je vrij veel kan leren uit reverse-engineering).

Daarvoor heb ik de arpeggio van de polysix op 1/32e gezet, met de range van 1 octaaf.

Daarna heb ik 'm door een step sequencer gestuurd die de synth gate en er een filter overgooit.

Ik kom echter bijlange nog niet tot het geluid dat ze daar hebben, heeft er iemand tips of pointers waar mijn fout ligt? Ik heb wel geen Sherman Filterbank, dus ik kan het niet op nét dezelfde manier doen...

Volgens mij is dat geen arpeggio maar een akkoord dat door de sherman gegated wordt.

Dat zou ook kunnen natuurlijk. Ze spelen nooit meer dan 2 noten, daarmee dacht ik 't is een arpeggio die heel snel afspeelt, waardoor je de indruk krijgt dat ze polyfoon spelen.

Ik hoor precies nog die arpeggio erdoor komen, maar dat kan inderdaad ook die FB zijn die aan't gaten is.

Denk dat'k er al wat te lang naar geluisterd heb om goed te zijn :bekdicht:

Ik moest toch nog even aan deze vraag denken... bij een Polysix kan je natuurlijk altijd nog de LFO / modwheel aan de VCA verbinden. Maar dan krijg je toch niet dat ritmische patroon dat je nu hoort in die clip. Het klinkt eigenlijk alsof de VCA van de filterbank wordt getriggerd door iets als een drumpattern o.i.d.
Overigens, op z'n Sherman Holmes ;), je hoort dat het patroon verandert (aan/uit) zonder dat de bespeler van de Polysix iets met z'n handen doet. De 'bespeler' van de Sherman doet des te meer...
De 'sound' is trouwens overduidelijk niet puur Polysix, die klinkt naturel echt heel anders.

Ik moest toch nog even aan deze vraag denken... bij een Polysix kan je natuurlijk altijd nog de LFO / modwheel aan de VCA verbinden. Maar dan krijg je toch niet dat ritmische patroon dat je nu hoort in die clip. Het klinkt eigenlijk alsof de VCA van de filterbank wordt getriggerd door iets als een drumpattern o.i.d.
Overigens, op z'n Sherman Holmes ;), je hoort dat het patroon verandert (aan/uit) zonder dat de bespeler van de Polysix iets met z'n handen doet. De 'bespeler' van de Sherman doet des te meer...
De 'sound' is trouwens overduidelijk niet puur Polysix, die klinkt naturel echt heel anders.

klinkt idd asof de sherman wordtgevuld met ddn acoord en evrder bv door een ander drum/ trigger patren wordt geopend ...andere timing
erg leuk ook na te doen met mn cs30 tr 606
wicked

Denk nu inderdaad ook dat het ritmische aspect bij de Sherman ligt. Ben al wat aan het prutsen geweest met een step sequencer filter en een beetje distortion en ik kom al een eindje verder.

Bedankt al, en verdere tips zijn natuurlijk altijd nog welkom :)

Grappig idd maar die techniek is zo oud als wat.

Wat je hier volgens mij hoort is idd de sherman die licht zelf oscilleert. Dat hoor je ook voordat die gast een noot aanslaat. En gewoon een gesyncte lfo die de gate half uitzet op bepaalde momenten.

Deden ze 40 jaar geleden ook al met orgeltjes o.a. die ze door EMS bakken heen stuurde.

Aha, dat hoor je dus voordat hij een noot aanslaat. 't Was daardoor dat ik dacht dat het een arpeggiator was...

Enig idee met wat voor een VST ik zoiets zou kunnen simuleren, een Sherman kost me nét iets teveel?

Merci jongens, het is gelukt met de Filterbank3 plugin van Tone2 (wat een enorm goeie en veelzijdige plugin trouwens!). Heb de stepsequencer aan de distortion unit gehangen met een hoge resonantiefilter. Op die manier hoor je hem op net dezelfde manier oscilleren als in het filmpje. Dan mijn modulatiewheel aan de stepsequencer z'n send gehangen en dan krijg je hetzelfde effect.

Merci :)

This thread is worthless without audio demos... ;)

This thread is worthless without audio demos... ;)

;) wat je zegt Hanz. Ik wou hem net beluisteren en blijkt dat Youtube deze op verzoek 'onbeschikbaar' heeft gemaakt,

... althans voor het insluiten van deze clip. Beluisteren op Youtube kan nog wel. :)

bump, je kan het filmpje nog zien als je op het scherm klikt. Iemand een idee welke synth dat is boven de sherman?

Op het eerste gezicht een Sequential Six-Trak

Sequential_Circuits_Six-Trak_front.png

Back