Roland D50 toets hapert

renepela

Ouwe rot
Al heel lang heb ik een Roland D50 en tot voor kort werkte hij perfect.
Helaas heb ik de laatste tijd last van 1 noot die niet lekker werkt.
Als ik die toets in druk hoor ik niks. Pas als ik hem flink doordruk doet hij het.
Soms doet hij het wel als ik normaal druk, maar dan met wat vertraging.
Kent iemand dit probleem? Is het gewoon een kwestie van schoonmaken? Via midi werkt de toon wel gewoon, dus zit echt in het klavier.

Nou ben ik zelf niet zo handig met mechanisch werk. Heeft iemand tips hoe ik het toetscontact kan fixen of kan iemand dat (tegen kleine vergoeding) voor me doen?

Ik heb hetzelfde gehad met m'n alpha juno 2, zit gewoon aanslag en/of stof op de contacten.
Dit is eenvoudig met alcohol :mega: en wattenstaafjes te reinigen, of het net zo eenvoudig gaat als bij een juno kan ik je niet vertellen.
Alhoewel ik ook een D-50 heb, heb ik hem gelukkig nog nooit wegens één of ander mankement los hoeven maken.
Zwaar onderschatte synth, nooit weg doen.
Succes.

die link is wel goed.
ik gebruik altijd alcohol, iets van 90% ( aphotheek , of drogist)
voor een toets hoef je niet de gelijmde strip helemaal los te maken.
gewoon bij de kapotte toets met een schroevendraaier omhoog duwen en de toets vanaf de achterkant eruit duwen.
wel voorzichtig , dat er niets afbreekt.

sucses

je mag er ook een keer mee langkomen, natuurlijk.
wel pas in april, zit nogal vol met werk op het moment.

:mega:

De opmerking van die strip is wel een goeie, ik heb dus de gehele strip bij m'n juno 2 losgehaald en moest hem natuurlijk daarna met speciale lijm weer vastmaken.
Doe het dus maar zoals j.baars zegt, dat scheelt een hoop tijd en de extra kosten van een speciale tube lijm kun je je op deze manier besparen.
Succes.
''by the way'' ik heb een multitembrale D-50, kan 6 sound tegelijk spelen, uiteraard met sequencer ;) , plus de orginele JMJ sounds van Industrial Revolutions, je weet niet wat je hoort :D

Ik heb deze strip al een aantal keren met succes vastgezet met dubbelzijdige tape die in de bouwmarkt wordt verkocht om reflecterende folie achter de radiator op de muur te plakken. Hele goeie universele dubbelzijdige tape (vind ik dan).

Een aantal keren vastgezet? Was het dan geen succes en liet het weer los of waren de toets contacten na verloop van tijd weer vuil?

Al heel lang heb ik een Roland D50 en tot voor kort werkte hij perfect.
Helaas heb ik de laatste tijd last van 1 noot die niet lekker werkt.
Als ik die toets in druk hoor ik niks. Pas als ik hem flink doordruk doet hij het.
Soms doet hij het wel als ik normaal druk, maar dan met wat vertraging.
Kent iemand dit probleem? Is het gewoon een kwestie van schoonmaken? Via midi werkt de toon wel gewoon, dus zit echt in het klavier.

Nou ben ik zelf niet zo handig met mechanisch werk. Heeft iemand tips hoe ik het toetscontact kan fixen of kan iemand dat (tegen kleine vergoeding) voor me doen?

Kan je dan best geen andere D50 kopen.
Eén die in perfecte staat is.

Een aantal keren vastgezet? Was het dan geen succes en liet het weer los of waren de toets contacten na verloop van tijd weer vuil?

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik bedoel bij verschillende Roland instrumenten die allen met hetzelfde type toetsenbord (wat die strip betreft dan) waren uitgerust. Per instrument is de strip maar 1 keer vastgezet.

Hé jongens kappen nou?
Straks wordt ik nog te populair hiero, een tijdje geleden konden diverse types me nog wurgen =(
Maar gelukkig kunnen tijden veranderen net als de seizoenen ;)

Back