Melodieën laten herhalen

GijsH

Stamgast
Hallo,

Ik had net een optreden van Stijn op TV gezien en ik vroeg me het volgende af.(waarschijnlijk is het een heel domme vraag maar daar sta ik bekend om hier op het forum). Ik zag dus dat Stijn een melodie inspeelde en vervolgens kon hij die de hele tijd laten herhalen en terwijl iets nieuws inspelen iets wat ge bv ook op een kaossilator kunt. Met welk apparaat kan ik dit ook doen. ( Ik gebruik een microKORG ). En mocht dit eventueel ook met een bass gaan hoor ik het graag.

Andere opties zijn de Boss RC-20 Loopstation of bijvoorbeeld een Line6 JM4 Looper.

maar indien het om een melodie gaat wat wordt ingespeeld op een midi capable instrument (zoals de Microkorg van de TS) zou je toch gewoon live kunnen recorden in een sequencer / DAW en daarna playbacken ?

Mits de sequencer wat handig en vlotjes te bedienen valt.

Looping lijkt me eerder handig voor verschillende instrumenten tegelijkertijd waarvan ook akoestische instrumenten / geluiden in het algemeen.

Ja hoor, dan selecteer je gewoon een maat die hij constant afspeelt. Je speelt het 1 keer in, en daarna speelt ie het automatisch af. (ik gebruik Cubase). Maar zo'n looper is ook leuk, KT Tunstall loopt er hier mee te knallen:

maar indien het om een melodie gaat wat wordt ingespeeld op een midi capable instrument (zoals de Microkorg van de TS) zou je toch gewoon live kunnen recorden in een sequencer / DAW en daarna playbacken ?

Mits de sequencer wat handig en vlotjes te bedienen valt.

Looping lijkt me eerder handig voor verschillende instrumenten tegelijkertijd waarvan ook akoestische instrumenten / geluiden in het algemeen.

Het live recorden van midi data wordt niet zoveel gebruikt denk ik. Of laat ik het zo zeggen: als je audio looped heb je als voordeel dat je de loop keer op keer kunt processen, dat kun je niet met "midi loops". Bv kopieren naar een andere track in je looper, reversen, of op halve of dubbele snelheid afspelen, of bewerken met effecten, bv distortion, flangers, filters etc. Zie de live looping thread voor meer info.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=116562

Dat zijn sequencers. Je maakt een melodie en drukt op start (in 't geval van de korg). Volgens mij moet je dan wel eerst even stoppen voordat je 'm af gaat spelen (?) Maar vervolgens kan je het loopje wel live veranderen qua melodie, dus misschien wel een beetje wat je zoekt?

Toch jammer ondanks de beperking van een midi looper zou het ook wel veel voordelen kunnen hebben.

Hallo,

(waarschijnlijk is het een heel domme vraag maar daar sta ik bekend om hier op het forum).

vragen zullen nooit dom zijn, alleen het antwoord daar valt over te twisten.

Ik ben niet ervaren met dit soort apparaten, dus voor mij is het een hele logische vraag, maar:

Als het nou puur de samples zijn die loopen (ga er in dit geval ff van uit) en je ene net opgenomen sample is 5 seconden, en de volgende 4.95, dan loopt het na een paar keer lopen toch helemaal ofbeat?

Ik neem haast aan dat er gewoon een midiclock in zit die altijd het zelfde tempo speelt en dus herhaalt om de zoveel seconden (bpm kan je vast van te voren instellen) en met een metronoompje volgen op koptelefoon ofzo... NOG logischer lijkt me: dat het apparaat de eerst opgenomen sample gebruikt om te herhalen vanaf start en stop punt (zelf aangegeven met het indrukken van een knopje of voetpedaal?, en zo dus het tempo bepaald. de 2de opgenomen sample heeft dus een opname tijd van het aantal seconden dat door de eerste opname bepaald is. en herhaalt dus in het zelfde tempo ... lijkt mij in ieder geval, geen ervaring met die loopers. maar er zullen wel meerdere varianten van opname en manieren van loopen zijn.

Wat me onwaarschijnlijk lijkt is dat iedere sample zijn eigen tempo krijgt en dus een eigen herhalingsritme ... al kan dat ook leuk werken (en ook dat zou wel te realiseren zijn)

Het antwoord klinkt volgens mij toch weer als "Ableton Live"...

Audio loopen, midi loopen, audio bewerken, allemaal live te doen (en met een beetje voorbereiding kan het nog een leuke show worden ook).

Back