stereo enhancher

meloyoungster

Ouwe rot
ik wil graag eens weten WAAR jullie dit voor gebruiken HOE en WANNEER
maak er zelf namelijk noggeen gebruik van.
wat is een goede enancher. op wleke sporen gebruik je het routes/ of inividueel, en op wat voor soort instrumenten

Gebruik het zelf zelden eigenlijk, en als ik het gebruik dan eigenlijk alleen op geluiden waar geen (belangrijke) lage-frequentie informatie in zit.

Ik gebruik hiervoor de pan/expand van Cooledit/Audition als ik curves wil gebruiken (morphen van mono naar extreem-stereo bij een break) en m'n SPL Vitalizer soms.

Gebruik het alleen individueel om niet in de verleiding te komen het overal maar klakkeloos te gebruiken.. je zal merken als je ermee werkt, dat als je bijv. een complete mix eenmaal een aantal minuten hebt afgespeeld via een enhancer, en je switched terug naar normaal, dat je graag weer je enhancer aanzet .. ofwel laat je niet voor de gek houden. Hou verder je fase-meter in de gaten en gebruik het niet of spaarzaam op laag-frequente geluiden.

succes

heb het echt nog nooit gebruikt. maar zach laats op een synthloopje en dat klonk wel mooi eigenlijk en zonder heel droog inderdaad

Ik gebruik een SPL Stereo Vitalizer MK2 op de insert van mijn masterbus op de mixer.

Ik vraag me altijd af of hij nuttig is, en op welk vlak. En afhankelijk daarvan zet ik hem in. Vaak toch weer met heel goed resultaat. Maar vooral alles met mate. Het kan ook snel teveel worden.

Soms gebruik ik ook in plaats daarvan de Behringer DSP9024 Mainframe (o.a. multiband compressor). Mits goed ingesteld heb je dan een verrassend goed resultaat.

Wel altijd óf de één, óf de ander, nooit beide tegelijk. Wel regelmatig beide niet.

******sorry mode aan*********
'k had even niet in de gaten dat deze thread onder plug-ins staat
******sorry mode uit**********

P.S. Beide hardware!
Software enhancement (gratis danwel meegeleverde) wel regelmatig geprobeerd, maar niet blij van geworden. Omdat ik hardware heb ook niet in de verleiding om geld aan VST's uit te gaan geven.

Laatst gewijzigd:
nog even terugkomen op sander zijn post

wat bedoel je met : laat je niet voor de gek houden?

Daar bedoel ik eigenlijk mee dat -in mijn ervaring- je snel gewend raakt aan het ogenschijnlijk lekkere geluid met de enhancer, en als je die na enige tijd luisteren uitschakelt lijkt het geluid ineens kaal/flets/droog.. terwijl je dat niet zo ervaarde toen de enhancer nog niet was gebruikt.. als er galm in je track zit wordt die ook versterkt btw.

Daar wil ik niet mee zeggen dat enhancen slecht is, maar ik kwam er vaak pas achter dat ik de enhancer teveel had gebruikt als ik de track op andere plekken ging afspelen, dat is alles.

net als dat je oren aan steeds meer bas wennen

Daarom is het belangrijk om een soort referentie-monitors te hebben. Op goede monitors heb je een gemiddelde en zo vlak mogelijke weergave, maar lang niet alle speakers kunnen dat.

Dus vooral bij bas opletten, dat het in je mix nog wel hoorbaar blijft qua frequentiebereik op normale speakers. Ik gebruik hiervoor de Avantone Mixcubes, waarop je heel goed kunt horen wat er bijvoorbeeld in een auto op de standaard stereo nog overblijft/hoorbaar is van je bas. Want wat op jouw monitors heel vet en laag klinkt, is op andere speakers zomaar "weg", simpel omdat ze het niet trekken.
De NS10m's zijn hiervoor ook heel goed bruikbaar volgens mij, daarom had vroeger ook bijna iedere zich zelf respecterende studio deze dingen.

De NS10m's zijn hiervoor ook heel goed bruikbaar volgens mij, daarom had vroeger ook bijna iedere zich zelf respecterende studio deze dingen.
Je zegt vroeger.. is dat nu niet meer zo dan?? op de meeste studio-foto's van grote studio's zie ik ze nog steeds om de haverklap voorbij komen (misschien dat ik naar oude foto's kijk?)

Daarom heb ik dus Avantone Mixcubes ernaast.
Lekker down to earth als ik die switch na de HS80m's. En na een tijdje wen je er zelfs aan.

Veel wat ik met de SPL Vitalizer doe is dus op de Avantone's nauwelijks te horen, in ieder geval het laag bereik. De rest wel natuurlijk, heel goed zelfs. En daar zijn ze voor. Als ik aan het werk ben met de SPL luister ik dan ook altijd op de Yammies, en als ik klaar ben (en soms natuurlijk tussendoor) check ik het op de cubes.

Je zegt vroeger.. is dat nu niet meer zo dan?? op de meeste studio-foto's van grote studio's zie ik ze nog steeds om de haverklap voorbij komen (misschien dat ik naar oude foto's kijk?)

Ja, je hebt helemaal gelijk!

Ik schreef dat zo omdat ze (al lang) niet meer nieuw te koop zijn. Wil je ze hebben, moet je dus naar tweedehands op zoek. Ze komen hier op de marktplaats nog wel eens voorbij.

aan meer bass wennen, leg uit, ik heb niet veel bass in mn nummers:kont:
heb wel het idee dat in trance producties ala armin van buuren minder bass zit of bedoel je dat met wennen

Die draait men vaak steeds meer open tijdens het produceren waardoor je na een tijd niet meer doorhebt dat deze zo achterlijk hard staat :) Vwb stereo enhancing zou ik de mix in mono luisteren om te controleren of er door faseverschillen niet teveel informatie wegvalt.

Laatst gewijzigd:
aan meer bass wennen, leg uit, ik heb niet veel bass in mn nummers:kont:
heb wel het idee dat in trance producties ala armin van buuren minder bass zit of bedoel je dat met wennen

Waar ik nou die kont-simley aan verdiend heb is me een raadsel, maar goed.
En ik zeg niets over jouw muziek vrind, die ken ik namelijk nog niet.
Waar ik op doelde was dat wat razor ook aangeeft, draai je op je stereo meer bas bij, dan wordt dat voor je oren al gauw de nieuwe norm. Want laat je hem zo een paar minuten staan en je draait daarna de bas weer weg, dan klint het ineens heel ielig. Je went dus heel snel aan veel bas en je hersenen gaan dan de voorkeur geven aan iets wat niet per definitie beter hoeft te klinken. In het geval van muziek maken: jouw publiek heeft niet diezelfde gewenning doorgegaan en denk "tering wat zit er veel bas in dit nummer".

Back